برو اول

6 روش آموزش تمرکز و خود آگاهی به کودکان

6 روش آموزش تمرکز و خود آگاهی به کودکان

شما درهرمقامی که باشید، در مقام مادر یا معلم و یا پرستار می توانید نحوه تمرکز را به کودکان آموزش دهید .قبل از آموزش تمرکز و خود آگاهی به کودکان حتما هرگونه صدای اضافی و مزاحم از قبیل تلویزیون و موبایل  را حذف کنید .

تنفس آگاهانه 
از کودکان بخواهید که خیلی راحت بنشینند و چشمانشان را ببندند .توجه آنها را به تنفس خودشان جلب کنید .به کودکان بگویید که به ورود وخروج هوا ( یعنی همان دم و بازدمشان ) از بدنشان دقت کنند .
می توانید از آنها بخواهید که دستشان را  روی شکمشان بگذارند و بالا و پایین رفتن آن را لمس کنند .به این طریق کودکان روی تنفس متمرکز می شوند .همینطور می توانید از آنها بخواهید که از کلمه دم و بازدم هنگام تنفس استفاده کنند . یا حتی ممکن است که شما این کلمات را به جای آنها تکرار کنید .
این عمل را 5 دوره انجام دهید . ( 5 دوره دم و بازدم ) در پایان 5 دوره تنفسی توجه آنها را به افکار و احساسات آن لحظه جلب کنید و یا از آنها بخواهید که احساس حال حاضر خود را با احساس قبل از تنفس مقایسه کنند .
ازآنها بخواهید که حالا افکار و احساسات را رها کنند و دوباره به تنفس بپردازند .و تا جایی که ممکن است دوره های تنفس را ادامه دهند .

آگاهی از طریق بازی با صدا 
از کودکان بخواهید که روی تنفس تمرکز کنند .بعد از انجام 5 دوره تنفسی به آنها بگویید که قرار است صدایی را بشنوند وباید روی این صدا تمرکز کنند تا جایی که صدا آرام و آرام تر شده و کاملا قطع شود .
به آنها بگویید که زمانی که دیگر صدا را نشنیدند دست خود را بالا ببرند .یک صدا برای کودکان پخش کنید .این صدا می تواند صدای یک زنگ یا صدای باران باشد و یا نواختن یک نت در پیانو .این صدا باید به مرور کمتر و کمتر شود .
بعد دوباره به تنفس بازگردید .این بازی با صدا را می توانید دو بار تکرار کنید .

بازی خوردن آگاهانه 
اگر در خانه یا مدرسه وعده ای را با کودکان می گذارنید به آنها بگویید که این بار قرار است هنگام خوردن تمرین تمرکز انجام دهیم .
با تمرین تنفس شروع کنید . کودکان را تشویق کنید تا در مورد بو و طعم غذا آگاه باشند و با آگاهی هر قاشق را به دهان بگذارند .
غذا را به آرامی بجوند .قاشق یا چنگال را زمین بگذارند تا جویدن تمام شود .20 تا 30 ثانیه غذا را بجوند و بعد قورت بدهند . از آنها بخواهید راجع به طعم و بافت غذا توضیح دهند .
5 بار تنفس کنند و دوباره یک تمرین دیگر را شروع کنند .

پیاده روی آگاهانه 
برای اینکه به کودکان نشان بدهید آگاهی و تمرکز فقط در زمان نشستن مهم نیست .با آنها به پیاده روی بروید و از آنها بخواهید روی راه رفتن و حرکت تمرکز کنند .اول با تمرکز روی تنفس شروع کنید .بعد از آغاز پیاده روی از آنها بخواهید روی احساسات حرکت کردن بدن و همینطور حس تماس با زمین هنگام راه رفتن تمرکز کنند .
شما می توانید توجه کودک را به مسایل مربوط به پیاده روی مثل تماس بدن با لباس هنگام راه رفتن و عبور هوا از بین موهای سر جلب کنید .به کودکان کمک کنید که بدون نام گذاری این احساسات فقط به خود احساسات تمرکز کنند . و در زمان مناسب توجه آنها را دوباره به سمت تنفس جلب کنید .

بازی آگاهانه 
کمی رنگ انگشتی ، آب یا ماسه و یا هر چیز دیگری که کودک بتواند دستانش را در آن فرو کند روی میز قرار دهید .با تنفس تمرین را شروع کنید .
در هنگام بازی از کودک بخواهید فقط بر بازی تمرکز کنند .می توانید روی حواس آنها تمرکز کنید .برای مثال از آنها بپرسید چه چیزی حس می کنید چه می شنوید و چه بویی به مشامتان می رسد . سعی کنید کودک روی ریختن ماسه ها و یا رنگ روی دستانش و ترکیب رنگ ها و حرکت ماسه ها تمرکز کند .
اجازه دهید تا جایی که کودک از بازی لذت می برد به آن ادامه دهد .بازی را با 5 دوره تنفسی تمام کنید .

شکار آگاهانه 
با کودک بیرون بروید وبه او بیاموزید مثل یک شکارچی روی صداهای محیط و حرکات طبیعت تمرکز کند .این یک نوع تمرین تمرکز است . از آنها بخواهید که کاملا ساکت باشند تا بتوانند صدای دنیای اطراف را بشنوند و موجودی را که در اطراف آنها زندگی می کند بیابند دقیقا کاری که یک شکارچی انجام می دهد .
این تمرین را می توانید با تنفس شروع کنید .این تمرین برای پسرها و دختران فعال بسیار مناسب است .

نکات دیگر 
این تمرینات اگر کوتاه انجام شوند ( در حدود 5 دقیقه یا کمتر )  مورد استقبال بسیاری از کودکان قرار خواهد گرفت .ولی کودکانی هم هستند که می توانند مدت بیشتری این تمرینات را انجام دهند .
اگر کودکان در اوایل تمرین از ساکت و آرام نشستن ناخشنود بودند .با مهربانی آنها را به ادامه دادن و تمرین کردن تشویق کنید .این تمرین را به مدت کوتاه انجام دهید تا توانایی بچه ها بالا رود .سعی کنید تمرین ها را لذت بخش کنید .
با تمرینات منظم نه تنها پیشرفت قابل ملاحظه ای در تکنیک های آنها مشاهده خواهید کرد .بلکه خواهید که آنها به تنهایی هم از این تمرینات استفاده می کنند .توانایی خودآگاهی یا تمرکز به کودکان در مقابله با مسائل زندگی حتی در بزرگسالی کمک خواهد کرد .

منبع : mrs mindfulness.com 
ترجمه : دست سبز