برو اول

چه چیزی باعث سرفه می شود و برای درمان آن چه راه هایی وجود دارد ؟

چه چیزی باعث سرفه می شود و برای درمان آن چه راه هایی وجود دارد ؟

به طور کلی سرفه واکنشی طبیعی به عوامل مختلف است  .سرفه کمک می کند تا گلو تمیز بماند .اما می تواند نشانه بسیاری از مشکلات باشد .برای مثال سرفه کوتاه مدتی که ناگهانی شروع می شود و یک تا 2 هفته طول می کشد و به آرامی بهبود می یابد نشانگر سرماخوردگی و یا آنفولانزا و یا عفونت سینوس ها است .

سرفه ای که مدت زمان زیادی ( بیشتر از 3 هفته ) می تواند علامت آلرژی و یا اختلال دیگری در بدن باشد .
چه چیزی باعث سرفه می شود ؟
سرفه می تواند ناشی از سرماخوردگی باشد که با ویروس ایجاد شده است و دیگر نشانه ها در این مورد گرفتگی بینی و آبریزش هستند .
آلرژی ها نیزهمین علائم را دارند اما توسط آلرژن های که سیستم ایمنی را تحریک می کنند ایجاد می شوند .وقتی بدن با آلرژن ها روبرو می شود برای مقابله با آن ماده ای به نام هیستامین تولید می کند .
اگر سرفه هایی دارید که در فصل یا موقعیت های مشخصی به شکل ناگهانی بروز می کنند ، به احتمال قوی آلرژی دارید .
نشانه های جدی در سرفه کردن 
عفونت های دستگاه تنفسی باعث ایجاد تب و درد می شوند ولی در آلرژی این اتفاق نمی افتد .اگر به همراه سرفه تب و یا احساس سرمای شدید( لرز)  دارید حتما به دکتر مراجعه کنید ، شاید مبتلا به برونشیت شده باشید .در ضمن اگر سرفه ها بسیار شدید هستند و یا خلط غلیظ ، بدبو و بدرنگ دارید حتما باید پیگیری کنید .
در کنار داروهای شیمیای که می گیرید می توانید برخی داروهای خانگی را هم تجربه کنید .

عسل

 
عسل سال های سال برای درمان گلو درد استفاده می شده است .بر اساس مطالعه ای در سال 2007 اثر آن روی سرفه حتی از دکسترومتورفان هم بیشتر می باشد .
عسل را با چای های گیاهی ترکیب کنید و بنوشید ویا با آب گرم و لیمو مخلوط کنید .عسل اثر نرم کنندگی دارد و لیمو هم به رفع احتقان کمک می کند .
پروبیوتیک ها 


پروبیوتیک ها میکروارگانیسم هایی هستند که فواید زیادی دارند .این مواد به طور مستقیم سرفه را برطرف نمی کنند ولی فلور سیستم گوارشی را تعدیل می کنند ( باکتری در روده های شما زندگی می کند ) . این عمل باعث حمایت سیستم ایمنی در کل بدن می شود .بعضی تحقیقات هم نشان می دهد که لاکتو باسیل باکتری موجود در لبنیات می تواند اثرات سرما خوردگی و یا آنفولانزا و حساسسیت به برخی آلرژن ها را کاهش دهد .
دقت داشته باشید که گاهی خود لبنیات  آلرژن های قوی هستند .
بروملین 


احتمالا به ذهنتان نمی رسد که آناناس هم یک ماده خوراکی ضد سرفه است . زیرا حاوی ماده ای به اسم بروملین است .با توجه به مطالعه ای که روی خواص دارویی آناناس انجام شده است آنزیمی در این میوه استوایی یافت شده است که هم به کاهش سرفه کمک می کند و هم خلط را نرم می کند .
در ضمن ادعاهایی مبنی بر تاثیر گذاری آناناس روی سرفه های مربوط به آلرژی و سینوزیت هم وجود دارد .اما هنوزدلایل کافی برای اثبات این موضوع وجود ندارد .از آناناس گاهی برای درمان عفونت و تورم هم استفاده می شود .
 کودکان و افرادی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند نباید مکمل های بروملین استفاده کنند .همچنین هنگام مصرف آنتی بیوتیک ها به دلیل تاثیر برولین روی جذب آنتی بیوتیک نباید این مکمل را استفاده کرد .به طور کلی همیشه قبل از استفاده از هر مکمل یا دارویی با پزشک خود مشورت کنید .
نعناع 


