برو اول

چگونه مادر خوبی باشیم ؟

چگونه مادر خوبی باشیم ؟

اغلب مردم بر این باورند که شادی مادر به فرزندش بستگی دارد زیرا مادر برای خوب بودن فرزندانش نفس می کشد ،  زندگی می کند و فداکاری می نماید .بهترین چیز برای مادران در دنیا دیدن موفقیت فرزندان است .مهم ترین چیزی که مادر بودن برای شما تداعی می کند عشقیست که بین مادر و فرزند در جریان است .
همه مادران دوست دارند که مادری خوب بودن را بیاموزند ولی متاسفانه نه فرمول خاصی برای مادری خوب بودن وجود دارد و نه مادری کردن مثل دوست و یا آشنایان درست به نظر می رسد .در عوض شما باید بعضی اصول را خوب بدانید .در اینجا به چند مورد برای مادر خوب بودن اشاره می کنیم :

1. صبور باشید و خشم خود را کنترل کنید . 
اگر کودک شما فرش نو شما را با ریختن شیرینی و شیر کثیف می کند یک نفس عمیق بکشید و تا آرام شدن شروع به شمارش کنید . مطمینا عصبانی نشدن و داد نزدن بسیار سخت خواهد بود . اگر نتوانستید خودتان را کنترل کنید خیلی ناراحت نشوید فقط سعی کنید دفعه بعد بهتر رفتار کنید .مادر و یا پدر بودن در واقع آزمون صبورییست .و اگر شما صبور باشید هم برای شما و هم برای کودک شما لذت بخش خواهد بود .با بالا بردن صبر، خود شما معلم و مثال بزرگی برای فرزندان خواهید بود .

2. حامی باشید .
تحقیقات نشان داده است بچه هایی که والدین حمایت گر و گرمی دارند وقتی بزرگ تر می شوند بهتر می توانند با مصیبت ها مقابله کنند و در امور شناختی درست تر عمل می کنند. در واقع مطالعه ای در دانشگاه واشنگتن دریافته است که کودکان پیش دبستانی که مادران حمایت گر فعالی داشته اند ( هنگام بروز حوادث ) هیپوکاموس بزرگتری خواهند داشت  .هیپوکامپ  بخشی از مغز است که به ارتباط نزدیک ذهن و توانایی کنترل استرس مربوط می شود .

3. فهیم تر باشید .
برای شنونده ای خوب و والدی فهیم بودن زمان بگذارید .در این صورت زمانی که فرزندان شما بزرگ می شوند ، می دانند که برای همه چیز از قبیل تکالیف ، پیشنهاد دوستی و یا حتی اطلاعاتی در مورد بلوغ می توانند به سمت شما بیایند .

4. با آنها ارتباط برقرار کنید .
حتما به طور مرتب با فرزندان خود صحبت کنید و سعی کنید همه چیز را در مورد آنها از قبیل رفتار ، تفکر ، عشق و نفرت درآنها بدانید .این موارد به شما در برقرای ارتباط کمک خواهد کرد :

  • هر زمان که کودک شما میل به صحبت دارد در دسترس باشید .
  • شما سر صحبت را باز کنید تا کودک بداند که شما به او اهمیت می دهید ، و سعی کنید صحبت را به جای سوال کردن با  نظرات و افکار خود شروع کنید .
  • حتما هفته ای یکبار زمانی را به تنها بودن با فرزندتان اختصاص دهید .
  • به علایق فرزندتان علاقه نشان دهید .
  • علاقه نشان دهید ولی مزاحمت ایجاد نکنید و روی احساسات او تمرکز کنید .
  • اگر توجه فرزند شما به چیزی جلب شده است ، شما هم توجه خود به فرزندتان را با گوش دادن مطلق به او( بدون پارازیت )نشان دهید .
  • بعد از اینکه او صحبتش را تمام کرد به او پاسخ دهید .
  • نظرات خود را با او در میان بگذارید . اما مطمئن شوید که او مخالفت با عقاید را درک می کند .

