برو اول

چرا همیشه گرسنه اید ؟؟؟

چرا همیشه گرسنه اید ؟؟؟

اگر تمام روز را ورزش کرده باشید یا اینکه باردار باشید و یا در دوران قبل از عادت ماهانه قرار دارید احساس گرسنگی زیاد طبیعی به نظر می رسد اما اگربدون دلیل خاصی  احساس می کنید شکم شما سوراخ شده است و مدام گرسنه هستید ...حتما مشکلی وجود دارد .
گرسنگی یک نیاز فیزیولوژیک برای کالری ها ، آب و نمک  است و توسط فاکتورهای زیادی از جمله رژیم شما ، هورمون های اشتها و فاکتورهای احساسی از قبیل استرس ایجاد می شود .
کشف دلیل گرسنگی های بیجا بسیار مهم است زیرا گرسنگی مفرط ممکن است برای شما مشکلات فیزیکی یا روحی ایجاد کند و یا پاسخ دادن به نیاز گرسنگی می تواند شاخص توده بدنی شما را بالا ببرد.
 این موارد به شما کمک می کنند تا دلیل بزرگ شدن شکم خود را بیابید .

شما کم آب هستید .
به گفته دکتر الیسا رامسی کم آبی خفیف معمولا پشت سر گرسنگی قایم می شود .در حالیکه بدن شما در واقعیت نیاز به مایعات دارد .
وقتی کم آبی اتفاق می افتد بخشی از مغز به نام هیپوتالاموس که مسئول تنطیم گرسنگی و تشنگی است گمراه می شود  .اختلال ایجاد شده باعث می شود شما به جای نوشیدن یک لیوان آب به یک بسته چیپس حمله کنید .
دکتر رامسی پیشنهاد می دهد : با نوشیدن آب فراوان از این اتفاق جلوگیری کنید .روز خود رابا یک لیوان آب شروع کنید.اگر احساس گرسنگی کردید و متوجه شدید که در آن روز آب کافی ننوشیده اید ابتدا یک لیوان آب بنوشید و 15 تا 20 دقیقه صبر کنید تا ببینید آیا هنوز گرسنه هستید یا نه ؟

شما کم خواب هستید .
زمانیکه صبح از خواب برمی خیزید در حالیکه خواب خوبی نداشته اید ، دو هورمون اشتها شروع به فعالیت علیه شما می کنند .خواب کم هورمون تحریک اشتها را افزایش داده و سطح هورمون لپتین را که احساس سیری می دهد کاهش می دهد .بعد از یک خواب ناکافی شما احساس خستگی بیشتری خواهید کرد .سیستم بدن شما برای گرفتن انرژی بیشتر احتیاج به دریافت شکر کربوهیدرات ها خواهد داشت حتی اگر شما واقعا گرسنه نباشید .
حتما 7 تا 8 ساعت خواب داشته باشید تا هورمونهای گرسنگی و سطح انرژی شما منظم شوند .

کربو هیدرات های نشاسته ای به مقدار زیاد مصرف کرده اید .
حتما متوجه شده اید که وقتی یک دونات را می خورید در برابر خوردن دیگری نمی توانید خودتان را کنترل کنید اینجا مقصر مغز شماست.
کربو هیدرات های ساده از قبیل کربوهیدارت های شیرین ، کیک های تهیه شده با آرد ساده ، کراکرها و  شیرینی ها  قند خون شما را به طور ناگهانی افزایش می دهند و سپس باعث می شوند تا قند خون به سرعت هم پایین بیفتد .این افتادن با شتاب قند خون باعث گرسنگی شدید و میل بیشتر به کربوهیدراتها می شود و این چرخه ادامه می یابد .
با پرهیز از خوردن کربوهیدرات های ساده تا حد ممکن و کنترل قند خون  ،از سوارشدن به این چرخ و فلک خودداری کنید !!! سعی کنید ازکربو هیدرات های پیچیده که حاوی مقادیر زیادی فیبرهستند، استفاده کنید .بادام ، سیب و پسته گزینه های مناسبی در زمان حمله ناگهانی گرسنگی می باشند.

