برو اول

گل حافظ یا حافظی یا گوشواره (آویزی )

گل حافظ یا حافظی یا گوشواره (آویزی )

چند وقت پیش رفتم تا برای گلدونام خاک بخرم که چشمم به یک گل بسیار زیبا و استثنایی به نام حافظ افتاد .خوب طبق معمول نتونستم خودمو کنترل کنم و خریدمش .گل پر از غنچه بود و من منتظر باز شدن غنچه ها .چند روزی سفر رفتم و از گلهای عزیزم غافل بودم که دیدم غنچه های حافظ حالشون خوب نیست .فهمیدم که باید خیلی سریع در مورد نگهداری و بیماری این گل اطلاعات کسب کنم .متاسفانه در سایت های فارسی چیزی پیدا نکردم و رفتم سراغ سایت های خارجی .این مطالب را برای شما عزیزانم هم ترجمه کردم به این امید که به دردتون بخوره .

گل حافظ یا گوش واره یا آویز که نام علمی آن فوشیا (fuchsıa )است، 110 گونه دارد و بومی آمریکای جنوبی می باشد .هرچند در دیگر مناطق امریکا و دنیا هم دیده می شود.گل های این گیاه با توجه به شکل خاصشان بسیار زیبا و جالب هستند   .معمولا گل ها  وارونه و دو رنگند.
این گلها بیشتر در سبد های آویزان  نگهداری می شوند.تا به هنگام گل دهی فراوان صد چندان زیباتر شوند.

این گیاهان هوای خنک را دوست دارند و از رطوبت زیاد و هوای گرم و سرمای شدید بیزارند.بهتر است در محل نیمه آفتابی  قرار داده شود . درتابستان بیشتر مواظب گل ها باشید .
از آب دهی زیاد به گلدان بپرهیزید .تقریبا یک روز در میان به آب نیاز دارند .حتما دقت کنید که آب از ته گلدان تخلیه شود .
حتما چک کنید حشره ها در اطراف برگ نباشند .معمولا مگس سفید اطراف برگ ها را می گیرد .در این صورت بلافاصله باید گیاه را سم پاشی کنید . 

این گیاه هر دو هفته یکبار تا اواخر تابستان به کود نیاز دارد. اگر گیاه در حیاط است به محض شروع فصل سرما باید به داخل منتقل شود .

قلمه زنی می تواند ازبهار تا پاییزانجام شود.حدود 6 تا 8 سانتی متر از گیاه را قطع کنید( تقریبا سه جفت برگ داشته باشد) داخل خاک استریلیزه قرار داده ، در گلخانه کوچک خانگی یا زیر یک پلاستیک قرار دهید .3 تا 4 هفته بعد گیاه به خوبی ریشه می دهد و می تواند از گلخانه ساختگی ما بیرون بیاید .گیاه داخل آب هم ریشه می دهد .

فکر بکر :من از ظروف یکبار مصرف کیک به عنوان گلخانه برای ریشه زایی و ازدیاد گل ها استفاده می کنم .