برو اول

نصایح مادربزرگ برای جلوگیری از سرماخوردگی بچه ها در روزهای شروع مدرسه

نصایح مادربزرگ برای جلوگیری از سرماخوردگی بچه ها در روزهای شروع مدرسه

چه مسائلی را هنگام برگشت کودکان به مدرسه رعایت کنیم تا کودکان سالم تری داشته باشیم :
 صدای بچه ها در روزهای شروع مدرسه ... سمفونی عطسه وسرفه در کلاس درس . بعد از گذارندن تابستان در فضای آزاد حالا زمان آن رسیده است که بچه ها در فضایی بسته و تنگ در کنار دیگر بچه ها بنشینند و در معرض بسیاری از میکروب ها و ویروس ها قرار بگیرند . پس جای تعجب نیست اگر بچه ها در همین روزهای آغازین مدرسه بیمار شوند .
باید به کودکان بیاموزیم که دست هایشان را مرتب  بشویند و نحوه درست عطسه و سرفه کردن را بیاموزند .از دستمال درست استفاده کنند و غیره . واکسن های دوران نوزادی کودکان را از بسیاری از بیماریها که به شکل اپیدمی در مدرسه راه می افتد مصون می کند .واکسینه کردن بچه ها علیه بیماری آنفولانزا در فصل پاییز شانس سلامت ماندن بچه ها در زمستان را افزایش می دهد .
اما در این راستا تنها چیزی که نادیده گرفته می شود توصیه های مادربزگ است .همه ما مادربزگانی داشته ایم که دائما در مورد پوشیدن لباس کم و خطر سرماخوردگی در فصل زمستان هشدار داده اند . بارها گفته اند که اگر با موی خیس بیرون بروی صد در صد بیمار می شوی .اگر پاهای شما خیلی سرد و یا خیس شوند احتمال سرماخوردگی شما بسیار است .خواب و خوراک هم از نظر بزرگان بسیار مهم است .خواب خوب و نوشیدن نوشیدنی ها ی داغ به همراه عسل می تواند به بهبود شما کمک کند .
در بسیاری موارد حق با مادربزرگ است .امروزه مطالعات علمی نیز به نتایجی مشابه رسیده اند که در زیر آورده شده است .

خواب 

تحقیات نشان می دهد که کمبود خواب باعث تضعیف سیستم ایمنی می شود .در یک مطالعه 10 روز بعد از دریافت واکسن آنفولانزا کسانی که کمبود خواب داشته اند فقط نیمی از ایمنی در برابر آنفولانزا را کسب کرده اند .( آنتی بادی ها درخون شمرده شده است .)پس حق با مادربزرگ است . بچه ها باید خوب بخوابند.  حداقل 8 ساعت در شب و برای بعضی کودکان 12 ساعت خواب لازم است .

لباس 

آیا بچه هایی که لباس گرم می پوشند و در باران چکمه به پا می کنند کمتر سرما می خورند ؟ ابتدا بیایید کلمه سرماخوردگی راباز کنیم . آیا ارتباطی بین سرما و سرماخوردگی وجود دارد ؟ در مطالعات اخیر 90 داوطلب پاهای لخت خود را  به مدت 20 دقیقه در یک لگن پر از آب یخ فروکردند  .در حالیکه 90 نفر بعدی ( گروه کنترل ) پاهای خود را در حالیکه هنوز جوراب و کفش به پا داشتند در سطل فروکردند .حدود 30 درصد از افراد گروه اول طی 5 روز بعدی نشانه هایی از سرماخوردگی بروز دادند . در حالیکه در گروه دوم این آمارفقط 9 درصد بوده است . چگونه 20 دقیقه یخ زدن پا می تواند 3 برابر بیشتر موجب سرماخوردگی شود .تئوری اینست که همه ما به طور تصادفی در معرض ویروس های تنفسی قرار می گیریم .گاهی ما بیمار نمی شویم زیرا سیستم ایمنی ویروس را از پا در می آورد . اما اگر در حال یخ زدن باشید و هم زمان یک ویروس هم وارد بدن شما شود سیستم دفاعی بدن به شکل موقت پایین می آید و ویروس موفق می شود ما را مریض کند .پس در هوای سرد بچه ها را خوب بپوشانید .

ورزش 

تحقیقات متعدد علمی در بزرگسالان نشان داده اند که ورزش روزانه یا تقریبا روزانه ، روزهای بیماری را به نسبت کسانی که ورزش نمی کنند نصف می کند .حدود 550 نفربزرگسال جهت کشف رابطه بین فعالیت فیزیکی و روزهای بیماری تنفسی یا سرماخوردگی مورد آزمایش قرار گرفته اند .حدود 30 درصد کاهش در طول دوره سرماخوردگی بین افرادی که فعالیت ورزشی بالایی داشته اند دیده شد . ورزش کردن سیستم ایمنی ما را در وضعیت مطلوبی حفظ می کند تا قادر به مبارزه با بیماریها باشد. در ضمن ماهیچه ها و سیستم قلبی و عروقی را هم در حالت بهتری نگه می دارد تا به دیگر وظایفشان نیزبه خوبی رسیدگی کنند .  بچه ها را بعد از مدرسه در کلاس های ورزشی ثبت نام کنید تا از روی مبل ها بلند شوند و به حرکت بپردازند .

سوپ مرغ و عسل 

سوپ مرغ قرن هاست که توسط مادربزرگ تصویب شده است .دلایل تئوریک فراوانی مبنی بر اینکه سوپ مرغ می تواند سرماخوردگی را بهبود بخشد وجود دارد ولی هیچ مدرک علمی ثابت شده ای در این مورد وجود ندارد . با این وجود شما به کودکان سوپ مرغ بخورانید .حتی اگر اثر معجزه آسایی هم نداشت به کودکان خود ثابت کرده اید که تا چه اندازه دوستشان دارید . و یک غذای مفید هم به خورد آنها داده اید .
داروهای سرفه ممکن است خیلی هم موثر نباشند و عوارضی از خود نشان بدهند . مادربزرگ ها می دانند که عسل در شیر یا چای می تواند بسیار کمک کننده باشد .اخیرا یک مطالعه ثابت کرد که حق با مادربزرگ است .عسل بهتر از شربت های سرفه عمل می کند .هشدار :دادن عسل  به کودکان زیر دو سال ممنوع است زیرا خطر بتولیسم وجود دارد .
نتیجه گیری 
حرف مادربزرگ ها را گوش دهید .
نویسنده : دکتر هارلی روتبارت ..مجله پرنتز

ترجمه : دست سبز