برو اول

کمک های اولیه برای کودکان .

کمک های اولیه برای کودکان .

کمتر والدینی هستند که حداقل با یکی از این موارد برخورد نکرده باشند .امیدوارم با مطالعه این مطلب آگاه تر شده و هشیارتر رفتار کنیم .

بریدگی یا جراحت 
سریع وارد عمل شوید : اگر زخم خونریزی دارد محل را به مدت 3 تا 15 دقیقه با یک دستمال تمیز محکم فشار دهید تا خون بند بیاید .محل را با آب ولرم بشویید و خیلی آرام خشک کنید .اگر زخم و یا جراحت توسط یک حیوان ایجاد شده باشد بعد از شستن با آب ولرم محل را صابونی کنید .اگر پوست پاره شده است کمی پماد آنتی بیوتیک روی محل مالیده و روی آن گاز و چسب بزنید .اگر موفق به بند آوردن خون نشدید سریعا به اورژانس یا پزشک و یا درمانگاه محل مراجعه کنید . اگر تکه بزرگی از پوست یا بافت کنده شده است آن را داخل یک دستمال مرطوب گذاشته ، دستمال را داخل کیسه یخ بگذارید و با خود نزد پزشک ببرید .شاید پزشک بتواند دوباره پوست را به محل زخم وصل کند . زخم عمیقی که توسط حیوان ایجاد شده باشد باید توسط پزشک معاینه شود
مراقبت های  بعدی :روزانه یک تا دوبار بانداژ را عوض کرده دوباره پماد آنتی بیوتیک بمالید .اگر زخم ورم کرد و یا خیلی قرمز شد بهتر است به دکتر مراجعه شود تا عفونت زخم درمان شود .بعد از بهبود زخم تا زمانی که کاملا رنگ پوست طبیعی شود از کرم ضدآفتاب با spf30 استفاده کنید .زیرا پوست تازه خیلی سریع دچار آفتاب سوختگی می شود .
سوختگی 
سریع عمل کنید : محل سوختگی را بلافاصله زیر آب روان سرد بگیرید و یا یک حوله خیس روی آن بگذارید تا آرام شود. روی  تاول ها را با بانداژو گاز تمیزبه شکل خیلی راحت نه سفت بپوشانید و اگر سوختگی روی صورت ، دست و یا مناطق تناسلی و مقدار آن بیشتر از نیم سانت بود حتما به پزشک مراجعه کنید.اگر سوختگی عمیق باشد پوست سفید یا قهوه ای و خشک به نظر می رسد .برای سوختگی های 10 درصد و یا بالاتر از کمپرس سرد استفاده نکنید .یا به بیمارستان رفته و یا به اورژانس زنگ بزنید و روی کودک یک دستمال و یا پتوی تمیز بیاندازید تا زمانی که کمک برسد کودک گرمای بدنش را از دست ندهد  .
مراقبت های بعدی :هیچ تاولی را خودتان نترکانید .اگر پوست ترک خورد باید آنتی بیوتیک و بانداژ استفاده کنید تا زمانی که بهبود پیدا کند .و مراقب تمام نشانه های عفونت از قبیل قرمزی ، سوزش ، تورم و ترشح  باشید .
آیا می دانستید ؟ سوختن با آب جوش و یا غذاهای داغ بیشترین علت سوختگی در کودکان 6 تا 2 ساله است .

خونریزی بینی 
سریع عمل کنید :از کودک بخواهید که صاف بنشیند ولی سر او را به عقب برنگردانید . لباس دور گردن و یقه کودک  را شل  کنید . بالای سوراخ بینی را  به مدت 5 تا 10 دقیقه با انگشت فشار دهید و از کودک بخواهید کمی به جلو خم شود .فشار را برای چک کردن خونریزی رها نکنید چون باعث طولانی تر شدن خونریزی می شود .
مراقبت های بعدی : اگر خون ریزی به دلیل یک ضربه باشد.با گذاشتن یخ روی پل بینی تورم  را کاهش دهید البته بعد از قطع خونریزی .اگر خونریزی به مدت 10 دقیقه ادامه پیدا کرد و یا دوباره باز گشت حتما به پزشک یا اورژانس مراجعه کنید.

تراشه یا شیشه 
سریع عمل کنید : با آب و صابون اطراف تراشه را بشویید . یک موچین را با الکل تمیز کنید و آرام تراشه را از محل فرورفتگی بیرون بکشید . پوست را دوباره بشویید اگر بیرون آوردن تراشه سخت به نظر میرسد یک روز یا مدتی به حال خودش رها کنید تا ببینید بیرون می آید یا نه .اگرشیشه وارد پاشنه پای کودک شده است خیلی آرام یک پارچه تمیز دور پا ببندید و او را به درمانگاه برسانید .می توانید از دکتر تقاضای عکس هم بکنید چون ممکن است مقداری از تراشه در بدن باقی بماند و باعث ایجاد عفونت شود .
مراقبت های بعدی : اگر تراشه در عرض چند روز خود بخود از بدن کودک خارج نشد و یا باعث قرمزی و درد در کودک شد از پزشک بخواهید که آن را خارج کند .

