برو اول

کودک شما سرماخورده است یا آلرژی دارد؟

کودک شما سرماخورده است یا آلرژی دارد؟

کودک شما هفته هاست که سرفه می کند و مرتب آبریزش بینی دارد ؟؟؟ شما از کجا باید بدانید که این آلرژیست یا یک سرماخوردگی طولانی و مزمن ؟؟؟
گاهی تشخیص و تفکیک آلرژی ها ی فصلی از سرماخوردگی بسیار سخت می شود .اما اگر کمی دقت کنید حتما نشانه های مهمی دریافت خواهید کرد .
این سوال ها را از خود بپرسید:

  1. آیا فصل تغییر کرده است ؟ اگر جواب آری است می تواند آلرژی باشد .آلرژی های فصلی هر سال دقیقا درهمان زمان مشخص و یا همان شرایط بروز می کنند .( برای مثال وقتی برگ درختان می ریزند و یا درختان شکوفه می دهند .) علائم آلرژی مثل عطسه کردن ، گرفتگی بینی و یا آبریزش بینی پاسخ بدن به تنفس  آلرژن های موجود در هواست . ( مثل گرده های گل ها )
    از طرف دیگر سرماخوردگی ها توسط ویروس ها ایجاد می شوند و می توانند در هر شرایطی و هر زمانی از سال به ویژه زمستان خود را نشان دهند .
  2. آیا علایم ناگهانی بروز کرده اند ؟ اگر جواب بله است احتمال آلرژی بالاست . نشانه دیگر آلرژی ظهور ناگهانی علایم و به طول کشیدن آنهاست .علایم سرماخوردگی معمولا به تدریج پدیدار می شوند و ظرف مدت 7 تا 10 روز ناپدید می شوند .در حالیکه آلرژی تا زمانی که فرد در معرض آلرژن ها قرار دارد ادامه دارد .که می تواند هفته ها و حتی ماه ها به درازا بیانجامد .
  3. آیا کودک شما چشمهای قرمز و پرآب دارد ؟اگر جواب بله است بیماری آلرژیست .بسیاری از کودکان آلرژی دار این علامت را دارند زیرا آلرژن ممکن است باعث التهاب ملتحمه چشم شود.
  4. آیا کودک تب دارد ؟ اگر جواب  بله است این می تواند سرماخوردگی باشد.علایم سرماخوردگی هرگز با تب همراه نمی شوند .
  5. آیا ترشحات بینی سبز و یا زرد هستند؟ اگر جواب بله است این می تواند سرماخوردگی باشد .با آلرژی ترشحات  بینی کودک رقیق و شفاف خواهد بود در حالیکه در سرماخوردگی ترشحات غلیظ و زرد یا سبز رنگ خواهد بود.
    اگر کودک شما آلرژی دارد با پزشک تماس بگیرید.قرار گرفتن در معرض حیوانات ، دود سیگار ، خاک ،غذا ، صابون و گل تنها چند نمونه از عواملی هستند که می توانند باعث آلرژی شوند پس سعی کنید از تمام چیزهایی که کودک در معرض آنها قرار دارد یادداشت بردارید . تشخیص و حذف عامل آلرژی می تواند از بروز آلرژی جلوگیری کند .
    گاهی تنها راه برای کشف چیزی که فرد به آن آلرژی دارد انجام تست آلرژی است .  این تست باید حتما در مراکز تخصی آلرژی انجام شود .آزمایش می تواند روی پوست( آلرژن ها زیر پوست قرار می گیرند تا پاسخ بدن مشاهده شود ) و یا از طریق خون انجام شود .
    اگر فرزند شما آلرژی داشته باشد پزشک به شما توصیه خواهد کرد او را در معرض آلرژن ها قرار ندهید و برای او دارو تجویز می کند .
     اگر فکر می کنید که کودک سرما خورده است حتما قبل از دادن دارو با پزشک صحبت کنید .زیرا داروها علاوه بر بهبود بیماری عوارضی هم به همراه دارند که مخصوصا در کودکان کم سن وسال می تواند خطرناک باشد .ممکن است پزشک از شما بخواهد که اتاق را با دستگاه بخور سرد و یا گرم مرطوب کنید .همینطور از آب نمک برای شستن بینی استفاده کنید و شاید هم لازم باشد از استامینوفن یا بروفن هم استفاده کنید .