برو اول

دلایل بدرفتاری در کودکان !

دلایل بدرفتاری در کودکان !

چرا کودکان بدرفتاری می کنند ؟ 

فهم دلیل رفتار کودکان به شما در تغییر رفتار کودک کمک می کند .البته گاهی به نظر می رسد کودکان بی دلیل بد رفتاری می کنند ولی اکثر مواقع می شود دلیل اینگونه رفتارها را کشف کرد .

نیازهای اصلی : یکی از اصلی ترین دلایل بدرفتاری در کودکان در واقع از احساس بدی که کودکان در موقع برطرف نشدن نیازهای اصلیشان دارند نشات می گیرند .کودکان به شکل طبیعی وقتی گرسنه ، خواب آلود ، خیلی خسته و یا مریض هستند لوس می شوند .با یک برنامه ریزی صحیح می توان اینگونه رفتارها را پیشگیری کرد .تنظیم یک برنامه منظم ولی قابل انعطاف که خواب  ، غذا و استراحت کودکان را به خوبی در نظر بگیرد بسیار مهم است .تغذیه مرتب ، میان وعده های سالم و نوشیدن آب فراوان را در نظر بگیرید.مصرف مایعات حاوی کافئین را محدود کنید . گاهی در موقعیت هایی قرار می گیریم که خارج از کنترل ماست و متاسفانه نمی تواتیم نیازهای اولیه کودکان را برطرف کنیم باید به خاطر داشته باشیم که این خطای کودک نیست که با توجه به سنش به موقعیت ها واکنش نشان می دهد .
آب و هوا . گاهی به خاطر هوای بد ، بارانی ، برفی و یا سرد بچه ها به مدت طولانی در خانه می مانند و درنتیجه افسرده می شوند .گرما هم می تواند باعث ناراحتی کودکان شود زیرا انرژی بچه ها را گرفته و آنها را حساس می کند . سعی کنید بچه ها را د رآب و هوای نامناسب هم بیرون ببرید .بچه ها از هوای تازه وداشتن فرصت برای فعالیت های بیرون لذت می برند .البته گاهی وقتی هوا خیلی بد است ، خیلی هم منطقی نیست که بچه ها بیرون بازی کنند .
تغییرات در برنامه روزانه .تغییرات در برنامه روزانه که توسط مهمانها و یا مسایل دیگر ایجاد می شود می تواند موجب بدرفتاری در کودکان شود .در این مواقع احتمالا کودک توجه همیشگی را جلب نمی کند . یا اینکه ممکن است در سفر به علت نشستن طولانی در ماشین یا هواپیما کم انرژی شده باشد . دیدن چهره های جدید و متفاوت در اطراف کودکان کم سن و سال ناراحت کننده است .تمام این موارد می تواند دلیل بد رفتاری در کودکان باشد . درمان در این موارد صبر و فهم به همراه عشق ورزیدن به اندازه کافیست .تا حد ممکن این مشکلات را کم رنگ تر کنید ولی اگر مجبورید که برنامه روزانه را بهم بزنید سعی کنید نیازهای اصلی کودک در نظر گرفته شود .
یک خواهر یا برادر جدید . تغییراتی که در برنامه کودک با بدنیا آمدن یک برادر یا خواهر بوجود می آید می تواند کودک را بسیار ناراحت کند .کودکان ممکن است حسودی کنند و یا احساس کمبود توجه داشته باشند .حتما کودک را قبل از تولد فرزند جدید آماده کنید .به احسسات او توجه کنید ، او را تشویق به صحبت کنید و به او تاکید کنید که چقدر برای شما مهم است و شما تا چه اندازه دوستش دارید . زمانی را برای ارتباط دونفره با او اختصاص بدهید .اینکار مخصوصا بعد از تولد کودک جدید می تواند بسیار کمک کننده باشد .به او اجازه بدهید تا جایی که در توان دارد به نگهداری و مراقبت  نوزاد تازه متولد شده کمک کند .بعد به او بگویید که حضور و کمک او بسیار ارزنده است .اینکار به او حس مهم بودن در امور منزل و خانواده را می دهد .
خستگی . بچه ها قادرند که گاهی به تنهایی و یا با دوستان به مدت طولانی بازی کنند .اما بعضی اوقات نمی دانند که باید چه کنند و احتیاج به کمی هدایت دارند .در اینگونه موارد والدین باید کودکان را با فعالیت های با ارزش سرگرم کنند .گاهی داخل شدن والدین با تمام وجود به بازی کودک می تواند کودک را دوباره سر حال بیاورد . در مورد کودکان خیلی کم سن و سال هرگز از تلویزیون و یا بازی های کامپیوتری برای از بین بردن خستگی استفاده نکنید .گاهی وقتی دو کودک یا بیشتر با هم مشغول بازی هستند خستگی و دعوا با هم اتفاق می افتند . جدا کردن بچه ها از هم ، تغییر فعالیت و یا بیرون بردن بچه ها برای انجام یک فعالیت فیزیکی درمان خوبی برای این حالت خواهد بود .
