برو اول

دلایل و راه حل های ناخن جویدن در کودکان

دلایل و راه حل های ناخن جویدن در کودکان

ناخن جویدن می تواند عادتی باشد که شما را به سمت جویدن ناخن ها می کشاند اگر کودک شما عادت ناخن جویدن دارد شما تنها والدینی نیستید که در این مورد نگرانند .شرایط جویدن ناخن در کودکان در علم روانشناسی ناخن خایی نام دارد .این عادت بیشتر کودکان جهان را تحت تاثیر قرار می دهد .
به توجه به آمار سلامت 50 درصد کودکان بین سن 10 و 18 سال عادت جویدن ناخن را دارند . اما به هرحال کاملا طبیعیست که شما به عنوان والد از این مسئله ناراحت  شوید و به دنبال چرا ها و راه حل ها بگردید .

دلایل ناخن جویدن در کودکان 

کودکان به دلایل مختلفی از قبیل استرس ، اضطراب ، راحتی و یا خستگی ناخن می جوند .اینجا به دلایل رایج این امر در کودکان می پردازیم .

برای احساس راحتی 
گذاشتن انگشت در دهان می تواند رفلکس کودک شما برای آرام کردن خود باشد .این عادت حتی بعد از اینکه کودکان بزرگ می شوند درآنها ادامه می یابد .و شاید این دلیل ناخن جویدن کودک نوپا و یا پیش دبستان شما باشد یعنی فقط برای یافتن آرامش و داشتن احساس بهتر .

خستگی 
ممکن است کودک به دلیل خستگی به ناخن جویدن پناه آورد .و یا زمانی که با دست هایش هیچ کاری را انجام نمی دهد مثل زمانی که تلویزیون تماشا می کند و یا درکلاس است به ناخن جویدن بپردازد .

استرس و اضطراب 
کودک ممکن است به دلیل وجود شرایط بد در اطرافش ( مدرسه یا خانه ) ناخن هایش را بجود .این ها ممکن است برانگیزاننده های استرس و اضطراب در کودک باشند :

  • طلاق 
  • دعوا و مشاجره بین والدین و اعضای خانواده 
  • از دست دادن پدر بزرگ یا مادربزرگ و یا اعضای خانواده 
  • جابجایی به خانه جدید 
  • رفتن به مدرسه جدید 
  • رفتار بد در کلاس 
  • تحت فشار خوب بودن در کلاس 
  • تنبیه شدن و سرزنش شدن
  • ژنتیک 

عادت های شما هم می توانند از طریق ژن های شما به کودکان شما منتقل شوند .اگر شما در کودکی عادت جویدن ناخن را داشته اید هیچ بعید نیست که کودک شما هم این عادت را داشته باشد .

تقلید عادات دیگران 
کودکان دوست دارند که اعضای خانواده و یا خواهر و یا برادر بزرگتر خود را که ناخن می جود تقلید کنند .با این کار او احساس بزرگی می کند .

چگونه ناخن جویدن در کودکان را متوقف کنیم ؟؟؟

هر چند ممکن است فکر کنید که این مسئله کمی مشکل است ولی شما باید از تنبیه و یا سرزنش کودک جدا بپرهیزید .

در زیر به روش های مفیدی برای خداحافظی با ناخن جویدن اشاره می کنیم :

  1. با کودک خود صحبت کنید :
    با کودک در مورد دلایل ناخن جویدن صحبت کنید .ببینید او خسته است و یا استرس دارد ؟
  2. جرم و میکروب :به کودک بگویید که ممکن است جرم ها و میکروب ها زیر ناخن ها مخفی شده باشند و بهتر است هر چه سریع تر این عادت را ترک کند . به کودک کمک کنید تا بفهمد که این میکروب ها می توانند باعث ایجاد بیماری در او شوند .
  3. جایزه بدهید :
    به او قول بدهید که اگر این عادت را ترک کند .شما ناخن های او را می بینید و در صورت نخوردن به او جایزه یمی دهید برای مثال غذا و یا دسر مورد علاقه او را درست می کنید .
  4. ناخن های او را مانیکور کنید :
    اطراف ناخن های او را کمی مرتب کنید و به او بگویید که چه ناخن های زیبایی دارد و اگر آنها را بخورد ناخن هایش زشت و بد قواره خواهد شد .
  5. از تلخ کننده ناخن استفاده کنید :
    شما می توانید انواع تلخ کننده را در داروخانه ها پیدا کنید .د رنهایت بعد از امتحان روش های بالا یکی از این تلخ کننده ها را بخرید و روی ناخن های کودک بزنید .این تلخی به او یادآوری خواهد کرد که ناخن هایش را نخورد .

فهم دلیل ناخن خوردن کودک به شا کمک خواهد کرد که این عادت را در او از بین ببرید .
گاهی این کار فقط یک تاکتیک ساده برای جلب توجه است .پس از اینکه کودک شما توجه و عشق کافی دریافت می کند اطمینان حاصل کنید .