برو اول

خوراکی های فوق العاده مفید در دوران بارداری

خوراکی های فوق العاده مفید در دوران بارداری

تغذیه دوران بارداری بسیار مهم است .مواد غذایی صحیح هم سلامتی شما را تضمین می کند وهم برای جنین شما هم بسیار مفید خواهد بود. مواد غذایی زیر برای مادران باردار و جنین آنها بسیار مفید وضروری هستند .
بروکلی

بروکلی ستاره این مواد فوق العاده است . با مصرف یک واحد از این سبزی تقریبا نیمی از مقدار ویتامین آ و پتاسیم روزانه پیشنهادی را دریافت می کنید . با خوردن بروکلی بیشتر از نوشیدن شیر ویتامین آ دریافت می کنید .این سبزی مملو از آنتی اکسیدان ها بوده ، برای سیستم گوارش نیز مفید است .

توت فرنگی 
توت فرنگی نه تنها خوشمزه است بلکه سرشار از آهن است که برای مبارزه با خستگی بارداری بسیار مفید است .توت فرنگی مملو از ویتامین سی است .( در یک مشت توت فرنگی بیشتر از یک پرتقال ویتامین سی موجود است ).این میوه همچنین برای تمیز کردن کل سیستم بدن مفید است و یک میان وعده عالی برای خانم باردار می باشد .

جو پرک 
جو پرک حاوی کربو هیدرات های پیچیده است .به این معنی که بعد از خوردن آن انرژی به آرامی آزاد می شود .یک کاسه جوپرک شروع خوبی برای روز است ( می توانید جو پرک را چند دقیقه در شیر بپزید یا در ماست و یا آب میوه بریزید و چند دقیقه ای صبر کنید تا نرم شود .سپس میل کنید .)مصرف این خوراکی نیز از خستگی در نیمه روز جلوگیری می کند .
موز 
موز سرشار از پتاسیم است و انرژی زیادی به شما می دهد .همچنین برای برطرف کردن حالت تهوع بسیار مفید بوده ، یک میان وعده عالی در دوران بارداری محسوب می شود .
گوجه فرنگی 
گوجه فرنگی مملو از ویتامین آ و سی است .کالری و چربی کمی دارد .همچنین تصور می شود که این میوه فشار خون را تنظیم کند ، سردردهای عصبی را کاهش دهد و حتی در برابر سنگ های کلیه و مجاری ادرار از شما محافظت کند .
بلوبری 
بلوبری سرشار از آنتی اکسیدان هاست .از ورم مثانه جلوگیری می کند .حاوی ویتامین سی و فیبرزیادی است و نشان داده شده است که پیر شدن ذهن را کند می کند .تمام این خواص در یک بلوبری کوچک نهفته است .
ماهی و سالمون 
سالمون منبع غنی از امگا 3 می باشد .اسیدهای چرب ضروری که نه تنها برای شمامفید هستند بلکه رشد و سلامت جنین را نیز تضمین می کنند .به خصوص رشد مغز و بینایی جنین را تحت تاثیر قرار می دهند .توصیه می شود که زنان باردار هفته ای یک تا دو بار از ماهی و سالمون استفاده کنند .

نان کامل 
نان کامل پر از فیبر است پس برای سیستم گوارش شما لازم است .همجنین آهن و زینک مورد نیاز شما را تامین می کند .

کلم 
کلم منبع خوبی برای بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله تیامین ، فولیک اسید ، ویتامین ب6 ، ویتامین سی ، ویتامین کا ، کلسیم ، منیزیوم ، منگنز ، فسفر ، پتاسیم و فیبر است .بسیاری از این مواد برای شیردهی سالم ضروری هستند و در عین حال شما را نیز سلامت تر می کنند .برگ های سرد کلم هم اگر داخل لباس گذاشته شوند می توانند التهاب سینه را بعد از بارداری و قطع شیردهی کاهش دهند و سینه را آرم کنند .

