برو اول

جت لگ یا سردرگمی زمانی

جت لگ یا سردرگمی زمانی

 

جت لگ زمانی رخ می دهد که شما در طول سفر از چند منطقه زمانی عبور کرده اید و در تطبیق با برنامه زمانی جدید دچار مشکل می شوید .بعد از داشتن یک سفر طولانی ریتم شبانه روزی شما هنوز با منطقه زمانی ( ساعتی )  قبلی هماهنگ است .ممکن است بدن شما در طول روز نیاز به خواب پیدا کند و در شب بیدار بماند .
جت لگ یک حالت موقت است .این حالت زمانی رخ می دهد که شما حداقل دو منطقه ساعتی را رد کرده باشید .شدت جت لگ به تعداد مناطق عبور کرده و و جهت حرکت شما بستگی دارد .پرواز کردن به سمت شرق معمولا برای تطبیق و سازگاری بدن سخت تر از پرواز به سمت غرب است .تخمین زده می شود که تقریبا یک روز کامل زمان برای هر منطقه زمانی لازم است تا بدن با ساعات جدید تطبیق پیدا کند .
زمان وقوع جت لگ شما در انجام امور خود مشکل پیدا خواهید کرد .برای مثال زمانی که باید بیدار باشید تا به کارهای خود برسید یا حتی گردش بروید ، خواب آلوده هستید .همه افراد می توانند دچار این مشکل شوند ولی افراد مسن معمولا سخت تر مبتلا می شوند و دیرتر سازگاری پیدا می کنند .برخی افراد سریع تر از دیگران خود را تطبیق می دهند .خلبانان ، مهمانداران و تجار پروازی با توجه به سبک زندگیشان بیشتر دچار این مشکل می شوند .
جت لگ با این شرایط بدتر می شود :

  • کمبود خواب به خاطر سفر 
  • سپری کردن زمان طولانی در یک حالت ناراحت مثل نشستن در هواپیما 
  • استرس 
  • استفاده از کافئین و الکل 
  • فشار هوا و یا کیفیت بد هوا 

جت لگ یک اختلال ریتم شبانه روزی خواب است .ریتم شبانه روزی شما ساعت درونی ( بیولوژیک )  شماست که به شما برای خواب یا بیدار بودن علامت می دهد .بدن شما از نور خورشید برای تعیین مقدار هورمون خواب استفاده می کند .ترشح ملاتونین در عصر زیاد و در طول روز کم است .در نتیجه شما در طول روز بیدار و در شب خواب آلود هستید .سفر کردن و عبور از چند منطقه زمانی این ریتم را دچار اختلال می کند .

نشانه ها 
مقابله با جت لگ کمی سخت است .شما ممکن است احساس خستگی زیادی داشته باشید و به سختی در طول روز بیدار بمانید .در صورتیکه سفر شما طولانی و به سمت شرق باشد این علایم حاد تر خواهند بود .
شکایت های مربوط به این اختلال از این قرارند :

  • مشکل در خواب رفتن 
  • احساس خستگی و یا عدم تمرکز 
  • قادر نبودن به انجام اعمال روزمره 
  • احساس خفیف بیماری
  • مشکلات شکمی 
  • اختلالات قاعدگی در زنان

درمان 

معمولا جت لگ به درمان نیازندارد ولی رفتارها و درمان های  خانگی وجود دارند که می توانند کمک کننده باشند .
از قبل برنامه ریزی کنید .
در هفته های قبل از سفر با تغییرات کوچک در زمان خواب و بیداری می توانند سازگاری بدن با برنامه جدید را آسانتر کنید .
نور آفتاب 
نورآفتاب یک عامل نیرومند در تنطیم ساعت درونی شماست .بعد از رسیدن به مکان جدید حتما بدن خود را در معرض نور آفتاب قرار دهید .بیرون بروید و یا پرده ها را کنار بزنید تا بدن شما راحت تر خود را با منطقه زمانی جدید وفق دهد .
تراپی نور روشن 
با این کار شما بدن را در ساعاتی خاص از روز که مجبور به ماندن در خانه هستید و یا در منطقای که روزها نور کافی وجود ندارد در معرض نورهای مصنوعی مثل لامپ ها و چراغ خواب ها قرار می دهید .صبح ها و عصرها این برنامه را انجام دهید تا بدن شما بتواند ساعات خواب و بیداری را تنظیم کند .
ملاتونین 
مکمل های ملاتونین می توانند ریتم شبانه روزی بدن را تنظیم کرده در نتیجه به سازگاری بدن شما کمک کنند .ملاتونین هورمونیست که مغز هنگام خواب تولید می کند .تحقیقات نشان می دهد که دوز پایین نیم گرم به اندازه دوز بالا کارساز است .
داروهای خواب آور
دکتر شما ممکن است برای تطبیق بدن شما داروهای خواب آور تجویز کند .این داروها احتمالا به شما کمک می کنند که بهتر بخوابید ولی به هیچ وجه ضروری نیستند و باید در کوتاه مدت مورد استفاده قرار بگیرند .
استفاده از کافئین را به حداقل برسانید .
کافئین و الکل می تواند در خواب شما مداخله کند .در هواپیما از نوشیدن این مواد خودداری کنید .
ورزش 
برخی مطالعات نشان داده اند که ورزش خفیف به تطبیق برنامه بدن کمک می کند .ورزش در بیرون از خانه اثر دو چندان دارد .زیرا بدن در برابر نور آفتاب هم قرار می گیرد .
منبع : sleep education.com
ترجمه : دست سبز