برو اول

مواد خوراکی مناسب برای دیابتی ها

مواد خوراکی مناسب برای دیابتی ها

به یاد داشته باشید که کنترل دیابت فقط برای پایین آوردن قند خون نیست بلکه هدف کاهش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی هم می باشد . زیرا این بیماری ها در ارتباط نزدیک با داشتن دیابت هستند . مواد خوراکی زیر را بیشتر در برنامه غذایی بگنجانید تا کنترل دیابت برای شما آسان تر شود :

لوبیا قرمز و عدس

حبوبات فولات منیزم و پتاسیم دارند . فشار خون را پایین می آورند ، شاخص گلیسیمیک پایینی دارند و قند خون را کنترل می کنند.

لوبیا ها خوراکی های حاوی کربوهیدرات هستند ولی شما باید کربوهیدرات ها را هم در برنامه غذایی خود بگنجانید .یک دوم پیمانه لوبیای پخته گزینه مناسب برای کربوهیدارت هاست .لوبیا ها همچنین حاوی فیبر ، قابل حل در آب و غیر قابل حل هستند و به کاهش سطح کلسترول هم کمک می کنند . حبوبات منبع مهمی برای دریافت پروتئین هستند و یک چهارم پیمانه لوبیا سیاه یا قرمز خشک فقط  70 کالری دارد.

سیب

سیب ها هم در عین میوه بودن جز کربوهیدرات ها به حساب می آیند  و یک سیب متوسط می تواند یک واحد کربو هیدرات در نظر گرفته شود .

سیب ها هم حاوی فیبر های قابل حل در آب و غیر قابل حل در آب هستند و می توانند سطح کلسترول را پایین بیاورند. یک سیب فقط 80 کالری دارد .شما می توانید از برگه های سیب خشک هم استفاده کنید .

ماست

ماست در واقع شیر تخمیر شده است و به عنوان یک عنصر غذایی پرمصرف شامل کربوهیدارت و پروتئین است . البته ماست کم چرب گزینه بهتریست .ماست می تواند به تنهایی یا در کنار میوه ها مصرف شود و یا در بعضی غذاها به جای خامه یا سس مایونز بکار رود . ماست منبع بسیار خوبی برای پروتئین و کلسیم می باشد و عمل تخمیر باعث می شود جذب کلسیم و ویتامین های ب در مقایسه با شیر بیشتر شود . اثر خوب مواد لبنی ها برای دیابتی ها به دلیل وجود اسیدهای ترانس پالمیتولیک  است که در چربی شیر یافت می شود .

تحقیقات نشان می دهد که افرادی که با آن مواد بیشتر ارتباط داشته اند سطح کلسترول .سطح انسولین و مقاوت انسولین بهتری دارند .

جو

جوها غلات کامل هستند و به خاطر داشتن فیبرهای حل شدنی به نام بتا گلوکوز می توانند کلسترول بد را پایین بیاورند .بعد از غذا قند خون را تنطیم می کنند و حساسیت انسولین را زیاد می کنند . به شما احساس سیری می دهند و اشتها را کم می کنند .مصرف جو پرک برای  صبحانه و یا اضافه کردن آن به مواد داخل کوفته و کتلت ها و یا مصرف آن در کنار ماست توصیه می شود . شما می توانید از جو پرک و یا جو کامل هم استفاده کنید .

به یاد داشته باشید که جو هم کربوهیدارت است و مقدار آن برای دیابتی ها و کنترل قند خون  باید محاسبه  شود. یک چهارم پیمانه جو برابر است با یک واحد یا 15 گرم کربو هیدرات .

ماهی سالمون

ماهی سالمون منبع خوبی برای پروتئین کامل است و بهترین منبع ویتامین د و ویتامین ب 3 ، سلنیوم ، ویتامین ب 6 و اسیدهای چرب امگا 3 می باشد .

اسیدهای چرب امگا 3 در کاهش التهاب و عفونت های مرتبط با مقاوت انسولین بسیار موثر است .

مغزها

مغزها منبع خوبی برای ویتامین ها ، فیبر ، آهن ، پروتئین ، منیزیوم و زینک هستند و چربی های اشباع نشده مونو و پولی را دارند .

همچنین کربو هیدارت بسیار پایینی دارند و میان وعده خوبی برای دیابتی ها محسوب می شوند . بادام زمینی ، بادام و گردو می توانند حساسیت انسولین را افزایش دهند وسطح کلسترول را افزایش دهند ولی باعث اضافه وزن نشوند . گردو همچنین اسید های چرب امگا 3 با ارزشی دارد .

پرتقال

منبع بسیار خوبی برای  پکتین است  که باعث کاهش کلسترول می شود  . همچنین دارای فولات و پتاسیم می باشد .

یک پرتقال متوسط 15 گرم کربو هیدرات دارد . یک لیوان آب پرتقال و یا یک عدد پرتقال گزینه خوبی برای پیشگیری از هایپو گلیسیمی است .البته مصرف خود پرتقال بهتر است زیرا دارای فیبر هم هست و آنتی اکسیدان بیشتری هم دارد .

شکلات تلخ

یک یا دو تکه  شکلات تلخ بالای 60 درصد میان وعده مناسبی است .تاثیرات خوب شکلات روی دیابتی ها مربوط به  پلی فنول موجود در کاکائو و تاثیر مثبتش روی فشار خون ، مقاومت انسولین و لیپیدهای خون است  .

سویا

لوبیا سویا به خاطر ترکیب پروتئین ، چربی و فیبر ارزش گلیسیمیک پایینی دارد و تاثیر آن روی گلوکز خون تدریجی است .

سویا باعث کاهش کلی کلسترول و کلسترول بد و فشار خون  می شود .

چغندر قرمز ، تخم مرغ و لپه ها ، کره بادام زمینی ، هویج ، موز و سیب زمینی هم از آن دسته خوراکی های  مفید برای دیابتی ها هستند .

و اما فراموش نکنید که تعادل و تمرکز کلیدهای سلامتی هستند و کنترل دیابت یعنی داشتن تعادل . برای درمان دیابت اولین قدم تغییر سبک زندگی و صد البته شیوه تغذیه است .

گردآوری : دست سبز