برو اول

مشکلات رایج پس از زایمان که گاهی باید جدی گرفته شوند .

مشکلات رایج پس از زایمان که گاهی باید جدی گرفته شوند .

متاسفانه اطلاعات زیادی در مورد مرحله بعد از زایمان که از لحاظ فیزیکی مرحله چندان جالبی محسوب نمی شود موجود نیست .بدن شما کار بسیاری بزرگ کرده است .یک جنین را پرورش داده است و آن را به بیرون تحویل داده است و برای اینکه همه چیز سر جای خودش بنشیند به زمان کافی نیاز دارد .چه زایمان طبیعی کرده باشید و چه سزارین چند روز و یا هفته های پس از زایمان احساس ضعف دارید.ممکن است موهای شما بریزد . ممکن است مشکلاتی از قبیل ملاسما و عرق شبانه شما را در گیر کند .
خوشبختانه بیشتر مشکلات این دوره با کمی زمان و استراحت برطرف می شوند .ولی بعضی مادران برخی از این دردها را برای مدت طولانی با خود حمل می کنند .
بعد از اتمام مرحله پرورش جنین در بدن شما و بیرون دادن آن  شما در مرحله بعد از زایمان هستید .موارد زیر مسائلی هستند که مادر باید بعد ازاتمام 6 هفته پس از زایمان که مرحله پس از زایمان ( زائویی ) نام دارد در معاینه معمول با پزشک یا مامای خود در میان بگذارد  . گاهی ممکن است نیاز باشد که مشکلات را زودترنیز مطرح کند . دکتر جسیکا مک کینی متخصص زنان در دانشگاه ماساچوست می گوید  هیچ وقت برای مراجعه و درمان دیر نیست بعضی مادران از اینکه از این نشانه ها بی خبر بوده اند ابراز تاسف کرده اند . این نشانه ها بعد از زایمان در اکثر زنان دیده می شوند که بد نیست مادران آنها را شناخته و در صورت لزوم جدی بگیرند .

سر سینه دردناک 

اظلاعات متناقضی در مورد این قضیه وجود دارد که آیا سر سینه ها در مراحل اولیه شیر دهی باید دردناک باشند یا نه؟ بیشتر متخصصان براین باورند که در مورد بسیاری از زنان تجربه سرسینه های متورم و دردناک در روزهای اول معمول است اما چیزی بیشتر از این و یا طولانی تر پرچم قرمز (0 علامت خطر) محسوب می شود .
دکترراسر می گوید : سر سینه بسیار حساس است و می تواند حتی پینه ببندد.ولی اگر درد خیلی شدید باشد مطمینا قابل تحمل نخواهد بود .اگر سر سینه ها شروع به ترک خوردن و یا خونریزی کرد باید کاری انجام داد . البته ساده ترین راه برای پیشگیری رعایت نحوه صحیح شیر دادن و خشک نگه داشتن سر سینه هاست .
با مشاور شیردهی ( فکر کنم درکشور ما چنین شغلی تعریف نشده است ) صحبت کنید تا هم دلیل را بیابد و هم اگر لازم باشد درمان را شروع کند . 

هموروئید

رگ های متورم مقعد هموروئید نامیده می شوند و بعد از زایمان طبیعی بسیار دردناک می شوند .اگر هنگام دفع  ، خونریزی به رنگ قرمز روشن دیدید می توانید مطمئن شوید که شما هم هموروئید دارید .دکتر راسر می گوید بسیاری از زنان براین باورند که باید با این درد و سوزش بسازند در حالیکه خیلی کارها می شود کرد .برای شروع محل را خشک و تمیز نگه دارید .در وان آب گرم بنشینید .از کمپرس ها ی گیاهی مثل عسل استفاده کنید ..آب زیاد بنوشید و غذاهای پر فیبر بخورید .
و اگر در مدت پس از زایمان مشکل شما برطرف نشد این مشکل را حتما با دکتر خود در میان بگذارید .یکی از راه ها برداشتن هموروئید از طریق جراحیست ولی دکتر راسر می گوید برای انجام جراحی  بهتر است تا اتمام بچه دار شدن و زایمان های بعدی صبر کرد .

کمر درد ، درد در ناحیه دنبالچه و لگن

یک متخصص می گوید : وقتی ما راه می رویم تمام وزن خود را به شکل صحیح یا ناصحیح به مفاصل خود منتقل می کنیم .با تمام تغییرات همراه با بارداری ، این کار می تواند مفاصل و کل ماهیچه ها را تحت تاثیر قرار دهد .دردهای دوران بارداری و بعد از آن بی دلیل نیستند و ممکن است که افزایش پیدا کنند. گاهی این تاثیرات خیلی جزئی هستند و گاهی هم نیاز به مداخله دارند .به طور کلی بهتر است بدانیم درد نباید نادیده گرفته شود .
بسیاری از زنان دردهای اذیت کننده ای در منطقه دنبالچه ، کمر و لگن دارند . یک فیزیوتراپیست می تواند با دادن تمرینات لازم و راهنماییهای مناسب برای نحوه نشستن و راه رفتن به کاهش دردها کمک کند .باور غلطی وجود دارد مبنی بر این که بارداری یک پروسه طبیعیست و باید تمام مراحل آن به شکل طبیعی سپری شود در حالی که نیاز است به زنان کمک شود تا بعد از زایمان سریع تر توانایی و هوشیاری خود را باز یابند .

جدایی شکم 

Diastasis recti اصطلاح تخصصی است که برای این مورد استفاده می شود .این اصلاح برای زمانی بکار می رود که ماهیچه ها کشیده و نازک شده اند تا جا برای کودک باز کنند.این مشکل حدود 15 تا 25 درصد زنان را درگیر می کند .
مشکل جدایی شکم فقط مشکل زیبایی نیست  .این مشکل می تواند تمام بدن را تحت تاثیر قرار دهد .زیرا پایین شکم به لگن و کمر مربوط است و نقش مهمی در همه چیز از قبیل نفس کشیدن و مدل نشستن دارد.این منطقه جاییست که اگر همه چیز به هم پیوسته نباشندونیرو درست منتقل نشود واقعا می تواند زن را ناتوان کند.. درست زمانی که می خواهید کودک را بغل کنید و یا کالسکه را برانید به این نیرو نیاز دارید .                       
بی اختیاری و گاز 

بی اختیاری ادرار یکی از مشکلاتیست که اغلب خاموش می ماند زیرا یا زنان از مطرح کردن آن خجالت می کشند و یا فکر می کنند که این مسئله  امری ممکن و عادیست . ولی رایج بودن مشکل به معنای طبیعی بودن آن نیست .و مهم هست  بدانیم بی اختیاری ممکن است به چکه کردن ادرار از مجاری ادرار و مثانه مربوط باشد ولی می تواند به سادگی به مشکل کنترل گاز هم مربوط باشد .
هر چقدر که دفعات این چکه کردن زیاد باشد درمان خود به خودی این مشکل سخت تر می شود .باز هم نرمش های خاصی می توانند بسیار کمک کننده باشند .پس به یک فیزیوتراپیست مراجعه کنید و از او کمک بگیرید .در موارد نادری هم نیاز به جراحی وجود دارد. 
مادران عزیز مشکلات پس از بارداری هم درمان دارند .فراموش نکنید که مادر سالم قادربه تربیت و پرورش فرزندان سالم است پس حتما مشکلاتتان را جدی بگیرید و برای خود هم وقت بگذارید .
The Huffington Post  |  By Catherine Pearson 
چاپ شده در