برو اول

آنفولانزا چیست ؟ برای درمان آن چه باید کرد؟

آنفولانزا چیست ؟ برای درمان آن چه باید کرد؟

آنفولانزا چیست ؟ 
یک ویروس بسیار مسری که حال شما را بسیار بد می کند .و علایم آن معمولا خیلی بدتر از آبریزش و عطسه و سرفه معمولی ناشی از سرماخوردگیست .
در آنفولانزا شما به شکل ناگهانی حالتان بدتر می شود .تب بالا ، سردرد ، درد عضلانی ، سرفه ، گلو درد و خستگی همه و همه به سراغ شما می آیند .شما احتمالا آبریزش بینی ، تب و لرز ، سردرد و حالت تهوع و استفراغ هم داشته باشید .
بسیاری از علایم بعد از حدود 5 روزبهتر می شوند . اما گاهی ممکن است بهبود علایم یک هفته یا کمی بیشتر هم به درازا بکشد .جتی اگر تب و درد عضلانی شما پایان یافته باشد هنوز ممکن است تا هفته ها احساس کم آبی داشته باشید .
این ویروس را می توانید از عطسه و یا سرفه فرد مبتلا بگیرید .او ویروس را در فضا پخش می کند و شما آن را تنفس می کنید . همینطور ممکن است سطح آلوده به ویروس را لمس کنید و سپس دستتان را به دهان ، بینی یا چشمهایتان بزنید و به این ترتیب آلوده شوید .آنفولانزا در زمستان رایج تر است زیرا در این فصل مردم بیشتر زمان خود را در فضاهای بسته می گذرانند و در ارتباط نزدیکتری با هم هستند در نتیجه ویروس سریع تر منتقل می شود .
درمان های خانگی
استراحت زیاد داشته باشید .تا جای ممکن مقدار زیادی مایعات سالم مثل آب ، سوپ ( آب سبزیجات و گوشت ) میل کنید تا کم آب نشوید . از دستگاه بخور برای مرطوب کردن فضای اطراف استفاده کنید .همینطور از قطره یا اسپری بینی برای باز کردن بینی گرفته استفاده کنید .قرقره کردن آب نمک را جهت کاهش گلو درد فراموش نکنید .
در ضمن ممکن است پزشک شما داروهای ضد ویروس برای شما تجویز کند . این داروها ازشدت علایم می کاهند و احتمالا دوره بهبودی را یک روز کمتر می کنند . داروهایی از قبیل استامینوفن و ایبو بروفن هم به کاهش درد و تب کمک خواهند کرد .آنتی هیستامین ها هم آبریزش بینی را کم تر می نمایند .شربت های سرفه و یا قطره ها هم کمی حال شما را بهتر خواهند کرد .این داروها را هم با مشورت پزشک خود مصرف نمایید .و به یاد داشته باشید که آنتی بیوتیک ها ویروس هایی از قبیل آنفولانزا را درمان نمی کنند و تنها زمانی به کمک شما خواهند آمد که همرا ه با آنفولانزا شما دچارمشکلات دیگری از قبیل سینوزیت ، گوش درد و یا پنومونی باکتریال شده باشید .
بهترین راه برای سلامتی زدن واکسن است .واکسن به بدن کمک می کند این ویروس را بشناسد و برای مبارزه با آن آماده باشد .از آنجاییکه ویروس هر ساله تغییر می کند شما باید هر سال واکسن خود را تجدید کنید .واکسن شما را بیمار نمی کند .بلکه شما را از ابتلا به بیماری محافظت کرده و یا حتی اگر مبتلا شدید علایم آن را بسیارخفیف تر می نماید .
پرهیز از آنفولانزا 
راه های ساده تری برای پیشگیری از این بیماری وجود دارد .سعی کنید از تماس دست با چشم ، بینی و دهان خودداری کنید .آلودگی ها از این طریق منتقل می شوند . مرتب دست هایتان را با آب و صابون بشویید .و یا هنگامی که به آب و صابون دسترسی ندارید از یک ضدعفونی کننده دست استفاده کنید .
اگر بیمار شده اید می توانید دیگران را هم مبتلا نکنید .هنگام سرفه و عطسه بینی و دهان خود را بپوشانید .اگر دستمال نداشتید می توانید داخل بازو عطسه یا سرفه کنید تا هم آلودگی را به فضا نفرستاده باشید و هم دست هایتان را آلوده نکرده باشید .
 مبارزه با این ویروس برای بزرگسالان بسیار سخت است چه برسد به کودکان .پس حتما برای کودکان بالای 6 ماه به فکر واکسن باشید و با پزشک آنها در این مورد مشورت کنید .آنفولانزا برای بچه های کوچک میتواند خطرناک باشد .
اکثر افراد بعد از چند روز بهبود می یابند اما گاهی برخی افراد هم دچار پنومونی ، برونشیت و یا عفونت گوش و سینوس می شوند .افرادی که دچار مشکلاتی از قبیل آسم و بیماری های قلبی هستند ممکن است حالشان بدتر و جدی تر شود .
به محض داشتن این علایم به اورژانس مراجعه کنید :
داشتن مشکل در تنفس و یا داشتن تنفس های کوتاه و بریده 
احساس فشار و یا درد روی سینه و یا شکم 
کم آبی شدید 
داشتن احساس گیجی 
عدم توقف استفراغ

منبع :webmd.com

ترجمه : دست سبز