برو اول

نقش زود پز در آشپزخانه من !

نقش زود پز در آشپزخانه من !

زودپز شاید از نظر خیلی ها وسیله مهم و ضروری در آشپزخانه به نظر نرسد .حتی ممکن است بعضی ها از وجود زودپز در آشپزخانه خود هراس و واهمه داشته باشند .ولی از نظر من یکی از مهم ترین و کاربردی ترین وسایل زود پز است .کافیست شما تمام اصول استفاده و کاربرد آن را بدانید و از استفاده آن لذت ببرید .
با استفاده از زودپز نه تنها در زمان خود صرفه جویی می کنید بلکه کیفیت مواد غذایی را هم حفظ می کنید و غذاهایی سریع و سالم تهیه کنید .
اولین قدم تهیه یک زودپز استاندارد و خیلی مطمئن و مطالعه روش استفاده از آن است . حتما داخل زود پز را با مقدار موادی که در کاتالوگ زودپز ذکر شده است پر کنید .هرگز بدون خالی شدن هوای زودپز در آن را باز نکنید .از سالم بودن سوپاپ اطمینان آن مطمئن شوید و از پختن مواد ریزی که می تواند جلوی عبور هوا را بگیرد در داخل زود پز خودداری کنید .
زودپز را روی حرارت تند قرار ندهید .بیشتر از دوسوم فضای داخل زودپز را پر نکنید .

موارد استفاده زودپز

من معمولا از زودپز برای پخت گوشت و حبوبات استفاده می کنم .حتی گاهی یک آش سریع هم در زودپز درست می کنم که خیلی لذیذ می شود .
ولی خوب است بدانید که هر روز اینکار را نمی کنم .چون معمولا حدود 2 تا 3 کیلو گوشت تازه را شسته و در زودپز می پزم .اول آنها را باکمی پیاز تفت می دهم مقدار آب جوش روی گوشت ها می ریزم و منتظر می شوم آب به جوش آید .کف روی گوشت را جمع می کنم .در زودپز را می بندم و بعد از 40 دقیقه گوشت من آماده است .منتظر می شوم تا گوشت ها سرد شود .آنها را به اندازه مصرف هر وعده داخل کیسه های فریزر بسته بندی کرده داخل فریزر قرار می دهم .به این ترتیب برای تهیه خورش ها  همیشه گوشت پخته آماده در دسترس دارم . فقط باید بدانید که این گوشت پس از باز شدن دوباره نباید فریز شود .در واقع هیچ ماده غذایی را نمی توان بعد از باز شدن انجمادش دوباره منجمد کرد . 
آب گوشت را هم داخل کیسه ها و هم در ظرف جا یخی می توانید منجمد کنید و هنگام تهیه خورش ها استفاده نمایید .
از زودپز برای پخت حبوبات هم می توانید استفاده کنید.
گاهی که خیلی عجله دارم و یا زمان کافی برای آماده کردن غذا ندارم مرغ را هم داخل زودپز می پزم .برای پخت مرغ  تقریبا 15 دقیقه زمان لازم است . با این روش گوشت مرغ شما بسیار لطیف و ترد می شود و مواد غذاییش هم حفظ می شود .در ضمن انرژی هم هدر نمی شود .
برای پخت سیب زمینی و دیگر ریشه ها در زودپز به زمان خیلی کمی نیاز دارید .اگر شما بیرون از خانه هم کار می کنید حتما و حتما به یک زودپز مطمئن نیاز دارید .
گاهی تمام مواد آش را داخل زودپز ریخته و بعد از 15 دقیقه یک آش خوشمزه دارم .نخود و لوبیا خیس خورده  را که فریز کرده ام داخل همین آش می ریزم .( برای پخت سریع حبوبات آنها را دو شب یا 24 ساعت خیس کنید .مرتب آب آنها را عوض کنید .بعد داخل فریزر قرار دهید .این حبوبات در قابلمه هم براحتی پخته می شوند .)
برای تهیه سوپ هم می توانید همین کار را بکنید .فقط دقت داشته باشید که استفاده از جو و یا گندم می تواند خطرناک باشد .زیرا راه عبور هوا را می بندد.
فقط به یاد داشته باشید که حرارت زیر زودپز را زیاد نکنید وبعد از پخت منتظر خالی شدن هوا شوید .برای باز کردن در آن عجله نکنید . از روش های دیگر مثل قرار دادن زودپز زیر آب سرد و روش های دیگر هم خودداری کنید .