برو اول

دولسه د لچه (dolce de leche ) یا کرم شیر.

دولسه د لچه (dolce de leche ) یا کرم شیر.

دولسه د لچه (dolce de leche ) یا کرم شیر.

کرم شیر نوعی کرم یا شیرینیست که در امریکای جنوبی به خصوص در آرژانتین و مکزیک رایج است .و با حرارت دیدن شیر شیرین شده به مدت طولانی تهیه می شود .این کرم روی کیک ها شیرینی ها و یه به عنوان لایه میانی کیک ها و یا در کنار بستنی و یا حتی به تنهایی روی میز صبحانه سرو می شود .در بعضی جاها از این کرم به عنوان مربای شیر هم نام برده اند .کرم شیر بسیار لذیذ است و طعمی باورنکردنی ندارد . طعمی شبیه به طعم تافی و کارامل و یا حتی شیر عسلی ... خیلی خیلی خوشمزه است فقط باید امتحان کنید تا منظور من را درک کنید ..در بعضی جاها دیدم که طرز تهیه این کرم را سخت توصیف کرده اند .اما اصلا نترسید شما فقط به کمی صبر و زمان کافی نیاز دارید .

مواد لازم 

  • شیرکامل یا پرچرب یک لیتر 
  • شکر یک لیوان 
  • وانیل یک قاشق چایخوری 
  • جوش شیرین نصف قاشق چایخوری 

طرز تهیه 

یک قابلمه با حجم 3 لیتر انتخاب می کنیم .شیر و شکر را درون قابلمه ریخته تا زمانی که شکر در شیر حل شود با حرارت متوسط می جوشانیم. در این مدت شیر را مرتب هم می زنیم .

بعد از حل شدن شکر حرارت را بسیار ملایم کرده ،  وانیل و جوش شیرین را اضافه می کنیم .و هر 5 دقیقه شیر را  با قاشق چوبی هم می زنیم .و هر از گاهی کف روی شیر را جمع کرده بیرون می ریزیم .بعد از حدود 45 دقیقه رنگ شیر شروع به تغییر می کند .هم زدن با قاشق چوبی را ادامه می دهیم تا زمانی که شیر تبدیل به کرمی غلیظ و نسکافه ای رنگ  شود .

زمانی کرم شما آماده است که روی آن حباب های بزرگی تشکیل شود و رنگ آن تیره شده باشد . شما تقریبا حدود یک لیوان کرم خواهید داشت .این کرم را می توانید در ظرف در بسته به مدت 2 هفته تا یکماه در یخچال نگه داری کنید .

نکته 1 : حرارت باید بسیار ملایم باشد .

نکته 2 : برای سر ریز نشدن شیر قابلمه ای بزرگ در نظر بگیرید و قاشق چوبی را روی قابلمه بگذارید .

نکته 3 : زمان تهیه این کرم حدودا یک ساعت و نیم است .

نکته 4 : با توجه به ذائقه شکر را می توان بیشتر هم کرد .هرچند به نظر من کاملا کافیست .

نکته 5 : این کرم را می توانید جایگزین شیر عسلی کنید .