برو اول

نشانه های کمبود ویتامین D در کودکان

 نشانه های کمبود ویتامین D در کودکان

چند نشانه که به شما می گوید کودک شما به اندازه کافی ویتامین D دریافت نمی کند .
مظالعات انجام شده در امریکا نشان می دهد که 9 درصد کودکان از این ویتامین کاملا محروم هستند وتقریبا 61 درصد از کودکان سطح ناکافی از این ویتامین را دریافت می کنند .
می دانیم که بدن ما به ویتامین د برای جذب کلسیم نیاز دارد .کمبود این ویتامین منجر به بروز بسیاری از بیماری ها می شود .نه تنها باعث بروزبیماری های استخوانی و دست و پا درد می شود بلکه ممکن است باعث ایجاد بیماری های قلبی ، افسردگی ،  دیابت و اختلالات سیستم ایمنی هم شود .
یکی از بهترین روش ها برای اطمینان از تولید کافی ویتامین د قرار گرفتن در معرض آفتاب قرار گرفتن است که همین آفتاب گرفتن می تواند باعث ایجاد سرطان پوست شود .در نتیجه شما به احتمال قوی از ضد آفتاب برای کودک استفاده می کنید و با اینکار باز مانع دریافت ویتامین د می شوید .
بدون انجام آزمایشات تشخیص کمبود این ویتامین مشکل است . اما نشانه هایی وجود دارند که به شما کمک می کنند به پیشگیری و درمان این مشکل بپردازید .

بد شکلی های استخوانی 
بدون دریافت ویتامین د کافی استخوان های کودک می تواند نرم و دچار برخی بد فرمی ها شود . مثلا ساق های کج  ، مشکلات لگن مچ های خیلی کلفت و غیره ...
خرابی دندان
معمولا مشکلات دندانی با ضعف استخوانی همراه می شوند .اغلب کودکانی که ویتامین د کم دریافت می کنند بیشتر از دیگران دندان های خراب دارند .
کوتاهی قد 
از آنجاییکه که استخوان های کودکان به طور کامل رشد نکرده اند ممکن است که با کمبود این ویتامین به سرعت دیگر کودکان رشد نکنند در نتیجه کودک از همسالان خود کوتاه تر باشد .
عفونت های تنفسی بیشتر 
هم کودکان و هم بزرگترها یی که ویتامین د کمتری می گیرند بیشتر از دیگران درمعرض ابتلا به بیماری های عفونتی و سرماخوردگی می شوند که احتمالا این امربه ضعف سیستم ایمنی مربوط می شود .
پوست تیره 
داشتن پوست تیره حتما به معنای کمبود ویتامین د نیست ولی می تواند یک نشانه  باشد . هرچه رنگدانه های پوست شما بیشتر باشد شما باید بیشتردر معرض آفتاب  قرار بگیرید تا بدن مقدار کافی ویتامین د تولید کند .
دل درد 
باز هم داشتن مشکلاتی شکمی صد در صد به معنای کمبود ویتامین د نیست ولی دل درد های زیاد و آلرژی های مختلف می توانند نشانه ای برای کمبود این ویتامین در کودکان باشند .
خوشبختانه پشگیری از کمبود این ویتامین بسیار آسان است .شما فقط باید مطمئن شوید که کودک تمام چیزهایی را که بدن کوچکش نیاز دارد دریافت می کند .اگر کمبود این ویتامین توسط پزشک تشخیص داده شود احتمالا مصرف مکمل های ویتامین ضروری باشد . همچنین از نور آفتاب نترسید .اگر کودک شما  خیلی به نور آفتاب حساس نیست ، بعضی مطالعات توصیه می کنند که کودک را دو بار در هفته  به مدت 5 تا 30 دقیقه بدون ضد آفتاب در معرض آفتاب قرار دهید و مطمئن شوید که صورت ، پاها ، دست و پشتش آفتاب می بیند . البته اینکار در روزهای ابری و زمستان سخت تر خواهد بود .
حتما باید از رژیم غذایی کودک هم مطمئن شوید .بسیاری از غلات مخصوص صبحانه و آبمیوه ها با ویتامین د غنی شده اند . همچنین ماهی های چرب هم مثل سالمون مملو از ویتامین د هستند .
اما احتمالا آسانترین راه برای دادن ویتامین د دادن مواد لبنی به کودک است .این ، تنها به دلیل سرشار بودن این مواد از ویتامین نیست بلکه به این دلیل هم می باشد که همه کودکان مواد لبنی را دوست دارند و به ندرت می توان کودکی را یافت که شیر دوست نداشته باشد . پس اگر کودک شما هر وعده یک لیوان شیر می نوشد و در میان وعده ها پنیر و ماست هم مصرف می کند می توانید مطمئن شوید که او ویتامین د کافی دریافت می کند .
در ضمن فراموش نکنید که شما پدر و مادر ها هم به ویتامین د نیاز دارید .