هیجان زیاد .اتفاقات زیاد ، افراد زیاد ، سر و صدای زیاد و یا اسباب بازی های زیاد باعث می شود کودک تمام آموخته هایش را در مورد رفتار خوب فراموش کند . مناسبت های خاص مثل تولد و یا جشن ها کودک را به قدری تحریک می کند که آرام کردن او سخت می شود .گاهی بهتر است در این مواقع کودک را کنار بکشید و با او یک ارتباط دو نفره داشته باشید .اینکار به برگشتن او به حالت طبیعی کمک می کند .باز هم به یاد داشته باشید که هنگام برنامه ریزی برای یک فعالیت هیجان انگیز نیازهای اصلی مثل تغذیه ، استرحت و محبت کودک فراموش نشود .
بزرگ شدن وحس استقلال .رشد حس استقلال در کودکان علاوه بر داشتن جنبه های مثبت  گاهی بزرگسالان را در زحمت می اندازد .زیرا ممکن است کودکان از خطرات بعضی کارها و فعالیت ها خبردار نباشند وبه کارهایی که بزرگسالان ممنوع کرده اند ادامه دهند .همچنین ممکن است دلشان بخواهند کارهایی را انجام دهند که قادر به انجامش نیستند که موجب درگیری با والدین شود .محیط اطراف کودک را به گونه ای شکل بدهید که او بتواند بعضی فعالیت ها را با موفقیت انجام دهد . 
موقعیت های سخت .بعضی موقعیت های خاص باعث می شود بچه ها حساس و تحریک پذیر شوند و رفتار ناشایستی انجام دهند .اگر کودکان به یک خرید طولانی بروند و یا از آنها خواسته شود مدتی طولانی ساکت و آرام بنشینند و یا در فعالیت های بزرگسالان شرکت کنند ممکن است با رفتار بد به شما پاسخ دهند .و یا اگر اجازه نداشته باشند که کار دلخواهشان را انجام دهند با عصبانیت رفتار کنند .پس تا جای ممکن موقعیت ها را بر اساس نیازهای اصلی کودک برنامه ریزی کنید .
ارتباط به تنهایی . چون بچه ها به افراد مختلف به طرق مختلف مربوط می شوند پس نحوه ارتباط با هرشخص را یاد می گیرند .کودکان ممکن است با یکی از والدین متفاوت تر برخورد کنند .همچنینی ارتباط های مختلفی با معلمان ، دوستان و یا پدربزرگ و مادربزرگ داشته باشند .اگر بچه به شکل خاصی با شما رفتار درستی ندارد .بهتر است به دوجنبه از رفتار خود با کودک نگاه دقیق تری داشته باشید .اول اینکه آیا شما زمان و توجه کافی به کودک خود اختصاص می دهید ؟ دوم ، شما در برابر رفتار نادرست او چه واکنشی از خود نشان می دهید ؟ آیا شما فقط به رفتارهای منفی او واکنش نشان می دهید ؟ در نهایت بعد از مشاهده پاسخ خود به رفتار کودک ببینید آیا راه بهتری برای برخورد با کودک پیدا می کنید .
یادگیری رفتار درست .کودکان با مشاهده رفتار درست و یا نادرست دیگران یاد می گیرند که چگونه رفتار کنند .کودک رفتاری را که خوب جواب می دهد انتخاب می کند اگر یک رفتار خاص چیزی را کودک می خواهد به او ندهد او رفتار دیگری را انتخاب می کند .والدین باید نمونه های خوبی برای بچه ها باشند و رفتار های درست را به آنها نشان دهند .و برای انجام رفتارهای خوب کودکان را تشویق کنند .همیشه به یاد داشته باشید که شما الگوی کودک هستید ، او با دقت شما را مشاهده می کند و از شما چیزهای زیادی یاد می گیرد .درحقیقت شما مهم ترین معلم کودک هستید .
حسادت . کودکان اغلب اگر حس کنند که دوست داشته نمی شوند دست به رفتارهای بد می زنند .اگر آنها احساس کنند که برای جلب توجه و عشق شما باید به رقابت بپردازند عصبانی شده و درست رفتار نمی کنند .هر کودک انسانی منحصر به فرد است . به او کمک کنید که قدر تواناییهای خاص و استعدادهایش را بداند و از جایگاه خاصش در قلب شما باخبر باشد .
به طور خلاصه ، کودکان برای رفتارهای نادرست خود دلیل دارند .و وظیفه ما به عنوان والدین کشف دلایل رفتارهای درست و نادرست کودکان است . با کمک کردن به آنها در فهم قوانین ، ابراز عشق و علاقه به آنها ، حفاظت از آنها در برابر تحریک زیاد ، فراهم کردن محیط آموزش غنی و اجازه برای مستقل شدن می توانیم از رفتارهای نادرست جلوگیری کرده و زندگی را برای کودک و البته خودمان لذت بخش تر کنیم .

نویسنده : نانسی کریستین ، مدیر سابق برنامه آموزش خانواده و کودک در مینوسوتا 
بازبینی شده در دانشگاه کنتاکی 
ترجمه : دست سبز