برو اول

با گریه کودکان چه کنیم ؟

با گریه کودکان چه کنیم ؟

همه بچه ها گریه می کنند ولی بعضی بچه ها بیش از حد اینکار را انجام می دهند .خبر خوب اینکه بچه ها وقتی بزرگ تر می شوند گریه آنها هم کمتر می شود .
 گریه در نوزادان 
نوزادان با توانایی گریه کردن به دنیا می آیند .
برای تازه متولدین گریه کردن اصلی ترین روش ارتباطی محسوب می شود .این وسیله ارتباطی بسیار کارساز است .وقتی شما صدای گریه کودک را می شنوید هر کاری برای آرام کردن او انجام می دهید .
بعضی اوقات وقتی کودک گریه می کند یک نیاز واقعی خود را بیان می کند .یعنی ممکن است کودک گرسنه یا تشنه می شود .ممکن است سردش ویا گرمش باشد .شاید کودک ترسیده است و یا درد دارد .
در حدود یک دهم بچه ها زیاد گریه می کنند یعنی تقریبا بیش از 3 ساعت در روز گریه می کنند .بچه های زیر 12 ماه بیشتر حوالی بعدازظهرو شب گریه می کنند .وقتی شما انواع کارها دارید مثلا شام درست می کنید و یا به تکالیف دیگر بچه ها می رسید این گریه کودک شما را کلافه می کند .
اگر کودک غیر از گریه کردن علایم دیگری هم از خود نشان داد حتما با پزشک خود تصمیم بگیرید .
زمانیکه شما برای آرام کردن کودک تلاش می کنید .او می فهمد که دنیا مکان امن و قابل پیش بینی است .او به شما اعتماد می کند و گریه اش کمتر می شود . بچه ای که هنگام گریه تنها گذاشته می شود برای ایجاد یک ارتباط امن با خانواده مشکل خواهد داشت .

چگونه باید گریه کودک را کنترل کرد ؟
اولین قدم تشخیص دلیل گریه کودک است . آیا او گرسنه ، خسته و یا از چیزی ناراحت است ؟ در طول زمان ، شما نوع گریه کودک و دلیل آن را خواهید شناخت . زیرا کودکان برای منظورهای مختلف گریه های متفاوتی دارند .
اگر شما احساس می کنید که نوزاد درد دارد و یا نشانه های دیگری هم همراه گریه می بینید حتما با پزشک تماس بگیرید .

بعضی استراتژی های مفید 
اگر نمی توانید کودک را آرام کنید او را در آغوش ویا کالسکه قرار دهید و به پیاده روی بروید .حتی می توانید او را با ماشین هم بیرون ببرید .حتی اگر کودک باز هم آرام نشد وقتی در حال حرکت هستید تحمل گریه کودک آسان تر می شود .
گاهی هم از دیگراعضای خانواده و یا یک دوست جهت آرام کردن کودک کمک بگیرید .
اگر خیلی خسته شدید و بچه گریه اش را قطع نمی کند 5 دقیقه او را تنها بگذارید .نگران نباشید با کمی گریه اتفاقی برای کودک نمی افتد .این مرحله هم خیلی سریع تر از آنچه فکرش را بکنید تمام می شود .

