برو اول

با بچه های خجالتی چگونه رفتار کنیم ؟؟؟

با بچه های خجالتی چگونه رفتار کنیم ؟؟؟


همه کودکان برخی اوقات خجالتی می شوند ولی کودکانی هستند که خجالتی نامیده می شوند .آیا شما به راحتی اجازه می دهید که کودک خجالتی باقی بماند یا به او کمک می کنید تا دیگر خجالتی نباشد ؟؟؟ 
پروفسور( روانشناسی ) کریستوفر کرنی از دانشگاه نوادا در لاس وگاس می گوید : شما  توانید هر دو مورد را انجام دهید .کودکان خجالتی افرادی خیلی اجتماعی نخواهند شد اما شما می توانید به آنها کمک کنید تا در رفتارهای اجتماعی خوب عمل کنند و روابط اجتماعی خوبی را بسازند .

چقدر خجالت کشیدن کودک را خجالتی می کند ؟

به طور کلی خجالتی بودن مسئله بدی نیست . بچه های خجالتی معمولا شنونده های خوبی هستند و در مدرسه مشکلات کمتری ایجاد می کنند .
خجالت کشیدن زمانی مشکل ساز می شود که کودک را از انجام رفتارهای قابل انتظار وا بدارد و یا او را ناراحت کند .در این حالات شما باید از یک متخصص کمک بگیرید :

  • کودک دلش نمی خواهد به مدرسه برود .
  • در دوست پیدا کردن مشکل دارد .
  • از رفتن به جشن تولدها و فعالیت های ورزشی واهمه دارد .
  • از خجالتی بودن خود بسیار عصبی و ناراحت است .

چه چیزی باعث خجالت می شود ؟

خجالت کشیدن رفتاری بسیار معمول است .تخمین زده می شود که حدود 20 تا 40 درصد انسانها رفتارهای خجالتی دارند .
بسیاری از کودکان خجالتی ، خجالتی به دنیا می آیند .اما تجربیات منفی هم نقش مهمی را ایفا می کنند .آیا کودک شما کاملا ناگهانی خجالتی شده است ؟ اگر جواب مثبت است به احتمال قوی یک حادثه سبب این مسئله گشته است و ممکن است  کودک برای رفع مشکل به کمک نیاز داشته باشد .

برخورد با یک شخصیت خجالتی 

کودکان خجالتی معمولا رفتارهای مشترک دارند .
به محض اینکه شما متوجه این رفتارهای طبیعی شدید می توانید به جای جبهه گرفتن روی آنها کار کنید و سعی کنید تا مهارت های کودک را بالا ببرید .
کودکان خجالتی مشخصا به خود متکی ، متفکر و همدل هستند و اغلب دوست ندارند چیزهای جدید را امتحان کنند .آنها اغلب دیر جوش هستند و خیلی طول می کشد تا با شرایط جدید سازگار شوند .آنها ممکن است که دلشان بخواهد اجتماعی باشند اما دربرقرای ارتباط با دیگران مشکل دارند .زیرا یا از این کار می ترسند و یا بدون دلیل اینگونه رفتار می کنند .
بسیار مهم است که این کودکان با سرعت خود به موقعیت ها دسترسی پیدا کنند نه با سرعت شما .

نکاتی برای کمک به کودک خجالتی 

استراتژی ورود مهیا کنید .به کودک خود کمک کنید تا با گروهی از همسالان خود در ارتباط باشد و به آنها اجازه دهید تا به هم عادت کنند .به آنها یاد بدهید که با هم صحبت کنند .به کودکان  نکاتی را که می توانند راجع به آن صحبت کنند یاد آوری کنید .
اعتماد به نفس او را تقویت کنید .به او موقعیت های گذشته را که او توانسته با آنها به خوبی مقابله کند یاد آوری کنید .برای مثال وقتی دارد به تولد می رود از تولد قبلی که رفته است برایش بگویید و یادآوری کنید که او با دوستانش ساعات خوبی را گذارنده بود .روی مهارت های اجتماعی کار کنید .هرجا که می توانید به کودک شانس تمرین مهارت های اجتماعی را بدهید.در فروشگاه از او بخواهید که حساب کند  .هنگام شام در رستوران از او بخواهید که خودش سفارش بدهد .دوستش را به منزل دعوت کنید تا فرصت بیشتری برای ارتباط با همسالان داشته باشد .
بازخورد مناسب بدهید .برای گام های کوچکی که داشته است او را تشویق کنید و یا برایش جایزه بخرید . اگر در مقابل فردی خشکش زده است با او در این مورد و کارهایی که می تواند بارهای بعد انجام دهد صحبت کنید .
با او همدلی کنید .به او بگویید که متوجه می شوید که خجالت می کشد و خود شما هم برخی اوقات در این شرایط خجالت می کشید . همچنین در مورد موقعیت هایی صحبت کنید که علیه خجالت مبارزه کرده و موفق شده اید .
به او الگوهای رفتاری بدهید.وقتی شما به کودک خود نشان می دهید که چگونه با دیگران سلام و علیک کند ، صحبت کند و دوستانه رفتار کند او خیلی آسانتر و راحت تر این کارها را انجام خواهد داد .
بیشتر از همه اینها به کودک عشق خود را نشان دهید . نشان دهید که در هر شرایطی او را می خواهید و می پذیرید و به او بگویید که خجالتی بودن اصلا بد نیست .

منبع :
http://www.webmd.com
ترجمه : دست سبز