برو اول

3 قانون طلایی برای پرورش رفتارهای خوب در کودک

3 قانون طلایی برای پرورش رفتارهای خوب در کودک

درست ارتباط برقرار کنید .

با لحن صدای درست و استفاده از زبان مستقیم کودک را به سمت رفتارهای درست سوق بدهید .پروفسورکتلین گالاگراز دانشگاه کارولینای شمالی می گوید : بچه ها مخصوصا بچه های زیر 6 سال هنوز در حال یادگیری چگونه گوش دادن و درک معنی نهان در کلمات شما هستند .پس سعی کنید خیلی واضح و شفاف با بچه ها صحبت کنید .تا حدی که چشم در چشم کودک باشید پایین بیاید و از جملات کوتاه استفاده کنید .

(سعی کنید از طعنه و کنایه استفاده نکنید .کودکان زیر 6 سال گاهی هم بالاتر از درک اصطلاحات و تشبیهات ناتوانند .برای مثال روزی پسر 2 ساله ام از من می خواست کاری برایش انجام دهم من هم مرتب می گفتم " دستم بنده " .او می گفت نه مامان بند نداری تو دستت و با تعجب به من نگاه می کرد . البته این به این معنی نیست که از هیچ گونه اصطلاح یا بازی های زبانی در صحبت کردن با بچه ها استفده نکنیم چون این بچه ها از همین روش زبان گفتاری را به طور کامل می آموزند .ولی دقت داشته باشیم که منتقل کردن مفاهیم به کودکان در درجه اول اهمیت دارد .گاهی بچه ها از نفهمیدن منظور شما و ارتباط ناقص بسیار عصبی و ناراحت می شوند .م)

گاهی اگر برای شما سخت است که نقش مادری آرام را بازی کنید قبل ازبیان احساسات خود به کودک لطفا چند نفس عمیق بکشید و یا تا 10 بشمارید .کودکان قوانین را زیر پا می گذارند تا یاد بگیرند .شاید هزران دلیل برای رفتار کودک شما وجود داشته باشد . مثلا دختر شما تمام لباس های کمدش را بیرون می ریزد و یا روی دفتر برادرش را خط خطی می کند .دکتر برمان نویسنده کتاب "کودک قهرمان " می گوید :کودکان در لحظه انجام اینگونه کارها  کنترل خود را از دست می دهند ولی معمولا این کار را برای عصبانی کردن شما انجام نمی دهند .

دلیلی ندارد که به دروغ خودتان را خیلی خوب و آرام جلوه دهید زیرا در اینصورت پیامی که به کودک می دهید بسیار پیچیده خواهد .در واقع ارتباط بین کلمات و احساس شما رابطه درستی نخواهد بود . یک لحن خشن می تواند کودک را بترساند و مانع شنیدن کلمات شما شود .وقتی شما داد می زنید کودک سعی می کند جملات شما را درک کند و اینکار همراه داد زدن بسیار سخت می شود .

 اگر شما عصابنیت خود را تا حد ممکن کاهش دهید کودک به گفته های شما دقت خواهد کرد . (برای مثال هنگام دویدن کودک به سمت خیابان و یا دست زدن به یک چیز داغ ، اگر بالحن آرام تر او را بازدارید نتیجه بخش تر خواهد بود )

قوانین وضع کنید.

داشتن چند قانون و آماده شدن برای اجرای آنها و پذیرفتن نتایج آنها کودک را از اضطراب اینکه شما هر لحظه از او چه انتظاری دارید نجات می دهد .در ضمن به او می آموزد که مسئولیت کارهای خودش را به عهده بگیرد . ممکن است که کودک همیشه از این قوانین خشنود نباشد اما دانستن اینکه خطوطی وجود دارد که باید روی آنها حرکت کند به او کمک می کند که دوست داشته شود و برای همکاری کردن با مادر انگیزه بگیرد .

رمز موفقیت عادل بودن و رفتار مناسب با سن است .دکتر گالانگر می گوید اولین وظیفه شما وضع قوانینی مربوط به سلامت ، امنیت و احترام است .این به معنیست که استفاده از صندلی کودک ماشین حتی اگر مسافت کم باشد و صحبت کردن با لحنی درست با برادر کوچکش قابل اغماض نیستند . اما دقت داشته باشید که وضع قوانین زیاد ، اجرا کردن آنها را سخت می کند .

وقتی بچه از قوانین سرپیچی می کند ، نتایج آن ، این شانس را به کودک می دهد که که رفتار درست را بیاموزد و در ضمن به او حس خود باوری می دهد .هیچ اهمیتی ندارد که کودک چند ساله است ولی باید نتیجه فوری باشد . برای مثال در نتیجه یک رفتار بد ، برنامه پارک 3 روز بعد را کنسل نکنید .اگر او لگو ها را پرت می کند همان لحظه او را از بازی کردن با لگوها محروم کنید .به محض اینکه یک رفتار بد را اصلاح کردید رفتار بد دیگری  را به لیست خود اضافه کنید . 24 ساعت به خودتان فرصت دهید و درمورد محدودیت ها و موثر بودن آنها فکر کنید ..هر چقدر در مورد یک قانون بیشتر فکر کنید آن قانون بهتر و صحیح تر اجرا می شود .

او را تشویق به همکاری کنید .

یک فضای امن با قوانینی که اجرای آنها سخت نباشد ایجاد کنید . وندی پتروکاف می گوید : وقتی موقع خواب بچه ها شروع به شیطنت می کنند .از آنها می پرسم : آیا می خواهید دو تا 3 دقیقه دیوونه بازی در آورید . دادن این فرصت به کودک او را آرام تر خواهد کرد .

پس در مواقعی که ممکن است به او امکان انتخاب بدهید ..مثلا سیب می خوری یا موز ؟ هرچند با اینکار کمی سرعت عمل پایین می آید ولی کودک حس می کند که نظر او برای شما مهم است . بچه های کوچک در حال مبارزه برای مستقل بودن و بدست آوردن خود مختاری هستند . پس سعی کنید راه هایی پیدا کنید تا بچه کنترل را در دست داشته باشد واحساس قدرت بیشتری کند . 

به یاد داشته باشید که حتما بعد از رفتار مثبت و همکاری خوب او را تشویق کنید .حتما او را در آغوش بگیرید و با او رفتاری مثبت داشته باشید . تمام اینکارها برای سوق دادن کودک به سمت موفقیت است .پس در نتیجه هر دو برنده هستید .