برو اول

تربیت کودک از تولد تا 3 سالگی

تربیت کودک از تولد تا 3 سالگی

کودک یک ساله شما سنگ ها را از روی زمین برداشته و می خواهد در دهان بگذارد .او کارهای بدی می کند که شما نمی دانید آیا باید با آنها برخورد کنید یا نه .چه برخوردی به روح آنها صدمه می زند و چه برخوردی از آنها کودکانی مودب می سازد؟؟؟ برای مثال ممکن است تایم اوت دادن در این سن کارساز نباشد .
دانستن سن مناسب و تاک تیک های مناسب برای تربیت کودک بسیار مهم است .
تربیت کودک یک پروسه طولانی مدت است ولی اگر درست انجام شود می تواند به یک تجربه مثبت تبدیل شود. 

شروع تربیت 

با توجه به گفته متخصصان تاکید بر رفتار خوب ، تعریف محدودیت ها و نهی از رفتارهای ناشایست وقتی که کودک خیلی کوچک است می تواند شروع شود .به گفته دکتر جودیث میرز پروفسور رشد کودکان در دانشگاهی در هند ، چیزهایی هست که یک کودک کم سن هم بهتر است انجام ندهد مثل کشیدن موهای شما .
کودکان خردسال درک زبانی  ، حافظه و تمرکز محدودی دارند .به این دلیل بهترین استراتژی ها یی که می توان در سنین پایین بکار گرفت بیشتر کنترل آسیب هستند تا آموزش درس واقعی . دو استراتژی مهم در این دوران پرت کردن حواس کودک ( کمک به کودک برای حرکت از یک عمل بد به یک عمل بهتر ) و نادیده گرفتن است . برای مثال اگر کودک 4 ماهه شما از کشیدن موهای شما خوشش می آید خیلی آرام دست او را بکشید ، او را ببوسید و با دادن یک عروسک به دست او حواسش را پرت کنید .
البته که شما نمی خواهید رفتار بد کودک را نادیده بگیرد ولی بیشتر اوقات کودک می خواهد با دستش کنترل کردن و علت و معلول را درک کنند. فقط باید خیلی دقت کنید تا عصبانی نشده از کوره در نروید .
در واقع یک مطالعه جدید نشان می دهد که 39 درصد والدین براین باورند زمانی که کانال تلویزیون را عوض می کنند کودکان ، آنها را سرزنش می کنند و این مسئله والدین را نگران می کند .بهترین کار آرام بودن و ادامه کاریست که مشغولش بوده اید .

8 تا 12 ماه 

وقتی کودک شروع به چهار دست و رفتن می کند زمان آن رسیده است که شما محدودیت هایی وضع کنید .حالا زمانیست که شما باید نه گفتن به شکل مکرر را آغاز کنید . 
کودک در این مرحله فقط قصد دارد به کشف بپردازد .( او درکی از کارهایی که باید و نباید بکند ندارد ) .پس اگر قرار است او به چیزهایی دست نزند آنها را از دسترس او دور کنید و اطرافش را با وسایل مناسب کودک پر کنید .متخصصان بر این باورند که این کار بهترین راه برای دور کردن بچه ازمشکلات و کمک به او برای پیروی از قوانین است .
البته اکثر ما وقتی کودک ار نادرستی انجام میدهد صرفا به گفتن کلمه نه اکتفا می کنیم در حالیکه این نوع رفتار برای تربیت کودک در این سن مناسب نیست ..ممکن است که کودک از لحن صدای شما تفاوت این کلمه با دوستت دارم را تشخیص دهد و لی نمی تواند به خواسته شما پاسخ دهد .زیرا معنی کلمه را نمی داند .
از تکنیک های دیگری برای تاکید بر مواردی که نباید انجام دهند استفاده کنید .زیرا وقتی او در این مرحله از سن قرار دارد درک کاملی از گفتار و کلمات شما ندارد. مثلا وقتی کودک به سمت یک وسیله خطرناک می رود و شما به او می گویید جیز جیز .بعد از مدتی کودک از کلمه جیز برای نامیدن آن شی استفاده می کند و به ان وسیله می گوید جیز. پس به جای اینکار او را در آغوش گرفته از محل دور کنید .