ضربه به چشم 
سریع عمل کنید : اگر کودک شما پس از خوردن ضربه ای به چشمش دچار درد شدید ، اشک مداوم ، حساسیت به نور و یا تاری دید شده است یک دستمال مرطوب سرد را روی منطقه گذاشته و به دکتر مراجعه کنید .ممکن است روی چشم خراشی ایجاد شده باشد که با پماد و قطره های تجویزی پزشک معمولا در طی 48 ساعت درمان می شود .اگر مایع شیمیایی به چشم پاشیده باشد ، پلک را باز نگه دارید و در آب ولرم پلک بزنید و سپس به دکتر مراجعه کنید .
مراقبت های بعدی : کودک را پس از ضربه دیدن به مدت یکی دو هفته از لحاظ دید و درد زیر نظر داشته باشید .داشتن درد و تاری دید می تواند نشانه هایی از تحریک تروماتیک و یا عفونت عنبیه و یا جراحت عمیق تری باشد .

گزیدن توسط حشرات 
سریع عمل کنید : اگر نیش حشره در پوست باقی مانده به آرامی به کمک ناخن و یا کارت ، نیش را بدون اینکه بشکند از پوست خارج کنید . استفاده از موچین ممکن است باعث بجا گذاشتن سم بیشتری شود .اگر کودک در تنفس مشکل دارد و یا سرفه می کند و یا دچار خروسک ، کهیر ، تورم لب و زبان است  با اورژانس تماس بگیرید .
مراقبتهای بعدی: برای برطرف کردن خارش از کمپرس آب سرد استفاده کنید و یا از پماد کالامین و یا ضد حساسیت دیگری استفاده کنید .( البته اگر پوست زخمی و باز نشده است .) اگر به گزش کنه مشکوک هستید حتما به دکتر مراجعه کنید .

سوالات  متداول در مورد کمک های اولیه 

پرسش : آیا زخم ها زیر بانداژ زودتر درمان می شوند یا به صورت باز ؟
پاسخ :اگر زخمی باز باشد پانسمان کمک می کند تا زخم دچار عفونت و مشکل نشود .اما بعد از چند روز کمی هوا می تواند ترمیم زخم را سرعت بخشد .می توانید کودک را بدون پانسمان  درتخت بگذارید و چند ساعت بعد او را پانسمان کنید .
پرسش: آیا پمادها ی آنتی بیوتیک واقعا ضروری هستند ؟
پاسخ : بله این داروها لازم هستند .اما می توانند در زخم های کوچک و یا نیش ها استفاده نشوند .
پرسش : آیا راهی وجود دارد تا کودک بتواند کیسه یخ را تحمل کند ؟
پاسخ : معمولا والدین کیسه های یخ را بسیار سرد درست می کنند .زیرا یخ را داخل کیسه  فریزرهای نازک قرار می دهند .لازم نیست کمپرس سرد شما یخ باشد تا تورم را کم کند .فقط کافیست چند تکه یخ را داخل لیف حمام بیاندازید و روی محل مورد نظر قرار دهید و یا از کیسه یخ هایی که به شکل حیوانات  در فریزر گذاشته می شوند استفاده کنید .
پرسش : چه زمانی نیاز به تزریق واکس کزاز داریم ؟
پاسخ : بعضی زخمها که بر اثر برخورد با ابزار کثیف و آلوده ایجاد می شوند می توانند خطر ابتلا به کزاز را ایجاد کنند .در این مورد با پزشک کودک صحبت کنید .

چگونه کودک را آرام کنیم ؟
تا حد ممکن با کودک با لحن و صدای آرام صحبت کنید و از این روش های امتحان شده استفاده کنید .
اگر کودک 5 سال یا کمتر دارد .
هنگام پانسمان از بزرگسال دیگری کمک بخواهید و روی زخم را پارچه بیاندازید تا کودک زخم را مستقیما نبیند .
حواس او را با کتاب ، اسباب بازیهای کوچک ، حباب و استیکر پرت کنید .
از کلمات مناسب سن کودک استفاده کنید .برای مثال با زبان بچه ها بیمارستان را برای کودک توصیف کنید تا دچار ترس و و حشت نشود .
اگر کودک بین 6 تا 12 سال است .
از کودک بخواهید در جریان کمک های اولیه شرکت کند .برای مثال از او بخواهید پماد را در دست نگه دارید تا کنترل بیشتری روی اوضاع  داشته باشد .
او را با موسیقی ، فیلم و یا بازی های دلخواهش سرگرم کنید .

تجهیزات ضروری کمک های اولیه 
هر خانه باید یک کیت کامل کمک های اولیه داشته باشد .که شامل تجهیزات زیر باشد :
لوله تراشه برای تنفس 
موچین ( برای بیرون آوردن تراشه یا شیشه )
لوسیون کالامین و یا هیدروکورتیزون یک درصد ( برای نیش ها و گزیدگی ها )
پنبه الکلی ( برای تمیز کردن قیچی و یا موچین )
آنتی هیستامین خوراکی  ( برای واکنش های حساسیتی )
دستکش های غیر لاتکس 
استامینوفن یا استامینوفن ( برای درد و تب )
تب سنج 
ضدعفونی کننده دست ( برای زمانی که آب و صابون در دست نیست )
پتو ( برای جلوگیری از دست رفتن گرما در سوختگی های شدید برای جلوگیری از شوک )
آب بطری ( برای شستن زخم ها )
کمپرس آب سرد ( برای کنترل تورم )

منبع : Jessica Cooper Foltin, M.D., director of pediatric emergency and transport medicine, Tisch Hospital-NYU Langone Medical Center, New York City; David Markenson, M.D., chair of American Red Cross Advisory Council on First Aid, Aquatics, Safety, and Preparedness; Leslie Mihalov, M.D., chief of emergency medicine, Nationwide Children's Hospital, Columbus, Ohio; Rakesh Mistry, M.D., attending physician, emergency medicine, The Children's Hospital of Philadelphia.
ترجمه : دست سبز