برو اول

13 غذای غنی از آهن برای درمان کم خونی

13 غذای غنی از آهن برای درمان کم خونی

آهن برای تولید هموگلوبین ضروریست .هموگلوبین پروتئینیست که اجازه می دهد تا سلول های قرمز اکسیژن را به بخش های مختلف بدن شما حمل کنند .آهن همچنین جزئی ازمیو گلوبین ها ست که درسلول های ماهیچه ای دیده می شود .یک مرد بزرگسال تقریبا به 8 میلی گرم آهن در روز نیاز دارد .در حالیکه زنی که هنوز عادت های ماهانه دارد به 18 میلی گرم آهن نیازمند است .آهن هم در سبزیجات و هم در مواد غذایی حیوانی یافت می شود .این 13 غذا بهترین گزینه برای دریافت آهن هستند .

گوشت گاو منبعی غنی از آهن است .یک استیک 180 گرمی بیشتر از 3 میلی گرم آهن دارد .همچنین مقدار زیادی زینک ، پتاسیم و مینرال های دیگر به علاوه ویتامین ب 12 دارد .در این مقدار گوشت 5 گرم هم چربی اشباع شده وجود دارد که بهتر است آن را به اندازه خورد .

صدف خوراکی منبعی بسیار عالی برای دریافت آهن است .6 صدف خام تقریبا 4 میلی گرم آهن دارد .همچنین 43 کالری ، 50 میلی گرم کلسیم و 5 گرم پروتئین دارد.

لوبیای سفید  یک منبع گیاهی خوب برای دریافت آهن است .نصف پیمانه لوبیای سفید بیشتر از 3 میلی گرم آهن ،بیشتر از 6 میلی گرم فیبر و 500 میلی گرم پتاسیم دارد .لوبیا همچنین مقادیر زیادی کلسیم ، ویتامین ب و آنتی اکسیدان دارد .

 جگر گاو منبع خوبی برای آهن به شمار می رود .یک برش از جگر بیشتر از 4 میلی گرم آهن دارد .همچنین منبع غنی از پروتئین ، ویتامین هی آ و ب کمپلکس بوده وحاوی بیش از 33 واحد ویتامین د است و فقط 130 کالری دارد .

عدس منبع خوب گیاهی دیگریست و بیش از 3 میلی گرم آهن در نصف پیمانه موجود می باشد .عدس همچنین فیبر بالایی حدود 8 میلی گرم  می باشد .همچنین شامل  پروتئین زیاد  ، ویتامین ب ، منیزیم و زینک است .

شکلات تلخ هیچ چیز خوش حال کننده تر از این نیست که بدانیم شکلات برای ما خوب است .شکلات تلخ نه تنها حاوی آهن بلکه حاوی آنتی اکسیدان ها هم هست .اما حواستان به کالری دریافتی ازشکلات باشد و در خوردن آن زیاده روی نکنید .

تن ماهی منبع خوشمزه آهن می باشد .یک قوطی کنسرو تن ماهی بیشتر از دو و نیم میلی گرم آهن ، مقدار زیادی پتاسیم ، ویتامین ب و مقدار کمی هم ویتامین د دارد .این مقدار تن ماهی همچنین 400 میلی گرم سدیم دارد که کمی زیاد است ولی کالری کمتر از 150 کالری دارد ، البته اگر تن ماهی در آب را به جای تن ماهی در روغن انتخاب کنید .

نخود هم حاوی آهن است . یک و نیم پیمانه نخود حاوی دو و نیم میلی گرم آهن و مینرال های دیگر است .همچنین شامل 141 میکرو گرم فولات ، یکی از ویتامین های ب کمپلکس ، و 6 گرم فیبر است و کمتر از 150 کالری دارد.

آب گوجه فرنگی به اندازه دیگر مواد غذایی آهن ندارد ولی به عنوان نوشیدنی گزینه مناسبی است .یک پیمانه آب گوجه فرنگی یک میلی گرم آهن دارد .هم چنین شامل  یک آنتی اکسیدان قوی به نام لیکوپن  وهمینطور ویتامین آ است .این نوشیدنی  مقدار زیادی هم مینرال  دارد.

سیب زمینی هیچ وقت به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است در حالیکه  سیب زمینی نه تنها منبع خوبی برای ویتامین های سی و ب است بلکه منبع فوق العاده ای از پتاسیم است .همچنین مقدار زیادی آهن  هم دارد .در واقع یک سیب زمینی پخته با پوست بیشتر از 3 میلی گرم آهن دارد .

بادام هندی یک منبع گیاهی غنی است .سی گرم از بادام هندی حاوی 2 میلی گرم آهن ، همچنین بعضی ویتامین ها و مینرال ها و همچنین چربی اشباع مفیدی داراست .

یک پیمانه اسفناج پخته شش و نیم میلی گرم آهن دارد .به همین دلیل ملوان زبل عاشق اسفناج بود !!! اسفناج همچنین حاوی 250 گرم میلی گرم کلسیم و بیشتر از 800 میلی گرم پتاسیم می باشد .همچنین مقداری ویتامین سی ، ویتامین کا و فیبر دارد.

کشمش و بسیاری از میوه های خشک حاوی آهن است .تقریبا یک سوم پیمانه کشمش یک میلی گرم آهن دارد وبه عنوان یک اسنک گزینه خوبیست .کشمش همچنین مقدار زیادی پتاسیم دارد و منبع خوبی برای ویتامین های ب می باشد .