برو اول

اگر کودکی شاد می خواهید در کنارش بمانید !

اگر کودکی شاد می خواهید در کنارش بمانید !

نویسنده : دکتر گوردون ( اوبرای اولین بار در سال 1981 زایمان در آب را به انگلستان معرفی کرد . )

ترجمه : دست سبز 

با توجه به آمار ملی در کشور انگلستان از هر 4 نفر یک نفر به نوعی یک از مشکلات ذهنی را تجربه می کند .من بر این باورم که سطح بالارونده استرس ، اضطراب ، پانیک اتک و حتی فراموشی به طور عمده به به ناامنی هایی مربوط می شود که ما برای اولین بار در دوران نوزادی به هنگام جدا شدن از والدین تجربه کرده ایم .
هنگام تولد انسان ها پستاندارانی هستند که کمترین پیشرفت را کرده اند و اتفاقاتی که در دوره آغاز رشد مغز برای ما می افتد تاثیر بسزایی روی ما در دوران کودکی و بزرگسالی دارد .
خیلی عجیب نیست بدانیم هنگامی که کودکی  به دنیامی آید اگر احساس امنیت کند ،نیازهایش برآورده شود و احساس کند که به عنوان عضوی  از یک خانواده گرم پذیرفته شده است ، مخصوصا در 2 سال اول زندگی ، شاد خواهد بود وشکوفا خواهد شد .اما کودکانی که احساس می کنند از والدین خود جدا شده اند و آنهایی که شانس نزدیک بودن به مادرشان را نداشته اند در آینده از مشکلات فراوانی رنج خواهند برد .
این موارد می تواند به تعدادی از مشکلات روانی در بزرگسالی منجر شود .بسیاری از مطالعات نشان می دهد کودکانی که خیلی زود از مادر خود جدا می شوند هورمون استرس تولید می کنند .و اگر این جدایی ماه ها و سال ها طول بکشد الگوهایی استرسی شکل می گیرند و ماندگار می شوند .
جهت اجازه برای رشد بهتر و برای ساز گار بودن بیشتر مادر و کودک با هم تا حد امکان مادر باید کنار کودک حاضر باشد یا به بیانی دیگر تا زمانی که کودک 2 ساله شود با او دریک تخت و یا یک اتاق بخوابد.
باورعموم براینست که توجه زیاد به کودک او را وابسته می کند پس بهتر است که تا حد امکان کودک را تنها گذاشت .در حالی که بهتر است این باور عوض شود .
نوزادان روح های مستقلی هستند واین عشق و تماس است که باعث می شود احساس استقلال شکوفا شود .من بر این باورم که برنامه های سختگیرانه در تربیت کودکان واقعا کارساز نیستند .فرزند انسان یک ماشین ظرفشویی نیست که شما هرزمان خواستید او را خاموش یا روشن کنید .
البته کودکانی هستند که برنامه سخت و جدی در مورد آنها کارساز تر است ولی این کودکان در اقلیت هستند .روتین ها ( برنا مه های ثابت ) نیز با تربیت کودک خیلی سازگاز نیستند زیرا کودکان از روزی به روز دیگر در تغییرند .به خصوص در سال اول که خیلی سریع رشد می کنند ، نیاز ها و وابستگی های کودکان روز به روز و هفته به هفته در حال تغییر هستند .
تعریف کودک راضی و خشنود کودکی نیست که دیده می شود ولی شنیده نمی شود .کودک راضی کودکیست که می تواند نیازهای خود را بیان کند و والدینی دارد که به او پاسخ می دهند .به همین دلیل است که رها کردن کودک هنگام گریه و آرام نکردن آن کار درستی نیست .
کودکی که نادید ه گرفته می شود فکر می کند که به اندازه کافی خوب نیست تا بتواند توجه والدینش را جلب کند در نتیجه احساس امنیت و آرامش نمی کند .در واقع این موضوع باعث ایجاد انسان عصبانی می شود .این عصبانیت بعد ها می تواند به شکل خشونت و نفرت از خود بروز کند .
همیشه این سوال از من شده است که آیا این مقدار توجه از کودک کودکی لوس و وابسته نمی سازد .جواب نه است . کودکی که احساس امنیت بکند بهتر از دیگران محدویت ها درک می کند .یک نقش مهم والدین آگاهی از نیازهای کودک و بزرگسال  و تعریف و ایجاد محدودیت ها است  .
برای جدا کردن تخت کودک حتما باید به تدریج وارد عمل شوید .این مسیله در بعضی کودکان 2 تا 4 شب و در برخی دیگر ممکن است 2 تا 3 ماه طول بکشد .
بهترین ابزاری که مادر دارد غریزه مادریست ولی مادر باید اجازه دهد این غریزه با در کنار فرزند بودن و درک نیازهای او رشد کند .بزرگترین مشکل برای تازه مادرها اطرافیان و دوستانی هستند که می گویند مادر اشتباه می کند . پس مادران بهتر است از غریزه خود پیروی کنند .
نحوه به دنیا آمدن  ، نگهداری و مراقبت از ما تعیین می کند که ما چگونه انسان هایی باشیم .بهترین روش برای به دنیا آمدن انسان زیر نور ملایم در یک اتاق پر از آرامش ودر آغوش انسان هاییست که دوستش دارند .
منبع : www.babiesknow.com