برو اول

نقش روده در سلامت انسان و راه های تقویت آن !

نقش روده در سلامت انسان و راه های تقویت آن !

بسیاری از مردم این موضوع را که هفتاد درصد سیستم ایمنی ما به روده ها مربوط می شود نمی دانند .داشتن یک روده سالم پیش نیاز سالم بودن به معنای واقعیست .روده ناسالم اکنون به بسیاری از بیماری ها ازافسردگی گرفته تا بیماری های التهابی از قبیل روماتویید و هاشیموتو ربط داده می شود.اگر شما احساس بی حالی و افسردگی می کنید و مشکلات هضمی ، حساسیت هایی به دارو دارید و یا ازبیماری های  خودایمنی رنج می برید شاید بهترین راه آزمایش روده باشد .تا به سلامت دوباره باز گردید .

نقش روده چیست ؟

روده ابزار نیرومندی برای محافظت ما از دنیای بیرون است . روده مواد غذایی لازم برای بدن را تجزیه می کند و سموم اضافی را حذف می کند .روده همچنین خانه هزاران میکروارگانیسم است که در کنار هم کار می کنند تا از رشد باکتری های بد ( مثلا سالمونلا)جلوگیری کند .وهنگامیکه  روده در معرض خطر قرار می گیرد سیستم ایمنی ما ضعیف می شود و بدن دچار التهاب و عفونت می شود .
یک روده سالم روده ایست که تعادل  خوبی از باکتری و یک دیواره روده قوی را دارا باشد . و به عنوان مانعی از ورود مواد خارجی و ورود آنها به بدن جلوگیری کند . وقتی این دیواره به خطر می افتد وفلور روده ظریف نامتعادل می شود ،روده دیگر قادر نیست کارش را به درستی انجام دهد . ذره های بزرگتری شامل توکسین ها و سموم می تواند از دیواره روده عبور کنند و وارد جریان خون شوند .و فلور نامتعادل روده نشان دهنده اینست که باکتری خطرناکی در بدن ساکن شده است .
متاسفانه در زندگی مدرن امروزی بسیاری از موارد می توانند سلامت روده را به خطر بیاندازند . رژیم غذایی ناسالم ، استرس ، حضور بیماری های خود ایمنی و عوامل عفونی موجود در بدن همه مجرمان با لقوه هستند .

برای تقویت سلامت روده چه باید کرد ؟

رسیدن به یک روده سالم و ایده آل به کار و زمان زیادی نیاز دارد و لی به زحمتش می ارزد . بسیاری از متخصصان در انجام این چهار مورد هم فکر هستند .

محرک ها را حذف کنید .

اولین قدم حذف مواد غذایی محرک است .بسیاری از غذا می توانند در بدن التهاب ایجاد کنند از قبیل شکر ، گلوتن ، مواد لبنی و الکل .این مواد التهاب زا باید برای مدتی ( اغلب 30 تا 60 روز و شاید بیشتر ) از برنامه غذایی حذف شوند .و بعد از بهبود روده به ترتیب و یک به یک  وارد برنامه غذایی شوند تا از وجود یا عدم وجود حساسیت به آنها مطمین شویم . حذف این مواد التهاب زا این فرصت را به رود ه می دهد تا دوباره استراحت کرده بیدار شود .

مواد غذایی التهاب زا را با مواد غذایی سالم جایگزین کنید .

درمان روده فقط در حذف برخی مواد غذایی خلاصه نمی شود بلکه باید جایگزینی هم اتفاق بیافتد .بهتر است تا جای ممکن مواد غذایی فرآوری نشده از قبیل گوشت هایی که از علف تازه تغذیه شده اند ، ماهی تازه و انواع سبزیجات و میوه های رنگارنگ مصرف شود .بعلاوه شما باید از غذاهایی که خاصیت درمانی دارند مثل سوپ استخوان و غذاهای حاوی امگا 3 و ماست استفاده کنید .

باز گرداندن روده 

برای رسیدن به فلور ایده آل روده شما باید باکتری های مفیدی را به روده معرفی کنید . برای  این منظور می توانید پروبیوتیک های مفید را روزانه مصرف کنید تا به درمان روده کمک کنند .پروبیوتیک های بیشتر را می توان با معرفی غذاهای تخمیر شده دیگر به روده دریافت کرد .هدف متعادل سازی باکتری خوب و بد است .

بازسازی روده 

گاهی لازم است برای درمان و باز سازی روده آسیب دیده به غیراز پروبیوتیک ها بعضی مکمل ها را هم به برنامه غذایی افزود . مکمل ال – گلوتامین مکمل مناسبیست ولی باید حتما تحت نظر پزشک تجویز و مصرف شود . زیار مقدار مصرفی برای افراد مختلف متفاوت است .
بعد از رسیدن به روده سالم و ایده آل مهم ترین کار حفظ این سلامتی ، ادامه رژیم غذایی مناسب و مراقب نشانه های روده ناسالم باشید .مصرف پروبیوتیک ها ، غذاهای تخمیر شده مثل کیمچی ونوشیدنی کفیر، مواد غذایی فرآوری نشده و کنترل استرس بهترین تمرینات روزانه  شما برای حفظ سلامتی خواهند بود .

آیا از مریض بودن و احساس خستگی خسته شده اید ؟ شاید بهتر است به روده خود دقت بیشتری کنید .درمان روده زمان و پشتکار زیادی را می طلبد ولی نتیجه بسیار لذت بخش خواهد بود همین امروز شروع کنید بعد از چند ماه به سلامت کامل روده دست خواهید یافت .