برو اول

اهمیت باز ی کردن والدین با کودک

اهمیت باز ی کردن والدین با کودک

بازی کردن با کودک 

کودکان در عین حال که به بازی کردن با بچه های دیگر بدون دخالت بزرگتر ها نیاز دارند به بازی با والدین هم محتاج هستند .
کودکان تشنه گذراندن زمانی با والدینشان هستند .این کار به آنها حس مهم بودن می دهد .و والدین را تشویق می کند که زمانی را برای کودک اختصاص دهند .این زمان می تواند فقط برای یک کودک یا تمام اعضای خانواده با هم اختصاص داده شود .
در بازیهای تخیلی اجازه دهید که کودک موضوع را تعیین و گسترش دهد .و شما وارد دنیای آنها شوید .گاهی سوالاتی بپرسید و با آنها بازی کنید . کارهای خنده دار انجام دهید و خودتان را به خنگی بزنید ! خیلی بچه ها را هیجان زده نکنید و بدانید که چه زمانی باید بازی را تمام کنید .
در زمان مناسب با عروسک گردانی و بازی با عروسک های پارچه ای به کودکان حل مسئله و مهارت های اجتماعی را بیاموزید .برای مثال عروسک را مجبور کنید کار بدی بکند و با کمک کودک راه درست را به او نشان بدهید .بعد از کودک بخواهید که خودش همین کارها را انجام دهد .

مثال هایی برای بازی
بیرون از خانه بازی کنید .توپ پرت کنید .بچه ها را در تاب هل دهید .با گل ها اسباب بازی درست کنید .با بچه ها به پیاده روی و کوه نوردی بروید .با بچه ها طبیعت را کشف کنید .
انواع باز یهای فکری وجود دارد که می توانید همراه با بچه ها انجام دهید .به آنها رعایت نوبت ، برنده شدن و باختن را بیاموزید .آنها را تشویق و تمجید کنید و همراه آنها بخندید .
با هم کاردستی بسازید .با هم نقاشق بکشید و یا حتی شیرینی بپزید .
با کودکتان موسیقی گوش کنید .با هم آواز بخوانید .یک ساز کوچک بردارید و با هم آن را بنوازید .
با هم کتاب بخوانید .سوال بپرسید .از آنها بخواهید داستان را عوض کنند و یا داستان دیگری تعریف کنند .
با هم فیلم یا کارتون ببینید .علایق آنها و احساساتشان را کشف کنید .و سر بعضی احساسات با هم بحث کنید .
بازی های کودکانه مثل قایم موشک و... کنید .
از این زمان جهت آموزش مسائل زیر استفاده کنید :

  • صبر 
  • حل مسئله 
  • مهارت های اجتماعی
  • خلاقیت 

بازی با کودکان پیوندی بین شما ایجاد می کند که یک عمر باقی می ماند .از این طریق کودک درک می کند که دوست داشته می شود و عزیز است .این کار دری برای به اشتراک گذاشتن مشکلات و نیازهای احتمالی باز می کند .
این کار باعث می شود والدین کودک خود را بهتر بشناسند و البته کمی از استرس های خود آنها نیز برطرف شود .
فعالیت های خانوادگی برای همه اعضای خانوده بسیار ارزشمند است .این فعالیت ها  بین اعضای خانواده پیوند عمیقی ایجاد می کند .می توان گفت خانواده ای که با هم بازی می کنند همیشه با هم می مانند .از همدیگر حمایت می کنند ، با هم مشارکت می کنند و با هم ارتباط برقرار می کنند .این رابطه به کودک کمک می کند اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد ، مهارت های اجتماعی بالایی داشته باشد و به خانواده متصل باشد تا در زمان نیاز و بروز مشکلات تشخیص و قضات درستی داشته باشد .

شب بازی خانوادگی 
خیلی راحت می توانید این شب ها را تبدیل به شب های لذت بخشی برای اعضای خانواده کنید .بازی جذابی را انتخاب کنید و هر از گاهی به تعداد آنها بیافزایید .از مناسب بودن بازی برای همه مطمئن شوید .در این فضا مسابقه ، رقابت ، رعایت نوبت ، بازنده خوب و البته برنده خوب بودن را به کودک بیاموزید .

بازی های خارج ازخانه را بیشترکنید .
اکنون زمان رهایی از رخوت و تنبلی فرا رسیده است .متاسفانه تحقیقات نشان می دهد اغلب کودکان حرکت فیزیکی وفعالیت کافی ندارند .والدین می توانند الگوهای خوبی باشند .در ضمن این حرکت برای خود والدین هم با ارزش است .از کودک بخواهید فعال تر باشد و روح ورزشکاری را در او تقویت کنید .برای مثال با او به استخر یا باشگاه بروید.

منبع : https://childdevelopmentinfo.com/ /
ترجمه : دست سبز