12 تا 24 ماه 

تقریبا دراین سن مهارت های ارتباطی و زبانی کودک شکوفا می شوند .در نتیجه شما می توانید قوانین اصلی را برای او توضیح دهید .می توناید در شرایط ضروری و مهم از کلمه نه استفاده کنید .استفاده زیاد از کلمه نه ارزش کلمه را از بین برده آن را کاملا بی مصرف می کند .
در این مرحله مهارت های حرکتی و فیزیکی کودک هم کامل می شوند کودک نوپای شما از این استقلال خود هیجان زده می شود و گاهی از اینکه نمی تواند تمام کارهایش را انجام دهد ناراحت می شود .
در این مرحله کودکان وارد مرحله خشم می شوند .در حالیکه این طغیان ها نیاز به پاسخ فوری دارند باید بدانیم که این طغیان ها نشانه رشد کودک هستند نه کلیدی برای تربیت سخت تر و جدی تر .برای نمونه فرستادن کودک به اتاقش .
وقتی طغیانی رخ داد شما باید کودک خود را خوب بشناسید . بعضی کودکان خیلی سریع آرام می شوند در حالیکه بعضی دیگر احتیاج به مداخله دارند . اگر عصبانیت کودک و سرو صدایش خیلی طول کشید خیلی آرام اورا از محل دور کنید و در مورد وضعیت برایش صحبت کنید .مثلا بگوید اگر به رفتارت ادامه بدهب ما نمی توانیم در مغازه بمانیم و خرید کنیم .
سرخوردگی ناشی از عدم توانایی کامل در برقراری ارتباط می تواند منجر به رفتارهای خشونت آمیز از جمله زدن و پرت کردن شود در صورت بروز این اتفاق شما باید سریع به کودک بگویید که اینکار را نکند و اورا به سمت یک کار دیگر متوجه کنید .برای مثال اگر کودک شما را به خاطر متوقف کردن بازی جهت تعویض پوشک می زند به او بگویید .ما دیگران را نمی زنیم ، چون زدن درد دارد و به دیگران آسیب می رساند .سپس  به او یک اسباب بازی بدهید تا سرگرم شود .

24 تا 36 ماه 

برنامه های مناسب این سن از قبیل مهد کودک و پارک بازی می تواند به اجتماعی شدن کودک کمک کند ولی مستلزم تاکتیک های جدید تربیتی است .سهیم کردن دیگران در اسباب بازیها ، زمان و توجه  بسیار مشکل است .مشکل زمانی حاد می شود که بیرون از خانه کودک شما به یک سارق اسباب بازی تبدیل می شود .
کودکان نوپا دستورات ساده ، یکدلی ، علت و معلول را درک می کنند . پس حالا شما می توانید این مسائل را در تربیت کودک بکار بگیرید .برای مثال اگر او ماژیک دوستش را به زور از او گرفت شما به او بگویید " ما وسایل دوستمان را از او نمی گیریم این کار دوست تو را ناراحت می کند .به او یک ماژیک مشابه بدهید تا بازی کند .
کلید تربیت کودکان نوپا و پیش دبستانی آسان گرفتن مسائل است .با توجه به یک مطالعه که در دانشگاه نیویورک انجام شده است مادرانی با توبیخ های طولانی کمتر از مادرانی که کوتاه و ساده بچه ها را هدایت می کنند موفق بوده اند .

استفاده از تایم اوت 

کودکان بین 24 تا 36 ماه برای تایم اوت دادن آماده هستند .وقتی کودک رفتار بدی انجام می دهد برای هر سال از سنش یک زمان تایم اوت می گیرد .یعنی باید این مدت را روی یک صندلی یا یک گوشه بنشیند تا آرام شود و زمانی که تایم اوت تمام شد بایستد .
البته باید گفت که هر کودک با دیگری متفاوت است وممکن است یک تکنیک برای همه مناسب نباشد . اما هرچه شما بیشتر تمرین کنید و او بهتر محدودیت ها را درک کند هردو شادتر خواهید شد .
مقاله ای از کاترین پروتی چاپ شده در مجله American babay
ترجمه : دست سبز