برو اول

دلمه برگ مو خیلی خوشمزه من !

دلمه برگ مو خیلی خوشمزه من !

یه دلمه خوشمزه که مواد توش ترکیبی از موادیه که در شهر های مختلف به دلمه می زنن و من در نتیجه تمرین و تجربه به این نتیجه رسدیم که بهتر از این نمیشه . با این مواد به اندازه یک قابلمه متوسط که احتمالا برای هشت نفر کافی باشه می تونید دلمه درست کنید .البته اگر به عنوان پیش غذا یا کنار غذا سرو بشه برای تعداد زیادی کفایت می کنه .

مواد لازم

  • برگ مو به مقدار لازم ( واقعا نمی تونم بگم چقدر برگ لازمه .اندازه برگ و خیس یا خشک بودنش خیلی مهمه )
  • گوشت چرخ کرده 200 گرم
  • پیاز دو تا سه عدد
  • لپه یک پیمانه
  • برنج نصف پیمانه
  • سبزی مخصوص دلمه یا سبزی معطر خرد شده ( حتی کمی ترخون ) یک پیمانه
  • ماست دو قاشق غذاخوری
  • سیر دو تا سه حبه
  • غوره کمی

طرز تهیه

اول اگر برگ موهای شما تازه هستند آنها را داخل یک قابلمه آب جوش بریزید .دو سه قل که خورد و رنگ برگ ها عوض شد آنها را داخل آبکش بریزید .

برنج را در مقداری آب بریزید تا خوب خیس بخورد .

لپه ها را تمیز کنید و بپزید .

پیاز ها را نگینی کرده و در روغن تفت دهید . هر چقدر مقدار پیاز داغ مواد دلمه زیاد باشد دلمه خوشمزه تر خواهد شد .

گوشت را هم اضافه کنید و خوب تفت دهید .یک قاشق رب گوجه ، نمک و فلفل هم اضافه کنید .

سبزی دلمه را که شامل سبزی های معطر و کمی هم تره است خوب ریز کنید و داخل مواد بریزید .نیازی به تفت دادن نیست .بعد ازخاموش کردن زیر گوشت .لپه پخته ، برنج و سبزی ها را اضافه کنید .اضافه کردن کمی سبزی خشک هم عطر خاصی به دلمه می دهد . سیر ها را خوب خرد کنید و به مواد اضافه کنید . ماست را هم اضافه کنید وکمی نمک ، فلفل و زردچوبه به مواد اضافه کنید و کنار بگذارید. ماست باعث بیشتر ترد شدن دلمه ها می شود . دقت داشته باشید که اگر روغن گوشت کم است کمی روغن به مواد اضافه کنید .

حالا زمان پیچیدن دلمه است که روش های مختلفی دارد .بقچه ای یا لوله ای !!!  من دوست دارم دلمه ها لوله ای یا نواری پیچیده شوند .مقداری از مواد را روی قسمت پهن برگ می گذاریم کناره ها را تا میزنیم و دلمه را به شکل لوله می پیچیم .

دلمه ها ته قابلمه بچینید .می توانید یک ردیف برگ ته قابلمه بچینید و بعد دلمه ها را کیپ هم بچینید . در نهایت غوره ها و اگر دوست داشتید چند عدد آلو را روی دلمه ها بریزید .برخی حلقه های گوجه یا گوجه خشک هم روی دلمه ها می چینند . تا نصف قابلمه را آب بریزید و روی دلمه یک نعلبکی یا بشقاب کوچک مقاوم به حرارت قرار دهید . و اجازه بدهید تا غذای شما خوب بپزد .معمولا یکی دو ساعت زمان نیاز دارید .که با توجه به نوع برگ ها متفاوت است .

روی دلمه را با پیاز داغ ، زرشک و یا حتی گوشت سرخ شده تزیین کنید و با ماست و سیر نوش جان نمایید .