کودکان نوپا 
کودکان نوپا هم همانند نوزادان به دلایل گرسنگی ، خستگی و ناراحتی گریه می کنند .
اما کودکان نوپا کم کم توانایی کنترل گریه را پیدا می کنند .مثلا کودک نوپا می فهمد که اگر زمانیکه پدر یا مادر او را از بغل زمین می گذارند ،  گریه کند او را دوباره بغل خواهند کرد .دفعه بعد کودک بلندتر و بلندتر گریه خواهد کرد .
چگونه گریه کودکان نوپا را کنترل کنیم ؟
اول مطمئن شوید که کودک بیمار نیست .اگر مطمئن نیستید حتما با پزشک تماس بگیرید .
اگر کودک از لحاظ فیزیکی مشکلی ندارد موارد زیر می تواند کمک کننده باشد ؟
اول سعی کنید دلیل گریه را پیدا کنید . اگر خسته است به یک استراحت  کوتاه نیاز دارد . اگر کودک عصبانیست او را به جای امنی ببرید تا به آرامش برسد .
با بچه بیرون بروید .او را حمام ببرید و و یا برایش موسیقی کودکانه بگذارید و با او به انجام حرکات موزون بپردازید  .
اگر او برای چیزی گریه می کند که شما نباید به او بدهید به هیچ وجه تسلیم نشوید .زیرا با اینکارکودک دفعه های بعد بیشتر گریه خواهد کرد و و یک الگوی غلط رفتاری شکل می گیرد که تغییر آن بعدها خیلی سخت خواهد شد .
اگرکودک بیشتر نزد شما گریه می کند تا دیگر اعضای خانواده ، احتمالا او برای جلب توجه شما گریه می کند . سعی کنید زمانیکه کودک گریه نمی کند هم به او توجه کافی داشته باشید به این طریق احتمالا گریه های او را کاهش می دهید .
بچه های پیش دبستانی و دبستانی 
وقتی بچه ها بزرگ تر می شوند کمتر گریه می کنند.زمانیکه کودکان شروع به صحبت می کنند راحت تر می توانند نیازهای خود را بیان کنند .
بچه های پیش دبستانی همچنین زمان خوب و بد را برای گریه کردن تشخیص می دهند .شما می توانید با آموزش نحوه برخورد با احساست به کودک کمک کنید .صحبت کردن درمورد مسئله ای که کودک را ناراحت کرده است می تواند شروع خوبی باشد .
گاهی هم کریه کردن می تواند برای بچه ها خوب باشد .هم برای بچه ها و هم بزرگ ترها گریه کردن وسیله مناسبی برای مقابله با ناراحتی ، درد و رنج می باشد .وقتی کودک احسساتش را برای شما بیان می کند خوب گوش کنید و و به او این اطمینان را بدهید که احساسات او خوب هستند .

چگونه گریه کودکان پیش دبستانی و یا دبستانی را کنترل کنیم ؟
اول مطمئن شوید که او بیمار و یا صدمه دیده نیست . بعد موارد زیر را دنبال کنید :
فرصت دهید تا کودک آرام شود سپس از او دلیل ناراحتی اش را بپرسید و با تکرار احساساتش به او بفهمانید که خوب به او گوش داده اید . برای مثال بگویید " تو ناراحتی چون دوستتس با تو بازی نکرده " 
به بچه ها پیشنهادهایی دیگری برای این موقعیت بدهید .برای مثال بگویید " می خواهی دوست دیگری را برای بازی دعوت کنی "
به کودک این اطمینان را بدهید که گاهی گریه کردن خوب است .مثلا بگویید:  "من هم اگر سرم زخمی میشد گریه می کردم "

گریه کردن یکی از رایج ترین دلایلی است که والدین برای رفع آن به کمک جدی نیاز دارند  .
اگر کودک شما زیاد گریه می کند ممکن است شما افسرده شود و یا احساس خوبی نداشته باشید .اگر احساس افسردگی می کنید و یا فکر می کنید که ممکن است به کودک آسیب بزنید حتما به پزشک مراجعه کنید .
هرگز کودکی را که گریه می کند تکان ندهید و یا او را نزنید .
اگر دلتان می خواهد که او را بزنید بلافاصله کودک را در جای امنی بگذارید و 5 دقیقه به خودتان فرصت دهید .در این فاصله اتفاق خاصی برای کودک نمی افتد درعوض شما کنترل خودتان را بدست می گیرید .
گاهی کودک با رسیدن شخص دیگری به خانه آرام می شود اگر ممکن است ازپدر و یا بستگان و دوستان خود کمک بگیرید.
پدر و یا مادر بودن و اقعا کار سختیست مخصوصا اگر کودک شما زیاد گریه می کند .گاهی بیرون رفتن ، تنها ماندن و کمک گرفتن از دیگران برای شما و کودک بسیار مفید خواهد بود .

گریه کردن در مقابل کودکان 
کودک نحوه و زمان بیان احساساتی از قبیل ناراحتی ، عصبانیت و شادی را با مشاهده شما یاد می گیرند .دیدن احساسات شما به کودکان این پیام را می دهد که بابا و مامان هم احساس دارند .
اما اگر شما زیاد گریه می کنید و یا بی دلیل اینکار را انجام می دهید .بهتر است در این مورد با پزشک خود صحبت کنید چون ممکن است دچار افسردگی و یا افسردگی پس از زایمان شده باشید .

نکته آخر اینکه از تاثیر جادویی آغوش مادر و پدر هرگز غافل نشویم و تا حد ممکن به کودکانمان عشق بورزیم .مطمئنا کودکان با دریافت احساسات مثبت شما آرام تر خواهند شد .

منبع :raising children

ترجمه : دست سبز