برو اول

تیرامیسو

تیرامیسو

 یک دسر خیلی خوشمزه و خیلی شیک با ریشه ایتالیایی که البته اینجا تغییراتی تو دستورش داده شده .اسمش یکم سخت به نظر میرسه ولی خیلی راحت می تونید این کیک و دسر استثنایی را درست کنید .داخل نوع ایتالیایی این دسر حتما زرده تخم مرغ هم وجود داره ولی من به دلیل غیر بهداشتی بودن استفاده از تخم مرغ خام اینو حذف کردم .ولی باز تیرامیسو خیلی خوش طعم و استثنایی شد .برای تهیه این دسر به بیسکویت لیدی فینگر نیاز داریم که می تونید آماده اش رو از فروشگاه ها تهیه کنید و یا مثل من خودتون درست کنید . در ضمن این دسر را با یک کیک کم شیرین هم می توان درست کردم .یعنی به جای لیدی فینگر از لایه های نازک کیک استفاده کنید .

مواد لازم برای تهیه لیدی فینگر 

  • تخم مرغ 4 عدد 
  • شکر سه چهارم پیمانه + دو قاشق غذاخوری 
  • آرد یک پیمانه 
  • بکینگ پودر یک دوم قاشق چایخوری 

مواد لازم جهت تهیه لایه میانی 

  • پودر خامه یک بسته یا 3 پیمانه خامه فرم گرفته 
    پنیر ماسکارپونه  200 گرم
  • پودر شکر 3 قاشق غذاخوری
  • قهوه اسپرسو 3 قاشق غذاخوری
  • آب یک دوم پیمانه
  • کاکائو مقداری
  • شکلات رنده شده مقداری 

طرز تهیه 

ابتدا بیسکویت ها را آماده می کنیم .داخل دو سینی فر کاغذ روغنی قرار می دهیم .
فر را روی دمای 180 درجه گرم می کنیم .

زرده  و سفیده ها ی تخم مرغ را جدا می کنیم .سفیده ها را به همراه 2 قاشق شکر خوب می زنیم تا فرم بگیرد .و کنار می گذاریم . زرده ها و سه چهارم پیمانه شکر را تا زمانی که مایه روشن و سبک شود می زنیم .حالا نصف سفیده را به زرده افزوده به حالت دورانی خیلی آرام مواد را مخلوط می کنیم .

آرد را به همراه بکینگ پودر داخل این مواد الک می کنیم و باز به حالت دورانی هم می زنیم .اینکار را با لیسک انجام می دهیم .بقیه سفیده را هم اضافه کرده مخلوط می کنیم تا حدی که پف مایه نخوابد .
مایه را داخل قیف با یک ماسوره ساده می ریزیم .( از زیپ لاک هم می توانید استفاده کنید ) و روی کاغذ روغنی به فاصله دو سانت می ریزیم و داخل فر قرار می دهیم . برای راحتی کار می توانید کل مایه را مثل مایه رولت داخل سینی بریزید.بعد از حدود 10 دقیقه لیدی فینگر ها کاملا طلایی می شوند .

آنها را از فر خارج کرده و کاغذ روغنی را از سینی جدا می کنیم تا بیسکوییت ها کمی خنک شوند .سپس آنها را جدا می کنیم .

پودر خامه را با توجه به طرز تهیه روی پاکت آماده می کنیم .یا از 3 پیمانه خامه فرم گرفته استفاده می کینم .پنیر را هم کمی با چنگال می زنیم سپس  به کمک هم زن خوب با خامه مخلوط می کنیم .
در این مرحله قهوه اسپرسو را در نصف پیمانه آب سرد حل می کنیم . یک ظرف به ابعاد 20 د ر30 انتخاب می کنیم .لیدی ها را داخل قهوه زده سریع بیرون میاوریم تا خیلی خیس نشوند و داخل ظرف می چینیم .روی این لایه یک لایه خامه و پنیر می دهیم .و این کار را چند بار تکرار می کنیم .تقریبا 4 لایه خواهیم داشت .لایه آخر هم خامه را می زنیم . و روی آن یک تا دوقاشق پودر کاکائو را می پاشیم .کمی هم شکلات روی آن رنده می کنیم . 

تیرامیسو آماده است و باید حداقل 8 ساعت در یخچال استراحت کند .

نوش جان