برو اول

فواید کتاب خواندن برای کودکان ( از تولد تا 2 سالگی )

فواید کتاب خواندن برای کودکان ( از تولد تا 2 سالگی )

فواید خواندن 
خواندن عادتی است که والدین باید قبل از تولد یکسالگی کودک در او ایجاد کنند .وقتی برای بچه ها چیزی می خوانید کودکان در واقع تمام توجه شما را به خود جلب می کنند ، این چیزیست که کودکان بسیار دوست می دارند .هیچ چیز دیگری – حتی تلویزیون و یا اسباب بازی – بهتر از خواندن برای بچه ها نیست .
خواندن برای بچه ها در حقیقت بهترین روش برای قرار دادن آنها در معرض صداها و ریتم های صحبت است که برای رشد زبانی حیاتی وضروی محسوب می شوند . در مطالعه ای در دانشکده پزشکی پراویدنس ، رود آیلند ، که روی کودکان 18 تا 25انجام شده است . به این نتیجه رسیده اند ، کودکانی که پدر و مادر آنها به مدت یک سال به  طور مرتب برای آنها کتاب می خواندند به نسبت دیگر کودکان قادر به درک کلمات بیشتری بودند .اثبات این جریان کار بسیار سختی است ولی اکثر والدین به این نتیجه رسیده بودند که قرار دادن کودکان در معرض کتاب اثرات طولانی مدتی دارد . اینکار باعث پیشرفت مهارت های زبانی و همچنین ایجاد اشتیاق و علاقه به یادگیری مهارت خواندن می کند .
متاسفانه بسیاری از والدین تصور می کنند که کودک و یا نوزاد در سنین پایین قادر به درک چیزی که برای او می خوانند نیست و از این کار صرف نظر می کنند و یا حتی بسیاری از روی تنبلی و بی حوصلگی خواندن را هرگز برای کودک شروع نمی کنند .زیرا خود نیز به این امر بی علاقه اند .من به عنوان مادری که کودکش این مراحل را گذرانده دوست دارم تجربه ای را با شما در میان بگذارم .پسر 16 ماهه من عمل کوچکی داشت که یک روز را در بیمارستان سپری کرد .بعد از خروج از اتاق عمل بسیار بی تاب بود ، درد داشت و به شدت گریه می کرد .در اتاق کودکان و نوزادان دیگری هم بستری بودند .من بلافاصله کتاب محبوب پسرم را به اونشان دادم و شروع به خواندن کردم .پسرم ساکت شد مادران حاضر در اتاق متعجب به ما نگاه می کردند و از من می خواستند کتاب را به کودک آنها هم بدهم و یا برایشان بخوانم .من از سه ماهگی برای پسرم کتاب می خواندم .تصاویر را به او نشان می دادم و برایشان قصه می ساختم .اکنون که به دبستان می رود به شکل حیرت انگیزی عاشق خواندن است و مهارت خواندن را بسیار زودتر از همسالان خود آموخته است .
متاسفانه بسیاری از والدین ترجیح می دهند کودکان را روبروی تلویزیون بنشانند و یا وسیله الکترونیکی به دست او بدهند و خود در گذراندن وقت با کودک نقشی نداشته باشند .
از این رو در این قسمت به راهنمایی کتاب خواندن برای بچه ها با توجه به گروه سنی کودکان می پردازیم :
 از تولد تا 12 ماهگی
تولد تا 6 ماهگی 
از آنجاییکه هنوز بینایی کودک در حال گسترش و رشد است سعی کنید کتاب هایی انتخاب کنید که  نوشته کمتر و تصویر بیشتری داشته باشند . دکتر پاملا های استاد دانشگاه براون و روانشناس می گوید : همچنین می توانید از کتاب هایی با ارتباط تعاملی بیشتر مثل آنهایی که دارای عروسک یا صدا هستند و یا حتی آینه دارند استفاده کنید .اگر دوست داشتید می توانید کتاب های بچه های بزرگتر  ویا حتی مجله ها را نیز برای بچه ها بخوانید .در این سن منظور و هدف ما از خواندن درک کلمات نیست بلکه خواندن برای نوزادان  به معنی شنیدن لحن صدای شما و قرار گرفتن در آغوش شماست .
7 تا 12 ماهگی 
دکتر راجرز استاد مطالعات انسان شناسی در دانشگاه ویرجینیا معتقد است کودکان در این سن تقریبا برای درک کلمات آماده می شوند .پرمفهوم ترین کلمات برای آنها در این سن اسامی و نام اشیا دور و برشان است کلماتی از قبیل " ماما " ، " بابا" ، " هاپو" ، " شیر " و یا " شیشه " است .
کتاب هایی با با یک موضوع و یا یک شخص مناسب این سن هستند . کودک با شنیدن نامگذاری شما برای اشیا و چیزها دامنه لغات خود را گسترش می دهد و به آرامی متوجه می شود که تصاویر نشان دهنده وقایع موجود هستند .با اشاره کردن به تصاویر علاقه و انگیزه کودک نیز زیاد می شود .سعی کنید هنگام خواندن با صورت ، دست ها و صدای خود قصه را برای کودک اجرا کنید . و اجازه دهید کودک با صدا در آوردن پاسخ شما را بدهد .این مکالمه باعث می شود کودک رعایت نوبت در گفتگو را از هم اکنون بیاموزد و تمرکز خود را بالا ببرد . 
یک نکته دیگر : چون کودکان در این سن علاقه زیادی به دست گرفتن و حتی جویدن اسباب بازی ها دارند بهتر است از کتاب های پلاستیکی و یا پارچه ای بی خطر برای کودکان تهیه کنید .

