برو اول

شستشوی گیاهان

شستشوی گیاهان

گل های کاشته در گلدان نیاز به کوددهی دارند و متاسفانه این کار به این معنیست که مواد معدنی اضافی در کود که جذب نمی شوند در اطراف گیاه جا خوش می کنند و محیط خطرناکی برای گل می سازند .خوشبختانه روش خیلی ساده ای برای رهایی از این خطر وجود دارد که شستشو ( leaching ) نامیده می شود .گیاهان داخل خانه باید به طور مرتب  شسته شوند تا خاک آنها تمیز شود .

دلایل شستشوی گیاهان ها 

مواد معدنی که شما باید از دست آنها خلاص شوید نمک هستند .نمک ها در آب حل می شوند و بعد از بخار شدن آب بجا می مانند .ممکن است شما نمک را در سطح خاک گلدان یا اطراف سوراخ های تخلیه آب مشاهده کنید . این تصویر نشان می دهد که خاک گل نمک زیادی دارد .
اگر این نمک در خاک بماند کار گیاهان سخت تر می شود . ونتیجه می تواند قهوه ای شدن برگ ها ، افتادن آنها و توقف یا کندی رشد باشد . اگر نمک خیلی زیاد شود گیاه رطوبت را از ریشه ها می گیرد و کم کم می میرد. پس دانستن روش شستشو بسیار مهم است .

شستشوی گیاهان برخلاف آنچه به نظر می رسد ، در واقع کار آسانیست .

اگر شما نقاط سفید واضحی را روی سطح خاک مشاهده می کنید به آرامی آن را بردارید . دقت داشته باشید که بیشتر از نیم سانت از خاک  را برندارید .
قدم بعدی منتقل کردن گیاه به سینک یا محلی برای شستشو می باشد . بعد خیلی آرام آب گرم ( آب داغ نباشد ) را روی خاک گلدان بریزید. مواظب باشید که آب از لبه گلدان بالا نیاید و بیرون نریزد .شما دوبار تا حدی آب بریزید که گلدان جا داشته باشد .برای مثال برای یک گلدان نیم لیتری  یک لیتر آب را آرام آرام بریزید.
آب نمک را در خود جذب می کند و با خود به بیرون از گلدان حمل می کند . شستشوی گیاهان هر 4 تا 6 ماه باعث می شود تا خاک تمیز و گیاهان سالم تری داشته باشید .