برو اول

کدام یک بهتر است ؟ سبزیجات خام یا پخته ؟؟؟

کدام یک بهتر است ؟ سبزیجات خام یا پخته ؟؟؟

کدام یک بهتر است ؟ سبزیجات خام یا پخته ؟؟؟

بر خلاف باور عموم ، خوردن سبزیجات به صورت خام بهترین شکل استفاده ار آنها نیست .زیرا بسیاری از مواد غذایی فقط زمانیکه حرارت می بینند فعال می شوند . بهتر است بعضی سبزیجات را به شکل خام خورد در حالیکه بعضی دیگر هم بهتر است به صورت پخته مصرف شوند .
سبزیجات به شکل خام یا پخته بخشی از یک برنامه غذایی سالم و متعادل هستند .برای دریافت  نیازهای خود باید مقدار زیادی سبزیجات مصرف کنید .روشی که شما برای تهیه مواد غذایی و آماده سازی آنها انتخاب می کنید می تواند بر ارزش غذایی آنها تاثیر بگذارد .در زیر به مواردی که شما باید در آماده سازی و تصمیم جهت مصرف غذاها به شکل خام یا پخته در نظر بگیرید اشاره می کنیم .

حفظ مواد مغذی

اینکه حرارت دیدن بعضی سبزیجات به کاهش ارزش غذایی آنها می انجامد کاملا صحیح است .مخصوصا اگر سبزیجات جوشانده شوند در این حالت بعضی سبزیجات حدود 30 درصد از ویتامین هایشان را و 15 درصد از مینرال های محلول در آب را از دست می دهند .حقیقت این است که بعضی مواد مغذی از قبیل ویتامین سی ، تیامین ، فولات و پتاسیم  به دما حساس تر هستند  .
نکته : برای افزایش ارزش غذایی سبزیجات آنها را بلانچ کنید.تفت دادن ، بخار پز کردن و کباب کردن سبزیجات هم از ارزش غذایی آنها می کاهد .

فعال کردن مواد مغذی

بعضی مواد غذایی با حرارت فعال می شوند و بعضی دیگر هم می شکنند .برای مثال ویتامین ای ، کلسیم ، آهن و آنتی اکسیدان لیکوپن وقتی حرارت می بینند فعال می شوند به همین دلیل است که پختن بعضی سبزیجات این مواد مغذی را قابل دریافت تر می کند. زمانیکه دیواره سلولی گیاه می شکند بدن قادر خواهد بود که بعضی ویتامین ها ، مینرال ها و آنتی اکسیدان ها را جذب کند .
در بعضی موارد اگر سبزیجات پخته شوند مقداربیشتری از آنها را می توان خورد زیرا سبزیجاتی از قبیل اسفناج ، کاهو و کلم در هنگام پخته شدن کوچک می شوند . 
نکته : مارچوبه ، بروکلی ، فلفل دلمه ای و پیاز سبزیجاتی هستند که به شکل خام بهترخورده می شوند .در حالیکه قارچ ، چغندر و اسفناج به شکل پخته بهتر خورده می شوند .

حفظ کردن آنتی اکسیدان ها 

با توجه به یک مطالعه که در زمینه  سرطان انجام شده است بیشتر سبزیجات – خام یا پخته – ریسک بعضی از سرطان ها را کم می کنند .
اما سبزیجا ت خام پتانسیل بیشتری برای مبارزه با سرطان را دارا هستند .این مسئله به دلیل از بین رفتن بعضی از آنتی اکسیدان ها به هنگام حرارت بالا دیدن است .برای مثال مایروزیناس ترکیب گیاهیست که در بروکلی یافت می شود و کمک می کند تا موادی در بروکلی بشکنند تا ماده مهمی که ضد سرطان است تولید شود .این ماده وقتی سبزی پخته می شود از بین می رود .به همین دلیل است که بروکلی پخته دو سوم بروکلی خام حاوی ماده ضد سرطان می باشد .
از سوی دیگر آنتی اکسیدان لیکوپن آزاد نمی شود مگر گوجه فرنگی مراحل پخت را طی کند .به همین دلیل است که سس گوجه فرنگی  و تمام مواد حاوی گوجه فرنگی پخته لیکوپن بیشتری دارند .

آلودگی و سلامت 

دلیل اینکه بعضی افراد ترجیح می دهند مواد غذایی را پخته مصرف کنند ایمنی و سلامت است . بعضی مواد غذایی می توانند توسط میکروب های خطرناکی آلوده شوند .و پختن این سبزیجات می تواند به از بین بردن این میکروب ها کمک کند و از بیماریها جلوگیری کند .در نتیجه سبزیجات پخته کم خطر تر از سبزیجات خام هستند .
نکته : به هنگام نگهداری سبزیجات آنها را ازگوشت ها جدا کنید ، زیرا میکروب های موجود در گوشت می تواند سبزی ها را آلوده کند . نگهداری سبزیجات به شکل مناسب ریسک مسمومیت های غذایی را به حداقل می رساند .