برو اول

ارتباط شیردهی و سلامت مادر

ارتباط شیردهی و سلامت مادر

چگونه شیر دادن باعث سلامتی مادر می شود ؟


تحقیقات مختلف ثابت کرده اند که شیر دادن باعث سلامتی کودک و حتی بالا رفتن هوش او می شود .اما فواید شیر دهی در سالهای بعد هم شامل حال مادر می شود .برای مثال شیر دادن ریسک بیماریهای قبی عروقی و سرطان را کاهش می دهد .
پیوند مادر و کودک 
فواید شیردهی برای کودکان بی شمارند .درصد چاقی کودکی و کاهش وقوع آسم حتی رشد بهتر مغز همه و همه به بیشتر خوردن شیر  مادر مربوط است . و علیرغم دهه ها تلاش هنوز فرمول شیرهای خشک به طبیعت شیر مادر نزدیک نشده اند .
حتی اگر متخصصان بتوانند غذای بهتری برای نوزادان بیابند .دانشمندان اکنون دریافته اند که حذف کردن مرحله شیردهی می تواند برای سلامتی مادر مشکلاتی پدید آورد .در حقیقت به نظر می رسد که شیر ندادن بعد از زایمان می تواند ریسک مبتلا شدن به سرطان سینه و تخمدان . بیماریهای قلبی عروقی و بسیاری بیماریهای دیگر را افزایش می دهد .
از بین رفتن چاقی  در مادران 
بسیاری از مادران  بعد از بچه دار شدن به خاطر اندام جدیدی که بسیار با قبل متفاوت است افسرده می شوند .زیرا بدن مادر یک جنین را پرورش داده و با ذخیره کردن چربی برای تغذیه او آماده می شود .دکتر شوآرز می گوید: 
به طور مشخص بدن زن خود را آماده می کند تا غذای اضافی برای بدنی دیگر تهیه کندو این با ذخیره کردن کالری ها امکان پذیر می باشد .تولید شیر برای یک نوزاد به 480 کالری در روز نیاز دارد .تحقیقات متعددی نشانگر این موضوع بوده اند که شیر دهی می تواند مادر را سریعتر لاغر کند . تحقیق جدیدی که در دانشگاه پیتزبرگ انجام شده است  نشان می دهد مادرانی که شیر نمی دهند حدود هفت ونیم سانت چربی بیشتری دور کمر خود دارند .
به نظر می رسد مادران شیر ده بهتر این چربیها را دفع می کنند .
یکی از نگرانی های عمده در مورد این چربیها بالا بردن شانس ابتلا به دیابت در سال های آتی می باشد .حاملگی  خود می تواند تحمل گلوکز را پایین آورده و مقاومت انسولین را بالا  ببرد و پس زمینه ای برای دیابت بارداری ایجاد  کند .اما این تحقیق بیان می کند که شیر دهی در جهت تثبیت دوباره این فاکتورها عمل می کند .
معمولا تصور می شود زنانی که دچار دیابت بارداری شده اند درآینده هم در معرض ابتلا به انواع دیابت هستند. اما تحقیقات اخیر حاکی از این است که این ریسک افزوده با شیردهی بالای 9 ماه به طور قابل ملاحظه ای پایین می آید . 
کمک به داشتن قلبی سالم
شوآرتز در تحقیق خود روی زنان بعد از یایسگی دریافت که شیردهی به روش های مختلف به سلامت قلب و عروق زن کمک می کند .تحقیات نشان می دهد که شیر دهی ریسک فاکتورهای بیماری قلبی عروقی را حتی با توجه به متغیرهای اجتماعی و سبک زندگی حتی شاخص توده بدنی  پایین میآورد .
کم کردن شانس سرطان
شاید معروف ترین فایده شیردهی  کم کردن شانس ابتلا به سرطان های سینه و تخمدان باشد.در مجله پریناتولوژی آمده است که هر 12 ماه شیردهی حدود 4.3 درصد ریسک را پایین می آوردو حتی برای زنانی که به شکل ارثی  این سرطان را در خانواده دارند به نطر می رسد شیردهی ریسک ابتلا به آن را کاهش می دهد.زنی که شیر میدهد حتی اگر خواهرو یا مادرش مبتلا بوده باشند 60 درصد ریسک کمتری نسبت به دیگران دارد که خود رقم قابل توجهی است .