برو اول

تب در کودکان

تب در کودکان

تعریف تب در کودک 

پیشانی کودک را ببوسید و یا لمس کنید .اگر احساس می کنید که کمی گرم تر از نرمال است احتمالا حق با شماست .این دمای بالاتر از نرمال تب نامیده می شود .
معمولا تب نشانه مبارزه بدن با یک التهاب یا عفونت است .برای مطمئن شدن از اینکه کودک تب دارد یا نه بهتر است با تب سنج تب کودک را اندازه بگیرید . یک تب سنج مطمئن از داروخانه تهیه کنید .
اگر دمای بدن کودک شما بیشتر از 37 درجه باشد او تب دارد .

نشانه های تب شدید 

تب سنج تنها نشانگر تب در کودک نیست .
سن فاکتور بسیار مهمیست . تب در نوزادان زیر 3 ماه بسیار جدی و خطرناک است .
رفتار نیز یک فاکتور محسوب می شود . تب بالایی که باعث شود کودک شما قادر به خوردن و آشامیدن نباشد می تواند هشدار دهنده باشد .
به یاد داشته باشید که تب در اواخر بعد ازظهر و اوایل شب بالا می رود و نیمه شب یا اوایل صبح پایین می آید .به همین دلیل است که بیشترین مراجعه به پزشک برای تب بالا اوایل شب اتفاق می افتد .

چه زمان به پزشک اطلاع دهیم :

شما بهتر از همه می دانید که آیا کودک شما به پزشک نیاز دارد یا نه ؟ پس اگر نگران هستید با پزشک تماس بگیرید ( البته متاسفانه در کشور ما چنین سیستمی وجود ندارد و شما در صورت نگرانی هم باید به پزشک مراجعه کنید .به هر حال از دروان سرخود بپرهیزید و حتما با پزشک در ارتباط باشید .)  راجع به تب اطلاعات کاملی از پزشک بگیرید .اما به طور کلی بهتر است بدانید :
اگر کودک شما زیر 3 ماه دارد و تب حدود 38 درجه و یا بالاتر دارد بلافاصله با پزشک تماس بگیرید .نیاز است که بیماری یا وجود عفونت در نوزاد بررسی شود .
اگر کودک شما بیشتر از 3 ماه دارد ، مهم ترین چیز این است که کودک چگونه به نظر می رسد و چگونه رفتار می کند .اگر کودک خوب به نظر می رسد و مایعات مصرف میکند لازم نیست به پزشک مراجعه کنید مگر اینکه تب بیشتر از 24 ساعت طول بکشد و یا اینکه خیلی بالا برود .از پزشک راهنمایی های لازم را بگیرید .
متخصصان توصیه می کنند اگر کودک شما بین 3 تا 6 ماه سن و تب 38.3  یا بالاتر دارد و کودک بالای شش ماه که تب 39.4 و بالاتر دارد و نشانه هایی از قبیل بی اشتهایی ، سرفه ، گوش درد ، گیجی غیر طبیعی و خواب آلودگی و یا استفراغ و اسهال داشته باشد حتما به پزشک مراجعه کنید .

با پزشک تماس بگیرید اگر :

  • اگر کودک شما خیلی رنگ پریده و یا سرخ شده است و ادرار کمی دارد .
  • اگر بثورات پوستی بی دلیل روی پوست کودک مشاهده کردید که با فشار دادن رنگ آنها سفید نمی شود چه بزرگ باشند و چه ریز این جوش ها به همرا تب می توانند نشانه عفونت جدی در کودک باشد .
  • کودک شما به سختی نفس می کشد ( یا خیلی تلاش می کند و یا تند تر زز نرمال نفس می کشد .) حتی بعد از تمیز کردن بینی کودک .این می تواند نشانه برونشیت یا عفونت ریه باشد .
  • کودک بیمار به نظر می رسد و دمای بدنش پاییتر از نرمال است . گاهی نوزادن کم سن به جای داغ شدن سرد می شوند .
    با توجه به مشکل کودک  و شدت آن دکتر استامینوفن و یا ایبوبروفن را تجویز می کند. و بعد با توجه به نشانه های دیگر به تشخیص و درمان کودک می پردازد.

درمان تب کودک 

ازآنجاییکه تب بخشی از سیستم دفاعی علیه باکتری و ویروس است ، برخی از مطالعات  پیشنهاد می کند که دمای بالا ممکن است که به کودک کمک کند تا بهتر با عفونت مبارزه کند .( باکتری و ویروس به محیط بالای 37 درجه نیاز دارند ) تب به بدن می گوید که سلول های سفید بیشتر و آنتی بادی برای مبارزه با عفونت بسازد .
از طرف دیگر وقتی تب کودک خیلی بالاست خوردن و آشامیدن برای او سخت خواهد شد در نتیجه بهبود هم دیرتر اتفاق می افتد  
اگر تب باعث ایجاد ناراحتی و بدحالی در کودک نمی شود نیازی به دادن تب بر به کودک نیست .شیر مادر و یا شیر خشک زیادی به او بدهید تا کم آب نشود و لباس کم تری تن او کنید .
اگر دمای بدن کودک به خاطر پوشیدن لباس زیاد و یا تلاش فراوان کمی بالاست لباس های او را کم کنید و اجازه دهید تا در یک محل خنک استراحت کند .

داروی تب بر 

اگر تب کودک شما را ناراحت کرده و پزشک مصرف دارو را جایز می داند شما می توانید از استامینوفن نوزاد یا ایبوبروفن با توجه به سن و وزن کودک استفاده کنید .ایبوبروفن برای کودکان زیر 6 ماه و یا کم آب و یا کودکانی که استفراغ مداوم دارند  توصیه نمی شود.
دوز دقیق باید با توجه به وزن کودک داده شود .حتما از قاشق اندازه گیری برای دادن دارو استفاده کنید .
هرگز داروی تب بر را بیشتر از دوز و حد لازم به کودک ندهید . با توجه به بروشور داخل داروها معمولاا استامینوفن را هر 4 ساعت و ایبوبروفن را هم هر 6 ساعت می شود مصرف کرد . هرگز به کودک آسپرین ندهید . آسپرین ممکن است باعث ایجاد سندرم ری در کودکان شود .
و نکته آخر : بیشتر پزشکان برای نوزادان داروی سرفه و یا سرماخوردگی تجویز نمی کنند ولی اگر اینکار را کردند حتما در مورد تب بر هم از او سوال کنید زیرا برخی داروهای سرماخوردگی هم مقداری تب بر در خود دارند و احتمال اینکه داروی زیادی به کودک بدهید زیاد می شود . 

پاشویه برای پایین آوردن تب 

شما می توانید با کمک یک اسفنج یا پارچه آغشته به آب ولرم به پایین آوردن تب کودک کمک کنید .می توانید دست یا پاها و یا تمام بدن را با آب ولرم بشویید .دقت داشته باشید که آب سرد نباشد .
دقت داشته باشید که هنگام خواب روی کودک خیلی پوشانده نشود و لباس زیاد تن نکرده باشد .دمای اتاق را هم نه گرم و نه سرد کنید.
هرگز داخل آب الکل اضافه نکنید .الکل می تواند از طریق پوست جذب شود . هرچند ممکن است تب کودک به سرعت پایین بیاید ولی در واقع دمای بدن بالا می رود .