شما یک آدم استرسی هستید .
وقتی شما عصبی هستید سیستم بدن به تولید بیشتر آدرنالین و کورتیزول می پردازد .سطح بالای این هورمون ها سیستم را گول می زند که تحت حمله است و نیاز به انرژی بیشتری دارد .پس در نتیجه اشتهای شما زیاد می شود .استرس همچنین سطح سرتونین مغز را پایین می آورد و باز هم شما وقتی گرسنه نیستید احساس گرسنگی می کنید .
استرس را با ثبت نام در کلاس یوگا و یا گوش دادن به یک موسیقی آرام پایین بیاورید .

مصرف الکل 
مصرف الکل علاوه بر مضراتی که برای بدن دارد باعث تحریک اشتها و گرایش افراد برای مصرف غذاهای پرکالری می شود .الکل باعث کم آبی شده و اشتباها فرد را به سمت غذا سوق می دهد .

شما نیاز به مصرف پروتئین بیشتری دارید.
ممکن است این جمله گمراه کننده به نظر برسد ولی پر کردن بشقاب با پروتئین خالص و چربی های سالم جلوی حملات گرسنگی را می گیرد .
به گفته دکتر رامسی نه تنها پروتئین در شکم می ماند و احساس پری به شما می دهد ، بلکه به نظر می رسد که اثر کنترل اشتها هم داشته باشد .
حداقل 46 گرم پروتئین در روز مصرف کنید ( بهتربن منابع : ماست یونانی .تخم مرغ .گوشت بدون چربی ، و غلات کامل )

شما یک وعده غذایی را  حذف کرده اید .
وقتی یک وعده غذایی مثل صبحانه را حذف می کنید شکم شما برای مدت زیادی خالی می ماند و هورمون گرسنگی زیادی ترشح می شود که باعث افزایش اشتهای شما می گردد .سعی کنید فاصله بین وعده های شما بیشتر از 4 تا 5 ساعت نشود .اگر از صبحانه خوردن نفرت دارید به جای صبحانه یک پیاله ماست یا چند برش سیب بخورید.

شما بمباران شده اید !!!
دستور های غذایی اینترنتی ، عکس های غذای دوستان در فیس بوک و اینستاگرام و تبلیغات تلویزیونی پیتزا درنیمه شب .به طور کلی ما در تمام طول روز در معرض عکس های غذا هستیم .رابطه آنچه می بینیم و آنچه می خواهیم  با روش های علمی به اثبات رسیده است .بادیدن عکس غذاها اشتهای شما تحریک می شود و شما فکر می کنید گرسنه اید .
بوی غذاهای خوشمزه نیزهمین کار را می کند یعنی تاثیر فیزیولوژیکی دارد .آب دهان راه می افتد و شکم منقبض می شود درست مثل زمانی که یک حمله گرسنگی اتفاق می افتد.

شما خیلی سریع غذا می خورید .
وقتی غذا را خیلی حریصانه می خورید ممکن است سیر شوید ولی برای ثبت این احساس به مغزتان زمان کافی نداده اید .در نتیجه مغز شما هنوز اشتها را بالا می گیرد  وشما به خوردن ادامه می دهید .تحقیقات نشان می دهد آرام غذاخوردن هورمون هایی را آزاد می کند که به شما می گویند " دیگر کافیست ".
سعی کنید آرام غذا بخورید ، هر لقمه را خوب بجوید و از طعم واقعی غذا لذت ببرید .سپس 20 دقیقه منتظر شوید .این همان زمانیست که مغز شما نیاز دارد تا پیام سیری بدهد .

شما داروی خاصی مصرف می کنید .
داروهایی که شما برای درمان یک بیماری مصرف می کنید می تواند شما را مرتب پای یخچال ببرد.بعضی داروهای ضد افسردگی ها و ضد آلرژی اشتها را زیاد می کنند.اگر شما هم این مشکل را دارید با دکتر خود در مورد احتمال تغییر دارو مشورت کنید .