برو اول

آیا کودک شما دچار اختلال کم توجهی یا عدم تمرکز ناشی از بیش فعالیست ؟

آیا کودک شما دچار اختلال کم توجهی یا عدم تمرکز ناشی از بیش فعالیست ؟

آیا کودک شما دچار اختلال عدم تمرکز ( بی توجهی ) ناشی از بیش فعالیست ؟ تشخیص و درمان این مشکل بسیار سخت است .ما در این مطلب به بهترین روش های مواجهه با کودک شما می پردازیم .
نویسنده : کیت اشفورد
به نظر می رسد که هر روز بر تعداد مبتلایان به اختلال عدم تمرکز ناشی از بیش فعالی افزوده می شود . آمار نشان می دهد که افزایش قابل توجهی به نسبت سال های گذشته وجود دارد .این اختلال رایج ترین اختلال رفتاری بچه ها در سنین مدرسه است .در امریکا 11 درصد کودکان بین 4 تا 17 دچاراین اختلال هستند .و این تعداد از سال 2003 افزایش 41 درصدی داشته است .

شما باید حامی فرزندتان باشید .
ADHD یا اختلال تمرکز اختلال پیچیده ایست که به درمان پیچیده ای هم نیازمند است .معمولا روانشناسان و پزشکان راهکارهای درستی ارایه نداده و والدین را به طور کامل راهنمایی نمی کنند .دکتر لی آن گریسیلانو از دانشگاه پسیلوانیا می گوید " به عنوان والدین اولین کاری که باید بکنید صحبت کردن و پرسیدن سوالات زیاد از پزشکان است .چه منابعی ، چه نوع درمانی و دارویی برای کودک من نیاز است تا او را در این مسیر یاری کنم ؟"

تمام مبتلایان به این اختلال شبیه به هم نیستند .
این اختلال سه نوع دارد .کم توجهی خیلی زیاد ، بیش فعالی زیاد بدون فکر قبلی ، و ترکیبی از هردو . و بچه ها علایم را به شکل های مختلف نشان می دهند .درمان کودکی که در ابتدا علائم کم توجهی دارد با کودکی که بیش فعال هم هست متفاوت است .
همینطور نادیده گرفتن کودکان هم ممکن است . ( نوع کم توجهی و یا عدم تمرکز در دختر بچه ها بیشتر دیده می شود .)

این اختلال ممکن است جوانب دیگری هم وجود داشته باشد .

به محض اینکه  اختلال کودک شما تشخیص داده شد شما باید از پزشکتان در مورد مشکلات و ضعف های احتمالی کودکتان سوال کنید .بسیار مهم است که والدین و معلم ها در مورد درمان این اختلال اطلاعات داشته باشند .و درمان دارویی معمولا کافی نیست .باید کودک را به شکل دقیق زیر نظر داشته باشید تا از اختلالات یادگیری ، ضعف شناختی و دیگر موارد مربوط به این بیماری مطلع شوید.

کودک شما ممکن است به دارو نیاز داشته باشد .
تقریبا 70 درصد بچه ها دچار اختلال کم توجهی تحت درمان هستند و دارو مصرف می کنند .( در کشور امریکا ) و این دارو ها می توانند به شکل قابل توجهی  علایم اختلال را کاهش دهند .خبر خوب اینست که  لازم نیست کودک شما تا آخر عمر دارو بخورد .این اختلال درجات مختلفی دارد و اکثر کودکان وقتی بزرگتر می شوند دیگر نیازی به دارو ندارند .اما این دلیل نمی شود که شما دارو را همین امروز قطع کنید .کودک شما اکنون مشکلاتی دارد و هم اکنون نیاز به دارو دارد .این مسیله ممکن است در سال های بعد عوض شود .

دارو ها تنها درمان این اختلال نیستند .
دکتر استین می گوید " تحقیقات نشان می دهد که والدین از دریافت همزمان دارو درمان های دیگر کودک راضی تر هستند ."داروها معمولا عوارض جانبی دارند ونمی توانند مهارت ها را به کودکان بیاموزند .درمان های رفتاری مانند رفتارهای درمانی در کلاس ، آموزش والدین و برنامه های دیگر می توانند بسیارمفید باشند ،بخصوص اگر با دارو درمانی همراه شوند .

به تاخیر انداختن درمان دارویی می تواند به کودک بسیار صمه بزند .
بسیاری از علایم این اختلال در طول زمان بهتر می شود .بخصوص اگر این علایم مربوط به بیش فعالی باشند .اما به خاطر وجود این علایم کودکان در مدرسه مشکلاتی دارند .آنها از بقیه بچه ها عقب می مانند و این باعث می شود اعتماد به نفسشان پایین آمده و در جامعه تحت  تاثیر قرار بگیرند ..دکتر استین می گوید :" شما که نمی خواهید کودکتان چاهی برای خود بکند و نتواند از آن بیرون بیاید ." پس از درمان او غافل نشوید .

بسیار مهم است که کودک در یک زمینه موفق باشد .
به دلیل مشکلات همیشگی در مدرسه و تلاش های مکرر برای حل آنها و اعتماد به نفس پایین کودک، تمرکز روی مسایل مدرسه و آموزشی اوضاع را بدتر می کند .خوب است که کودک در زمینه های مختلف فعالیت کند و زمینه ای را که دوست دارد و در آن موفق است بیابد .اگر چه اکثر بچه های بیش فعال در ورزش موفق هستند ولی برخی هم نیستند و در ورزش های فردی از قبیل شنا و یا ورزش های رزمی بهتر هستند .به زمان بندی برنامه ورزشی دقت کافی داشته باشید .برای مثال شرکت کودک دریک کلاس در زمانی که داروها اثرشان را ازدست می دهند نمی تواند مفید باشد .

رقابت با این کودکان سخت است  .
اگر شما کودکان دیگری دارید که این اختلال را ندارند به دلیل توجه زیاد شما به کودک کم توجه ممکن است دچار اختلال رقابت شوند .فراموش نکنید که موفقیتهای کودکان بدون اختلال کم توجهی هم ارزش جشن گرفتن و تشویق را دارند .و در مورد کمک های او به فرزند بیش فعالتان دقت داشته باشید زیرا به مرور زمان نادیده گرفتن طولانی زحمات او باعث رنجش خاطرخواهد شد .

به کودک کمک کنید تمرکز بیشتری داشته باشد .
همه کودکان وقتی نظم و روتین خاصی را دنبال کنند بیشتر پیشرفت می کنند اما کودکان کم توجه و بیش فعال بیشتر از بقیه به نظم قابل پیش بینی در بسیاری از امور از قبیل زمان بازی ، خواب ، تغذیه و تکالیف نیازمندند .تایمرها و ساعت ها می توانند به کودک کمک کنند تا کودک زمان خود را درست کنترل کند وراحت تر از برنامه به برنامه دیگر حرکت کند . و رعایت نظم در امور خانه هم به کودک در داشتن نظم و آرامش کمک می کند .

منبع : parents.com
ترجمه : دست سبز