برو اول

7 اشتباه تربیتی که مادران در تربیت کودک مرتکب می شوند.

7 اشتباه تربیتی که مادران در تربیت کودک مرتکب می شوند.

دکتر میشل بربا نویسنده کتاب " کتاب بزرگ راه حل های والدین " می گوید : الگوهای مشخصی در رفتار کودکان  وجود دارد .کودکان معمولا وقتی خسته ، گرسنه و یا خواب آلود باشند رفتار مشخصی از خود بروز می دهد  .و این وظیفه والدین است که این رفتارها را یاد داشت کرده و عکس العمل مناسبی از خود نشان دهند .
او می گوید : وقتی پسر من بی حوصله است به این معنی است که باید اجازه دهم کمی چرت بزند .
نادیده گرفتن نشانه در کودکان یکی از بیشمار اشتباهاتی  است که والدین مرتکب میشوند ولی اصلاح آنها می تواند تفاوت بزرگی در تجربیات آنها حاصل کند .

برخی از این اشتباهات از این قرارند :

ما بسیار منفی هستیم. 

"برادرت را نزن " نریز " نکن و ..ما تعداد زیادی از این جملات منفی به کودکان نوپا و پیش دبستانی میگوییم .
اصلاح :سعی کنید از او بخواهید رفتار مناسبی را که انتظارش را دارید انجام دهد .

دکتر بربا می گوید : هیچ کس دوست ندارد بچه ای تربیت کند که قوانین را درک نمی کند . اما والدین مرتب به بچه ها نه می گویند تا جایی که بچه ها نسبت به این کلمه کر میشوند و کلمه اثر خود را از دست میدهد .ما معمولا می گوییم این کار را نکن بدون اینکه بگوییم کدام کاررا انجام دهد بهتر است .پس کلمه نه را برای موقعیت های خظرناک و جدی نگه دارید .و زمانی که کار درست را انجام داد بلافاصله او را تشویق کنید تا عمل تثبیت و تقویت شود .

ما انتظارات زیادی از کودکانمان داریم .

او داد می زند و شما هیس می گویید و او تکرار می کند .چرا به حرف شما گوش نمی دهد ؟
 اصلاح : نقش معلم را بازی کنید.

بسیاری از کودکان هنوز کنترل احساسی و اجتماعی را کسب نکرده اند .در حالیکه والدین فکر می کنند آنها بیش از رفتارشان میدانند.
وقتی کودکی کاری غیر عادی انجام می دهد به خود یادآوری کنید که او نمی خواهد دردسر بسازد بلکه نمی داند در آن موقعیت چگونه رفتار کند.پس به او نشان بدهید که چه انتظاری از رفتار او دارید.همچنین به او نشان بدهید که دیگران چگونه رفتار می کنند.زیرا کودکان مقلد به دنیا می آیند. درنتیجه مدل دادن و توجه او را به هدف مورد نظر معطوف کردن  بسیار کارساز خواهد بود.
دکتر سونا "روانشناس کودک" خاطر نشان می کند برای اینکه کودکان بتوانند خودشان را کنترل کنند زمان و تکرار زیادی نیاز است به این معنی که شما باید چندین بار به او یاد آوری کنید که از او چه می خواهید و اگر درک نکرد رهایش کنید و دوباره سر فرصت پیام لازم را به او بدهید.
ما الگوی رفتاری می شویم که نمی خواهیم ببینیم.

شما چیزی را ازدست می دهید و شروع به داد زدن می کنید با کسی دعوا می کنید و سر او داد می زنید ولی وقتی کودکان شما اینگونه رفتار می کنند شما عصبانی می شوید.
 اصلاح : سیستم عذر خواهی را راه بیاندازید .

اگر شما داد بزنید به احتمال قوی کودک شما هم داد خواهد زد واز آنجاییکه بسیار سخت است در هر لحظه مودب باشید و درست رفتار کنید . بلافاصله عذرخواهی کنید.
وقتی عذر خواهی می کنید شانسی برای توجیه و توضیح  رفتار خود دارید و می توانید راجع به راه های درست واکنش صحبت کنید.این کاری بود که دینا انجام داد پس از اینکه سر دخترش دادزد وگفت خفه شو و لباسهایت را بپوش .بعد نشست و معذرت خواهی کردو برای دخترش توضیح داد که خیلی مهم است سر موقع حاضر شود و به مدرسه برود.عمل دینا جواب داد و کودک به آرامی مشغول لباس پوشیدن شد.
زمانی که کودکان ما را عصبانی می کنند ما مداخله می کنیم .

