برو اول

تقویت حس استقلال با انجام کارهای خانه !

تقویت حس استقلال با انجام کارهای خانه !

یکی از مشکلات روزمره مادران این است که گاهی به نظر می رسد باید همه کاره بچه ها را خودتان انجام دهید تا از بچه ها بخواهید به شما کمک کنند .در نتیجه اکثر مسئولیت های خانه بر عهده مادر است . و همین مادر به محض اینکه خورشید غروب می کند بسیار خسته و درمانده است .

مطالعات نشان می دهد که بهتر است اجازه دهید تا کودکان بعضی کارها را خودشان انجام دهند تا حس مثبت استقلال آنها تقویت شود .چه کارهایی می توانید در کمک کردن به کودک در انجام بعضی کارها و مراقبت از خودش انجام دهید ؟  ما به چند نکته اشاره می کنیم :

فرصت های مناسب مهیا کند .
هرچه بیشتر به کودکان شانس انجام دادن کارها را بدهید بهتر آن را انجام خواهند داد .ممکن است ازعلاقه کودک به کمک کردن در کارهای خانه تعجب کنید .بعضی از بچه ها هیچ مسئولیتی در خانه نداشته اند و انجام کارهای خانه می تواند به آنها کمک کند تا احساس مهم بودن داشته باشند .

وظایف را با توجه به سن بچه تطبیق دهید .
اگر شما از اینکه لباس ها از سبدی که کودک حمل می کند بیرون می ریزند احساس خوبی ندارید سعی کنید مسئولیت را کمی تغییر دهید .برای مثال سبد کوچکتری تهیه کنید که قابل حمل باشد .برای مثال اگر کودک خیلی کوچک است و نمی تواند ظرف ها را روی میز بچیند از او بخواهید فقط دستمال ها و وسایل سبک و بی خطر را بچیند .با تطبیق مسئولیت با توجه به سن و توانایی کودک که کار سختی هم نیست می توانید حس استقلال کودک را تقویت کنید .

کار را با هم انجام دهید .
اگر می خواهید که کودک مسئولیت خود را به نحو احسن انجام دهد لازم است یکی دوبار با هم آن را انجام دهید و چیزی را که از او می خواهید به طور واضح و شفاف برای او توضیح دهید . برای مثال اگر می خواهید قبل از گذاشتن ظرف ها در ظرفشویی آنها را آب بکشد به شکل عملی این کار را به او بیاموزید .

از او کمک بخواهید .
اگر از او بخواهید که بین کارهای خانه یکی دو تا را انتخاب کرده و انجام دهد نه تنها حس استقلال او را تقویت می کنید بلکه می توانید علاقه و گرایش کودک در انجام برخی کارها را هم کشف کنید . با دادن حس انتخاب به کودک به او نشان می دهید که برای انتخاب او احترام قائلید .

منبع :https://childdevelopmentinfo.com/
ترجمه : دست سبز