5. احترام متقابل را پرورش دهید .
با بدست آوردن احترام فرزند ،  شما به او یاد می دهید که به خود احترام بگذارد . بدون احترام او قادر نخواهد بود به خود ارزش دهد و این باعث می شود با دیگران بد رفتاری کند و یا به سمت رفتارهای پرخطر از قبیل مواد مخدر ، الکل و غیره برود .اگر فرزند شما احترام به خود داشته باشد با خودش درست رفتار می کند .یعنی با خود مهربان تر خواهد بود .او در آینده بیشتر از اینکه به سمت علایقش برود به سمت انتخاب های درست خواهد رفت . بچه هایی که از کودکی احترام را آموخته اند مهربان تر ، با ملاحظه تر ، از خود گذشته تر ، شاد تر و موفق ترهستند و روابط سالم تری برقرار می کنند .

6. زمان بیشتری را با آنها سپری کنید .
وقتی شما با فرزند خود وقت می گذارنید :

  • آنها احساس می کنند که مهم هستند و دوست داشته می شوند و این احساس به آنها کمک می کند که ارزش و عزت نفس خود را بسازند .
  • شما الگوی رفتاری خوبی خواهید بود .به یاد داشته باشید که بچه ها رفتارها را بر اساس اعمال کسانی که با آنها وقت می گذارنند می آموزند .
  • شما نقاط ضعف و قوت کودک خواهید شناخت .و می توانید به آنها کمک کنید تا با تکیه بر نقاط قوت به توانایی های بالایی دست پیدا کنند .
  • بچه ها و نوجوانان از مراحل مختلفی عبور خواهند کرد و شما با وقت گذاشتن برای آنها قادر خواهید بود در این موارد با آنها صحبت کنید . شما برای فرزندان خود زمان می گذارید در نتیجه  آنها برای صحبت کردن با شما راحت تر خواهند بود .
  • گذراندن زمان با ارزش همانطور که به ساختن اعتماد کمک می کند ، روابط شما را هم تقویت می کند .

7. در زمان مناسب برای آنها هدیه بخرید .
لازم نیست برای بچه هر چیزی را که می خواهد تهیه کنید و پول هنگفتی برایش خرج کنید بلکه باید تعادل را بیابید و ذره ای بیشتر پول خرج نکنید . هر از گاهی برای او یک اسباب بازی کوچک و یا خوراکی بخرید و گاهی هم برای او هدیه بزرگی را که می خواسته است تهیه کنید . حتما در جشن تولد کودک ولخرج باشید .

8. وقتی اشتباه می کنید عذرخواهی کنید .
اگر چه کمی سخت به نظر می رسد ولی  اگر شما  اشتباهی مرتکب شده اید باید قادر به عذرخواهی از کودک باشید .با اینکار از عصبانی شدن او جلوگیری می کنید و به او نشان می دهید که هر کس می تواند اشتباه کند .ولی مهم اینست که بعد از اشتباه معذرت خواهی کرد .اگر اشتباه کرده اید کمی به خود زمان دهید تا آرام شده ، دقیقا متوجه اشتباه خود شوید سپس آن را برای کودک شرح داده و از او عذرخواهی کنید .

9. بعضی ارزش های مهم را پرورش دهید .
شاید بهترین هدیه ای که شما می توانید به فرزند خود بدهید کمک کردن به او برای پرورش عزت نفس است زیرا ازین طریق او به خود ارزش خواهد داد و از روابط بد دوری خواهد گزید . بچه هایی با عزت نفس بالا خیلی راحت تر به تواناییهای بالا دست می یابند و شادتر خواهند بود .با فرزند خود زمان بگذارنید و نشان دهید که برای او ارزش زیادی قائلید .در ضمن شما باید مهارت های لازم برای قابل اعتماد بودن را به او بیاموزید .به او بیاموزید که در مراحل مختلف رشد مستقل باشد .

منبع : http://www.newkidscenter.com/
ترجمه : دست سبز