شما می بینید که کودکانتان در اطراف خانه به دنبال هم می دوند.بلافاصله سر آنها داد می زنید .
اصلاح : گاهی نادیده بگیرید.

معمولا والدین احساس نیاز می کنند وقتی کودکان کاری می کنند آنها را متوقف کنند.به یاد داشته باشید که کودکان  گاهی کارهای کسالت آوری انجام می دهند زیرا می خواهند مهارت جدیدی را بیاموزند. برای مثال کودک نو پای شما آب میوه را روی غذایش می ریزد چون می خواهد راجع به مایعات بیاموزد.) در غیر این صورت کودکان می خواهند جلب توجه کنند.دکتر بوربا می گوید اگر امنیت بچه در خطر نیست به مشاهده او بپردازید. اگر فرزند 6 ساله شما با پای خود سازش را می نوازد ِ سعی کنید داد نزنید ِ تماشا کنید و ببینید چه اتفاقی می افتد. اگر شما واکنشی نشان ندهید او متوقف خواهد شد. شما نیز اعصاب آرام تری خواهید داشت چون فریاد نزده اید.

ما فقط حرف می زنیم و عمل نمی کنیم.

"تلویزیون را خاموش کن این بار دیگه جدی ام ..واقعا " کودکان وقتی می بینند که هشدارهای شما پوچ هستند به رفتار بد خود ادامه می دهند.

اصلاح : محدودیت هایی تعیین کنید و آنها را دنبال کنید.

به کودکان آموزش دهید که قوانین را دنبال کنند و زمانی که قوانین را نادیده گرفتند وارد عمل شوید. وقتی می بینید او از قوانین سرپیچی می کند ابتدا بسیار محترمانه با او صحبت کنید. مثلا بگویید لطفا تلویزیون را خاموش کن و اگر اطاعت کرد حتما تشکر کنید .در غیر اینصورت خودتان تلویزیون را خاموش کرده به او اعلام کنید که تا وقتی تکالیفش را انجام ندهد تلویزیون خاموش خواهد بود.

 ما به درستی به کودکان زمان نمی دهیم.

اصلاح : به کودک زمان بدهید.

دکتر رابرت مک کنیز می گوید: زمان دادن به معنای  دادن شانس به کودک برای آرام شدن است نه تنبیه کردن . بعضی کودکان وقتی به اتاق ساکتی می روند آرام می شوند. ولی برخی این را به عنوان رد شدن درک کرده و عصبانی تر می شوند. در ضمن این حرکت هیچ رفتار درستی را به کودک نشان نمی دهد .دکتر سونا می گوید تایم این بدهید یعنی آرام بنشید و منتظر شوید تا او هم آرام شود.وقتی آرام شود به او توضیح دهید که چرا رفتارش خوب نبوده است .اگر شما خیلی عصبانی هستید به خودتان فرصت آرام شدن بدهید.

ما فکر می کنیم همه کودکان یکسانند.

بهترین راه برای مبارزه با پسر بچه ای که ناله می کند این است که روی زانوهای خود بنیشید در چشمان او نگاه کنید و توضیح دهید که باید رفتارش را عوض کند.
اصلاح : جعبه ابزار گوناگون داشته باشید.

سرزنش کودک وقتی کار بدی می کند بسیار ساده است .بهتر است با هر کودک روش و تکنیک متفاوتی داشته باشید .بعضی از کودکان به یادآوری کلامی پاسخ می دهند  و بعضی دیگر هم  باید  از امکانات خود محروم شوند.مثلا تلویزیون را خاموش کنید. با توجه به موقعیت و نیازبا بعضی کودکان باید سخت گیر بود و با بعضی دیگر آسان گیر تر . به یاد داشته باشید که :" تنبیه  باید با توجه به کودک و جرم انتخاب شود.

برگرفته از مجله پرنتز

ترجمه : دست سبز