برو اول

آموزش تهیه پنیر تازه در خانه

آموزش تهیه پنیر تازه در خانه

paneer نوعی پنیرتازه است که در دستورهای غذایی هندی به آن خیلی بر می خوریم .بافت این پنیر به پنیر ریکوتا ایتالیایی و کوسه فرسکو مکزیکی شباهت زیادی دارد و به جای آنها هم می تواند استفاده شود .

جهت درست کردن پنیر در خانه حتما از شیرکامل استفاده کنید و اصلا از شیرهایی که به روش UAT  پاستوریزه شده اند استفاده نکنید چون پروتین این نوع شیرها قابلیت شکستن و تبدیل شدن به پنیر را ندارد .

مواد لازم

  • شیر یک لیتر و 800 میلی لیتر )  شیر کامل و پاستوریزه )
  • آب لیمو ترش و یا سرکه یک چهارم پیمانه
  • نمک یک چهارم تا یک دوم ق چ

طرز تهیه

شیر را داخل قابلمه و روی حرارت متوسط قرار می دهیم شیر را می جوشانیم تا به دمای 100 درجه برسد گاهی شیر را هم می زنیم تا سر ریز نشود وقتی روی شیر کف کرد زمان انجام مرحله دوم کار فرا رسیده است .

شیر را از روی حرارت بردارید و آب لیمو را به آن اضافه کنید شیر بلافاصله شروع به بریدن می کند .

روی شیر را بپوشانید و 10 دقیقه منتظر شوید تا شیر کاملا ببرد .اگر شیر تکه تکه نشده بود یک قاشق دیگر هم آب لیموبه آن اضافه کنید .

روی آب کش یک توری بیاندازید ( یا پارچه ای که آب از آن عبور کند ).و شیر را داخل آبکش بریزید . (اگر پنیر ریکوتا می خواهید کافیست یک ساعتی منتظر شوید تا آب پنیر برود و سپس بدون فشردن و شکل دادن آن را داخل ظرف بریزید.)

پارچه را با دست جمع کنید و آبش را بگیرید.

پارچه را باز کنید و نمک را روی پنیر بپاشید.

حالا پنیر داخل پارچه را محکم فشار دهید و داخل بشقاب کمی صاف کنید تا تقریبا شکل بگیرد . حالا روی آن بشقاب دیگری قراردهید و یک شی سنگین هم روی بشقاب بگذارید اجازه دهید پنیر یک ساعت به این شکل بماند.

مدت زمان نگهداری این نوع پنیر به مدت 2 تا 3 روز در یخچال می باشد.