برو اول

دوستان خیالی در زندگی کودکان !

دوستان خیالی در زندگی کودکان !

دوستان خیالی از تخیل فعال و سالم ناشی می شوند .خلق دوستان خیالی برای کودک روشی جهت بیان احساسات محسوب می شوند و هم بازی بچه ها در تمرین مهارت های اجتماعی هستند .از هر 3 کودک 2 تای آنها دوستان خیالی دارند پس خیلی بعید نیست که کودک در مرحله ای از رشدش دوستان خیالی را به خانه بیاورد .

دوست خیالی چیست ؟
دوستان خیالی دوستان دروغینی هستند که کودک در خیال خود می سازد .
دوستان خیالی در هرشکل وهر سایزی هستند .ممکن است بر اساس کسی که کودک از قبل می شناسد ، شخصیت کتاب داستان و یا حتی یک اسباب بازی نرم شبیه انسان  ساخته شود .و یا به طور کامل از تخیل کودک نشات بگیرند .
این دوستان ممکن است همیشه در کنار کودک حضور داشته باشند و یا گاهی بیایند و بروند .ممکن است این دوستان فقط در خانه بازی حضور داشته باشند و یا فقط پشت میز آشپزخانه بنشینند .و بدون هیچ دلیل واضحی حاضر شده و غیب شوند .
چه زمانی این دوستان خیالی ظهور می کنند و چه مدت می مانند ؟
کودکان در حدود دو و نیم سالگی می توانند دوستان خیالی برای خود داشته باشند .کودکان به محض اینکه زمانش فرا رسد دوستان خیالی را چه یک نفرباشد و یا چند نفر رها می کنند .این دوستان خیالی معمولا چند ماه مهمان کودک هستند اما می توانند تا 3 سال به عنوان عضوی از زندگی کودک باقی بمانند .

چرا کودکان دوستان خیالی می سازند ؟
دوست خیالی کودک می تواند کسی باشد که :

  • به حرف عای کودک گوش می کند و از او حمایت می کند .
  • کارهایی را که کودک قادر بهانجام آنها نیست انجام می دهد .
  • با کودک بازی می کند .
  • خیلی خاص است وفقط به کودک تعلق دارد .
  • کودک را قضاوت و سرزنش نمی کند .
  • کودک تحت تاثیر حرف های این دوست خیالی و کارهای اوست .

دوستان خیالی این فرصت را به کودک می دهند تا دنیای خلق کن  - باور کن را کشف کنند .دنیاییکه خود آنها ساخته اند .نحوه بازی و صحبت کردن کودک با دوستان خیالی به شما اجازه می دهد تا چیزهای زیادی درباره احساسات کودک بفهمید . دوستان ساختگی به شما اطلاعاتی در مورد دنیای درونی ، علایق و خواسته های کودک می دهد .
هیچ دلیلی مبنی بر اینکه این کودکان در مهارت های اجتماعی کمبود دارند و یا دچار مشکلات عاطفی هستند  وجود ندارد . این کودکان بر خلاف تفکر می توانند بسیار اجتماعی و کمتر خجالتی باشند و هنگام بازی به دوستان خود امپاتی ( همدلی ) بیشتری نشان  دهند .در واقع یک مطالعه کشف کرده است که حتی بزرگسالانی که همانند کودکان دوستان خیالی داشته اند خیلی بیشتر از بزرگسالانی که دوست خیالی نداشتند خود را با نیازهای دیگران وفق میدهند .

برخورد با دوستان خیالی 
چند ایده برای برخورد با اینگونه دوستان وقتی حضورشان کمی نگران کننده می شود :
انجام کار برای دوستان خیالی 
ممکن است کودک از شما بخواهد که در را باز بگذارید و یا حتی برای دوست خیالی غذا بکشید .به جای اینکه خودتان اینکار را برای کودک بکنید بهتر است از خود کودک بخواهید که در را برای دوستش باز نگه دارد و یا سر میز شام یک جا برای او باز کند .به این طریق به او می باورانید که دوست خیالی را پذیرفته اید و در ضمن مهارت های کودک را گسترش می دهید .

صحبت با دوستان خیالی 
بعضی از کودکان اصرار دارند که حتما قبل ازانجام هر کاری با دوستان خیالی مشورت کنند .برای مثال می گویند بگذار اول از سامی بپرسم ببینم او چه می گوید .اگر این مسئله آزاردهنده شده است به کودک بگویید که می خواهید نظر خود او را بدانید نه نظر سامی را . و از اهمیت نظر فرزندتان برایش صحبت کنید .

سرزنش دوستان خیالی
گاهی کودکان حرفهایی می زنند و یا کارهایی می کنند که نباید بکنند و برای این کارها دوستان خیالی را سرزنش می کنند .شما باید با یک رفتار درست این موقعیت را مدیریت کنید .برای مثال به او بگویید که دوست تو نمی تواند اینکار را کرده باشد و تو مسئول کارهایت هستی .برای مثال اگر جایی را کثیف کرده از او بخواهید که آنجا را تمیز کند .
در موارد خاص 
برای تعداد کمی از کودکان دوستان خیالی می توانند نشانه مشکلات خاص باشند .برای مثال اگر کودک آسیب روحی شدید دیده است و یا دوست خیالی او بدخواه و کریه شده است حتما این موضوع را با روانشناس یا پزشک خود در میان بگذارید .

منبع : Raising children
ترجمه : دست سبز