برو اول

با حسادت کودکان چه کنیم ؟

با حسادت کودکان چه کنیم ؟

قبل از برخورد با حسادت کودکان ابتدا مطمئنن شوید که شما از آن دسته والدینی نیستید که هر روز در زندگی روزمره با مسئله حسادت درگیر هستید .اگرآدم حسوذی هستید اول باید حسادت را از خود دور کنید تا قادر باشید موثرتر با کودک برخورد کنید .
 اینجا به راه هایی برای برخورد با حسادت در کودکان اشاره می کنیم .

حسادت را به آرزو و بلند همتی تبدیل کنید :
یک روش مهم جهت کمک  به کودک در کاستن احساسات منفی و سوق دادن او به سمت اهداف غنی و مثبت ، قرار دادن انرژی های کودک در یک کانال مثبت است .برای مثال اگر کودک شما ناراحت است چون دوستش نمرات بهتری گرفته است ، او را تشویق کنید تا بیشتر مطالعه کند و نمرات بالاتری بیاورد . زمانی که کودک وارد تلاش برای پیروزی و بهتر شدن شد ، دیگر تمرکز خود را روی انگیزه اصلی یعنی رقابت با دوست را از دست خواهد داد و تمرکز او دقیقا روی جهت درست خواهد بود .

گوش دهید : 
بیشتر رفتارهای حسادت ورزانه معمولا ریشه های عمیقی دارند . در پشت این رفتارها مشکلات و یا نکات خاصی پنهان شده است .شاید خوب باشد که از کودک علت حسادتش به فرد خاص را بپرسیم و بعد به او گوش فرا دهیم .مواردی هم هستند که ممکن است به دلیل کمبود اعتماد به نفس در کودک باشد .او ممکن است در مورد جنبه های مثبت خود به اندازه کافی آگاه نباشد .و به همین دلیل به حسادت ورزی بپردازد .

برای کودک داستان های کلاسیک را بخوانید :
داستان ها و افسانه ها ی کلاسیک پیام های زیادی در خود دارند که حتی اگر شما به طور مستقیم به آنها اشاره نکنید کودک به شکل مستقیم آن پیام ها و دروس اخلاقی را در دوران حساس رشد خود می گیرد.  زمان خواب را به یک روتین برای خواندن تبدیل کنید و کتاب های بیشتری با مفاهیم درست و اخلاقی برای او تهیه کنید .با خواندن کتاب ها کودک به اشتباهات رفتاری خود پی می برد. 

با مثال توضیح دهید :
یک روش عالی برای تاکید بر اهمیت داشتن احساسات مثبت در هر فرد مثال آوردن است .اگر احساس می کنید که کودک مادی گراست و به معنویات زیاد اهمیت نمی دهد حتما از افراد خوش طبع ، مثبت ، مهربان و درستکار تعریف کنید .روی خصوصیات درونی و معنویات افراد بییشتر تمرکز کنید .

به کودک اهمیت بخشیدن و به اشتراک گذاشتن را آموزش دهید :
معمولا کودکان بدون دلیل دربرابر دیگر بچه ها جبهه می گیرند .ممکن است کودک یکی از هم کلاسی هایش را دوست نداشته باشد و به او حسودی کند.اگر اینگونه است هیچ چیزی بهتر از این نیست که به کودک اهمیت توجه و بخشش به دیگران را بیاموزید. به این ترتیب کودک احساس نا امنیش را در مورد دیگران از دست خواهد داد و دیریا زود با همراه شدن با دیگران از زندگی خود لذت می برد .

کودک خود را دوست بدارید :
بله اکنون شما می گویید که ما بچه هایمان را دوست داریم اما ما می خواهیم بر این مسئله تاکید کنیم که کودکان در تمام مراحل زندگی تمام توجه و عشق شما را نیاز دارند .همیشه و همه جا بدون توجه به دلیل مسئله ، هدایت والدین همراه با عشق و توجه می تواند مشکلات را سریع تر حل کند .
پس اگر کودک به دوستش برای گرفتن نمرات بهتر و یا برادرش چون دوچرخه جدیدی خریده است حسودی می کند کنار او بنشینید و به او یاد آوری کنید که گاهی هم اودر همین موقعیت ها قرار گرفته است . برخورد نزدیک شما با مسایل برای کودک بسیار با ارزش است .