13 تا 24 ماهگی 

13 تا 18 ماهگی

اکنون زمان معرفی کردن کتابهاییست که در صفحه یک یا دو جمله دارند .هرچه بیشتر شکلک در آورید بهتر .برای مثال وقتی کتابی در مورد حیوانات می خوانید صدای حیوانات را تقلید کنید . صدای شخصیت ها را نیز تغییر دهید این کار برای کودکان بسیار جالب خواهد بود .به زودی او نیز این صدا ها را در می آورد و شما را به خنده می اندازد.
کودک را به شرکت در این جریان خواندن کنید .از او بپرسید " هاپو چی می گه ؟ " یا " پیشی رو می بینی ؟ " از کودک بخواهید که اشیا داخل کتاب را در خانه و یا بیرون پیدا کند و آنها را نشان دهد . مثلا " دماغت کجاست ؟" در این سن می توانید تصاویر بیشتر در معرض دید کودک قرار دهید .. کودک احتمالا قادر است جواب سوال های شما را با یک کلمه بدهد در اینصورت شما کلمه او را بگیرید و آن را کمی گسترش دهید .برای مثال اگر در جواب شما که این چیست ، کودک پاسخ داد ماشین .بگویید بله درسته یک ماشین سبزه ...
19 تا 24 ماهگی

 بسیاری از کودکان نوپا اکنون به خواندن عادت کرده اند و با آن به آرامش می رسند .همچنین آنها علاقه به کتاب های تکراری از خود نشان می دهند .به همین دلیل است که کودکان در 18 ماهگی مرتب  از شما می خواهند که یک کتاب را بارها و بارها بخوانید .و به شما اجازه نمی دهند تا صدای خود را تغییر دهید .پسر من همیشه می گفت دفعه پیش صدای سگ اینطوری نبود و من باید انواع صداها در می آوردم تا صدای قبلی را پیدا کنم .به این شکل مهارت های مادرو پدر هم پیشرفت می کنند !!! .اما خوب است بدانید که این تکرار مفید است : متخصصان بر این باورند که کودک با این عمل مفاهیم را درک کرده و می تواند کلمات جدید را یاد گرفته ، تکرارکند .

 برای کودکان کتاب بخوانیم .