برو اول

بایدها و نبایدهای تغذیه در بارداری

بایدها و نبایدهای تغذیه در بارداری


در طول بارداری سیستم ایمنی شما کمی ضعیف تر عمل می کند و  این به معنای نیاز شما به مراقبت بیشتر ازخود و جنین است . در این مطلب به باید ها و نباید های تغذیه رد بارداری می پردازیم به این امید که برای شما عزیزان مفید باشد .

بایدها 

  • گوشت و آلایش های دامی را خیلی خوب بپزید به شکلی که هیچ نقطه صورتی یا خونی در آنها مشاهده نشود .تمام سطوح و ابزار را به خوبی بشویید .تخته برش گوشت های خام را از دیگر مواد غذایی جدا کنید . 
  • میوه ها و سبزیجات زا کامل بشویید .حتی سبزیجات بسته بندی شده و شسته شده را دوباره بشویید . ( بهترین راه شستن سبزیجات استفاده از سرکه است )
  • تخم مرغ ها را کامل بپزید.هم زرده و هم سفیده را به شکل کاملا جامد استفاده کنید .از غذاها و دسرهایی که در تهیه آنها تخم مرغ نپخته وجود دارید پرهیز کنید .مثل چیز کیک نپخته و موس ها .
  • از شیر و محصولات لبنی پاستوریزه و هموژنیزه استفاده کنید .شیر گوسفند یا بز را حتی به شکل پاستوریزه استفاده نکنید .
  • غذاهای سرد را حتما قبل از مصرف کاملا داغ کنید .
  • مواد غذایی خام را به شکل جداگانه محافظت کنید تا از مسموییت غذایی جلوگیری کرده باشید .

نبایدها 
از خوردن جگر و محصولات تهیه شده با جگر خودداری کنید .جگر به دلیل داشتن مقدار زیادی از ویتامین آ می تواند برای جنین خطر ساز باشد .
از خوردن پنیرهای تازه و نرم و غیر پاستوریزه پرهیز کنید .
بیشتر از دو وعده در هفته ماهی چرب نخورید .( بیشتر از 4 عدد کنسرو مصرف نکنید ) زیرا این مقدار ماهی حاوی جیوه فراوانیست که به رشد سیستم عصبی جنین لطمه می زند .
اره ماهی ، کوسه و ماهی های بزرگ نخورید.این ماهی هم می توانند حاوی مقادیر زیادی جیوه باشند و به جنین شما لطمه بزنند .
صدف خام هرگز نخورید. صدف خام می تواند حاوی باکتری و ویروس های خطرناکی باشد که باعث مسمویت غذایی می شود .
شستن مرتب دست ها را فراموش نکنید .دست ها را قبل و بعد از غذا خیلی خوب بشویید .بعد از رسیدن به خانه شستن دست ها را فراموش نکنید

تا حد ممکن از مصرف غذاهای فرآوری شده و کنسروها به علت داشتن مواد نگهدارنده خودداری کنید .

غذاهایی که شما می توانید بخورید :

ممکن است در مورد غذاها و نوشیدنی هایی که مصرف می کنید سردرگم و نگران باشید .به همین دلیل اینجا یک لیست از موادی که شما می توانید بخورید تهیه کرده ایم .
انواع پنیر به شرط پاستوریزه بودن 

عسل - که برای زن باردار بسیار مفید است ( خوردن عسل برای کودکان زیر یک سال ممنوع است )
ماست پروبیوتیک 
غذاهی ادویه دار و تند - هر چند ممکن است این غذاها در برخی خانم ها به خصوص در اواخر بارداری 
 باعث مشکلات گوارشی شود ولی در صورت نداشتن مشکل می توانید به راحتی این غذا ها را مصرف کنید .
مایونز و سس سالاد -به شرطی که تازه و درخانه تهیه نشده باشند .در واقع باید پاستوریزه باشند زیرا دارای تخم مرغ خام هستند .پس اگر در رستوران و یا منزل کسی مایونز می خورید از پاستوریزه بودن آن مطمئن شوید .
به موادی که باید توجه داشته باشید .

کافئین – لازم نیست که کافئین را به طور کامل قطع کنید ولی دریافت کافئین را به 200 گرم و کمتر از آن محدود کنید . مصرف بیش از حد کافئین باعث ایجاد مشکلات در بارداری و تولد کودک کم وزن می شود . برای مثال فقط 2 فنجان قهوه یا 4 فنجان چای 200 گرم کافئین دارد .در ضمن شکلات ها و کولا را هم فراموش نکنید زیرا آنها هم حاوی کافئین هستند .
الکل - از مصرف الکل در دوران بارداری و قبل زا بارداری شدیدا بپرهیزید .
ماهی – هرچند مصرف اغلب ماهی ها مفید است .بازهم آژانس استاندارد غذا مصرف بعضی از ماهی ها را در دوران بارداری ممنوع و محدود کرده است .که در بالا نام آنها اورده شد .
از مصرف سوشی هم به دلیل داشتن ماهی خام باید پرهیز کرد .
بادام زمینی – در این سالها اختلاف نظرهای زیادی در مورد مصرف یا عدم مصرف بادام زمینی در دوران باردای وجود دارد .اما نکته مشترک و ثابت این است که اگر در خانواده شما و یا همسر شما اگزما ، آلرژی ویا آسم وجود داشته است باید از مصرف بادام زمینی در دوران بارداری و شیر دهی پرهیز کنید .