برو اول

کودک و اضطراب جدایی ...

کودک و اضطراب جدایی ...

اضطراب جدایی :  مرحله مهمی از رشد

جدایی و حس استقلال 
نوزاد تازه متولد شده هیچ درکی از خودش به عنوان فردی مستقل ندارد .او فکر می کند با شما که مادرش هستید یک نفر است و حتی از مالکیت دست ها و پاهای کوچکش بی خبر است .
به مرور زمان وقتی نوزاد از لحاظ فیزیکی و روانی رشد می کند در نهایت خواهد فهمید که او فردی مستقل است بدن ، احساسات و افکار خودش را دارد .و به تدریج می خواهد کارها را به روش خودش انجام دهد .
این حس چه زمانی پدیدار می شود ؟
سال ها طول می کشد تا حس فردیت و استقلال کودک  رشد پیدا کرده  ، گسترش یابد . در حدود 6 تا 7 ماهگی کودک درک می کند که فردی جدا از شماست و شما می توانید او را تنها بگذارید .این دقیقا زمانیست که اضطراب جدایی هم شروع می شود و می تواند تا دو سالگی ادامه یابد .
اما به محض اینکه کودک اجتماعی تر و مطمئن تر می شود ،زیرا شما او را با کسی تنها گذاشته و دوباره به سراغ او می آیید، می تواتند هویت خود را بیشتر درک کند .در دوران نوپایی این فردیت رو به رشد می تواند مشکلاتی را هم به همراه داشته باشد زیرا کودک می خواهد همه کارها را به روش خودش انجام دهد .
این حس چگونه رشد می کند ؟

1 تا 6 ماهگی 
تا 6 ماهگی نوزاد به طور کامل از فردیت خود با خبر می شود . با تلاش برای در دست گرفتن کنترل حرکات دست و پا او همچنین به گسترش فردیت و هویت خود هم می اندیشد .و اولین مسئله او برآورده کردن نیازهای فوری او برای غذا ، عشق و توجه است .
احتمالا شما در 4 ماهگی نشانه هایی از بروز این فردیت  ببینید زمانیکه کودک می خواهد با گریه کردن توجه شما را جلب کند و این قدم اول در یادگیری مفهوم استقلال است . زیرا نحوه رفتارش می تواند روی دیگران به خصوص شما تاثیر بگذارد .
یک مطالعه مشهور نشان می دهد که کودکان تا چه حد از خود بی خبر هستند .محققان تعدادی کودک زیر یک سال را در مقابل آینه قرار دادند تا شاهد واکنش آنها به تصاویرشان باشند .
کودکان تصاویر خود را نشناختند یعنی متوجه واکنش های خود در برابر آینه نمی شدند و زمانیکه محققان رژقرمزی به دماغ کودکان زدند آنها در تلاش بودند که دماغ فرد در آینه را لمس کنند نه دماغ خود را .
7 تا 12 ماهگی 
در حدود 7 ماهگی کودک در می یابد که فردی مستقل از شماست .هرچند این دوره یک مرحله شناختی مهیج در رشد کودک است اما این درک جدید از جدایی می تواند او را مضطرب سازد .او می فهمد که شما می توانید او را تنها بگذارید ولی قادر به در ک این نیست که شما همیشه برمی گردید پس بلافاصله پس از ترک شما شروع به گریه می کند .حتی اگر تنها برای یک دقیقه او را تنها بگذارید.
هرگز وقتی کودک پشت به شماست او را ترک نکنید .این کار به او کمک نمی کند بلکه او را بیشتر می ترساند و فکر می کند دیگر برنمی گردید .هرچقدر هم سخت باشد وقتی به شما نگاه می کند با او خداحافظی کنید و بروید .
13 تا 24 ماهگی 
اکنون کودک در حال درک تمایزش با شما و جهان پیرامونش می باشد در همان تحقیق بالا وقتی کمی رژ به بینی کودکان 21 ماهه زده شد آنها به جای لمس آینه بینی خود را لمس کردند .آنها می فهمیدند که تصویر در آینه متعلق به آنهاست .
کودک دو ساله شما ممکن است هنوز هم از اینکه اورا با پرستار و یا فرد دیگری تنها می گذارید احساس ناراحتی بکند ولی خیلی زود درک می کند که در امان است و زودتر آرام می شود .تجربه و مهارت های جدید حافظه اش به او یاد داده است که مادر باز می گردد .شما با عشق ورزیدن و توجه مکرر به او اطمینان می دهید .
 همین اعتماد است  که به او این اطمینان را می دهد تا خود را ابراز کند .اصرار کودک برای پوشیدن یک لباس به مدت یک هفته ، خوردن غذاهای خاص و به تنهایی سوار ماشین شدن نشانه هایی از افزایش احساس استقلال است .
25 تا 36 ماهگی 
بین دو تا 3 سالگی کودک نوپا به مبارزه برای استقلال ادامه می دهد . او می تواند از شما فاصله بگیرد و به آزمایش محدودیت هایش بپردازد ( دیوارها را رنگ کند جتی اگر شما ممنوع کرده باشید ) در واقع جمله "من می توانم خودم آن را انجام دهم " جمله ایست که شما از این کودک بسیار خواهید شنید .

منبع : babycentre .com
ترجمه : دست سبز