برگ های نعنا و روغن اکالیپتوس هردو دارای خواص درمانی هستند .منتول موجود در نعنا گلو را آرام کرده و به عنوان یک ضد احتقان عمل می کند . می توانید چای نعنا بنوشید یا از طریق بخور آن را استشمام کنید .در 150 میلی لیتر آب داغ 2 تا 3 قطره روغن نعنا بریزید .یک حوله روی سر بیاندازید و نفس عمیق بکشید .
گل ختمی 


گل ختمی از گیاهانیست که تابستان ها به گل می نشیند .ریشه ها و برگ گیاه از زمان های قدیم برای درمان گلو درد و برطرف کردن سرفه استفاده می شده است . مطالعات دقیقی برای اثبات این خواص انجام نشده است . اما گیاه در کل گیاه سالم و بی ضرری می باشد .گل ختمی حاوی لعابیست که می تواند گلو را نرم و آرام کند .
ریشه این گیاه را می توان در چای قرار داد و یا از مکمل آن استفاده کرد .این گیاه هم برای کودکان توصیه نمی شود .
آویشن 

آویشن در درمان بیماریهای تنفسی کاربرد دارد .یک مطالعه بیان می کند که عصاره گرفته شده ازآویشن می تواند به برطرف کردن سرفه و علایم برونشیت کوتاه مدت کمک کند .برگ های آویشن ترکیباتی به نام فلونویید دارند که ماهیچه های دخیل درسرفه را آرام می کنند و التهاب را کاهش می دهند .
خود شما در خانه می توانید این چای را تهیه کنید .دو قاشق چایخوری برگ آویشن خرد شده را در یک پیمانه آب جوش بریزید .روی ظرف را به مدت 10 دقیقه  بپوشانید و بعد آبکش کرده بنوشید .
چگونه از سرفه جلوگیری کنیم ؟

نه تنها دانستن راه های درمانی سرفه مهم است بهتر است بدانید که با واکسن سالانه آنفولانزا و شستن مرتب دست ها می توان از سرفه تا جای ممکن پیشگیری کرد .

نکات مهم دیگر در کنترل و بهبود سرفه

  • تا جای ممکن مایعات مصرف کنید .مصرف زیاد مایعات باعث رقیق شدن خلط شده و تعداد سرفه ها را هم کم می کند .مخصوصا در زمستان که هوای خانه ها بسیار خشک است . سعی کنید مایعات  را داغ مصرف کنید .
  • دوش آب گرم بگیرید .بخار حاصل به کاهش سرفه کمک خواهد کرد .
  • حتما از دستگاه بخور برای مرطوب کردن هوای خانه استفاده کنید . لطفا دقت کنید که اگردستگاه بخور تمیز نباشد خود عامل پخش باکتری به فضای خانه خواهد بود .
  • از اسپری ها و خوشبو کننده ها کمتر استفاده کنید .به این ترتیب فضای اطراف شما عاری از محرک ها خواهند بود . البته مهم ترین و بدترین آلوده کننده و محرک  دود سیگار است . از سیگار و دود آن بپرهیزید .
  • از داروهای خانگی مطمئن از قبیل نشاسته و یا جوشانده به استفاده کنید . ( نصف یک عدد به را به همراه تخم هایش داخل دو لیوان آب ریخته و روی شعله کم بجوشانید تا غلیظ شده و لعاب بیاندازد .بعد نوش جان کنید ) 
  • به پزشک مراجعه کنید و با توجه به نوع سرفه و عامل آن از داروی مناسب استفاده کنید .
  • و اما مهم تر از همه اگر سرفه بیشتر از دو هفته طول کشید و شما همراه با آن دارای علایمی از قبیل تب و لرز، خستگی و کاهش وزن هستید و یا به سختی نفس می کشید و در سرفه خود خون مشاهده کردید در اسرع وقت و به شکل اورژانسی به پزشک مراجعه کنید .