برو اول

3 عادتی که باعث می شود والدین روابط بهتری با فرزندانشان داشته باشند .

3 عادتی که باعث می شود والدین روابط بهتری با فرزندانشان داشته باشند .

شاید میلیون ها کتاب در مورد رابطه والدین و فرزندان نوشته شده باشد ولی در واقع چه چیزی باعث می شود رابطه بهتری با فرزندانمان داشته باشیم در حالیکه بسیاری در حال مبارزه  با مشکلات فراوانی هستند .

یکی از مهم ترین ویژگی های داشتن روابط خوب با کودکان خوب گوش کردن به آنهاست . کودکان نیاز دارند که دیده و شنیده شوند. کودکان سالم در خانه هایی بزرگ می شوند که اجازه مستقل شدن را داشته باشند و با اعتماد به نفس پرورش بیابند  .

3 عادت مثبتی که که باعث بهبود روابط والدین با فرزندان می شود از این قرارند :

آگاهی داشتن از حالات روحی و احساسات کودک و ارتباط آن با والدین .

دکتر جان گاتمن تجربه بیش از 40 سال تحقیق روی رابطه کودک و والدین را دارد . او معتقد است برای اینکه کودک بتواند در نهایت قادر به تنظیم و کنترل احساساتش باشد ، والدین باید قادر به درک و کنترل احساسات کودک در جهت مثبت باشند . دکتر گاتمن می گوید " والدینی که هدایت احساسات کودکان را در دست می گیرند بیان احساسات کودکان را به عنوان فرصتی برای برقراری ارتباط به رسمیت می شناسند ."

گاهی آگاهی از احساسات کودک کافی به نظر می رسد . هرچند این مورد همیشه خیلی آسان به نظرنمی رسد .کودکان زمانی که احساس کنند کسی به آنها گوش نمی دهد احساسات خود را در پشت برخی رفتارها مخفی می کنند .برای مثال ممکن است به خاطر ندیدن یک برنامه تلویزیونی  و یا داشتن مشکلی در مدرسه دست به طغیان بزنند و بداخلاقی کنند .از لحاظ احساسی آنها قادر به بیان خود نیستند در نتیجه احساسات ذخیره شده را به روش های دیگر نشان می دهند .

این وظیفه ما والدین است که احساسات کودک را به درستی تشخیص دهیم و به چیزهایی که می گویند و رفتارهایی که انجام می دهند گوش فرا دهیم .

کودکان باید بدانند که هر زمان که بخواهند می توانند به سمت ما بیایند . باید باور داشته باشند که برای ما در اولویت هستند . اگر از این لحاظ مطمئن باشند اعتماد به نفسشان هم بالا می رود . اما باید بدانید که شما نمی توانید فرزندی با اعتماد به نفس بالا تربیت کنید اگر خودتان به آنها اعتماد نداشته باشید .

کودکان باید بدانند که خودشان می تواننند تصمیم بگیرند .

شخصیت ما از لحظه ای که به دنیا می آییم شروع به شکل گرفتن می کند .ما با تجربیات بیرونی و درونی شکل می گیریم .بچه های ما از محیط بسیاری چیزها یاد می گیرند . آنها تمام چیزهای اطراف را جذب می کنند . اما باید بدانند که حتی وقتی شما از انها چیزی می خواهید کودکان در موقعیت تصمیم گرفتن هستند .به همین دلیل است که وقتی به کودکی می گویید که گاز داغ است و نباید به آن دست بزنی باز هم ممکن است به سراغ آن برود .او از طریق این تجربیات خودش می آموزد .آنها باید بدانند که  افرادی هستند که قادر به انجام کار و دیدن نتایجش هستند . یکی از مهم ترین درس هایی که می توانیم به کودکمان آموزش بدهیم این است که از ابتدا مستقل باشند .آنها همچنین باید بدانند که تصمیمات خوب و بد دارند .و بعد از هر تصمیمی باید منتظر دیدن نتایج آن بود .

تجربیات احساسی از لحظه تولد نقش مهمی در رشد کودک بازی می کنند . اجازه دادن به کودک برای تجربه کردن بدون قضاوت کار درستی نیست . حمایت کردن بسیار ضروری و با ارزش است ولی به این معنی نیست که اجازه بدهید کودک هر کاری که دلش می خواهد انجام بدهد و نتایج و اعمالش را پیش بینی نکند . باید به آنها خوب و بد را آموزش داد و در مورد رفتار ها و اعمالشان بحث کرد .

کودکانی که در محیط های پرورشی خوب رشد می کنند با اعتماد تر و مطمئن تر هستند. آنها در آینده قادر به مقابله با موانع خواهند بود . اجازه دادن به کودک برای گرفتن تصمیمات به او فرصتی برای ایجاد یک کانال ارتباطی و برقرای اعتماد می دهد . جهان بیرون در آینده کودک را با مشکلات بمباران خواهد کرد . اختصاص یک زمان چند دقیقه ای ، نشستن با کودک و صحبت با او در رشد و آینده او بسیار با ارزش خواهد بود .

ایجاد پیوندها بسیار مهم است .

ما قادر به برآورده کردن تمام نیازهای کودکان نیستیم .دکتر گاتمن اعتقاد دارد که راه های درستی برای نه گفتن وجود دارد . اگر او یک اسباب بازی را با اصرارمی خواهد به جز نه گفتن می توانید به او بگویید که چقدر اسباب بازی عالی است و در آینده می تواند آن را داشته باشد .با توجه به سطح آگاهی او و بدون خدشه دار کردن آرزوهای او در مورد اسباب بازی با او صحبت کنید .به او توضیح دهید که حالا اگر امروز شما توان خرید آن عروسک را ندارید این به معنای بی ارزش بودن خواسته او نیست .این برخورد به او کمک می کند که درک کند دیده و شنیده می شود .

کودکی که توجه می بیند حتی اگر چیزی را که می خواهد بدست نیاورد یاد می گیرد که می تواند با مسائل کنار بیاید . او می آموزد که دنیا فقط دور او نمی چرخد .او می فهمد که باید برای چیزهایی که می خواهد باید تلاش کند اما متاسفانه ما والدین علاقه داریم که پاسخ کودکان را با فریاد و دعوا بدهیم زیرا اینکار از صحبت کردن آسان تر است .

کودکان با هوش و زیرک هستند . آنها خیلی زود یاد می گیرند که می توانند با کمی سر و صدا به خواسته های خود برسند .شما باید خیلی زیرکانه این موقعیت ها را تشخیص بدهید و در مورد اینکه این رفتارها وسیله درستی برای رسیدن به هدف نیستند صحبت کنید .کودکان به ساختار و اطمینانی از طرف والدین نیازمندند تا فضای خانوادگی وپر از محبت را حس کنند .

رفتار مناسب با کودکان مختلف متفاوت است .ممکن است یک رفتار در مورد همه پاسخ ندهد ولی توانایی ایجاد ارتباط و صحبت کردن با کودک در یک فضای دوستانه و مثبت به داشتن روابط عالی در آینده هم کمک می کند . ایجاد خطوط ارتباطی بین کودک  و والدین از لحظه تولد آغاز می شود .