غلات 
غلاتی از قبیل کورن فلکس ها شامل ویتامین ها هستند و یک میان وعده عالی به حساب می آیند. غلات کامل پر از فیبر هستند و به دستگاه گوارش شما هم کمک می کنند .یک کاسه غلات مقدار کافی فولیک اسید و ویتامین ب دارد که هردو در دوران بارداری از اهمیت زیادی برخوردارند .

طالبی و خربزه
یک برش از طالبی ویتامین سی و آ مورد نیاز شما را صد در صد برآورده می کند همچنین حاوی پتاسیم بیشتری از یک عدد موز متوسط می باشد .طالبی همچنین به بالابردن سیستم ایمنی برای مبارزه با عفونت ها مشهور است .پس به شما کمک می کند که سالم تر بمانید .این میوه همچنین فشار خون را پایین می آورد و این دلیل بسیار خوبی جهت مصرف این میوه در دوران بارداری است .

بادام 
مغز ها حاوی چربیهای اشباع نشده هستند .این چربیها برای رشد مغز نوزاد بسیار ضروری هستند .اگر در خانواده شما سابقه آلرژی به این مواد وجود دارد با پزشک خود در مورد مصرف مغزها مشورت کنید .

انار 
انار میوه ای با ترکیبی از ویتامین های سی ، آ ، ای ، پتاسیم و آنتی اکسیدان هاست .همچنین منبع خوبی از آهن برای  مقابله با کم خونی در این دوران است .در یونان این میوه نشان باروری می باشد .این میوه از قدیم برای درمان انواع بیماریها به کار گرفته می شود.

نخود 
نخود حاوی فیبر زیادیست و سیستم گوارش شما را منظم نگه می دارد منبع خوبی از آهن می باشد و با کم خونی مقابله می کند .حاوی فولیک اسید است که برای رشد جنین حیاتیست .همچنین شامل منیزیم می باشد .

تخم مرغ 
منبع درخشانی از پروتئین ها ست و تمام آمینو اسید های لازم برای بدن شما را دارد .خیلی سریع و راحت می توانید یک املت یا نیمرو درست کنید و از گرسنگی و خستگی نجات پیدا کنید .

روغن زیتون و دیگر روغن ها 
روغن زیتون کاملا خالص یک خوراکی فوق العاده محسوب می شود .فشار خون را پایین می آورد و از بیماریهای قلبی عروقی جلوگیری می کند .منبع غنی از آنتی اکسیدان هاست .رژیم مدیترانه که حاوی روغن زیتون است باعث کاهش بیماریهای قلبی ، افسردگی ، سرطان ، کلسترول بالا و فراموشی می شود .پس نه تنها برای این دوران مفید است بلکه بهتر است بخشی از تغذیه صحیح و سالم شما باشد .

زردآلو خشک 
یک مشت زردالو خشک  ده درصد از نیاز روزانه شما به آهن را برطرف می کند .حاوی فولیک اسید ، پتاسیم ، کلسیم و منیزیم می باشد .میان وعده عالی برای شما محسوب می شود .در ضمن سیستم گوارش شما را منظم می کند .

آب پرتقال 
با نوشیدن آب پرتقال همراه غذا جذب آهن را بالا می برید .حاوی ویتامین سی است .از کم آب شدن بدن شما جلوگیری می کند و از احساس خستگی جلوگیری می کند .

گوشت قرمز و مرغ 
این غذاها هم در دوران بارداری بسیار مفید هستند . گوشت مرغ چربی کم و پروتئین بالایی دارد .گوشت قرمز منبع خوبی از آهن است بسیاری از زنان در دوران بارداری دچار کم خونی می شوند . پس گوشت برای رفع این مشکل بسیار ضروریست .

برنج قهوه ای 
برنج قهوه ای با اینکه زمان بیشتری برای پخت نیاز دارد ولی ارزش مصرف کردن دارد  .این برنج کمک می کند تا شما در طول روز حس سیری بیشتری داشته باشید .استرس را پایین می آورد.به هضم غذا کمک می کند و از یبوست جلوگیری می کند .

منبع :netmums.com

ترجمه : دست سبز