برو اول

4 عادت بدی که والدین باید بلافاصله ترک کنند !

4 عادت بدی که والدین باید بلافاصله ترک کنند !

موقعیت خاصی پیش آمده .مثلا در راه رسیدن به کلاس شنا یا مسابقه ورزشی کودک در ترافیک گیر کرده اید و کودک شما شروع به داد و فریاد و انتقاد از شما به دلیل انتخاب غلط مسیر می کند .این لحظه دقیقا همان لحظه ایست که باید کمی به رفتار خود در موقعیت های مختلف بیاندیشید.دکتر میشل بوربا روانشناس آموزشی در دانشگاه کالیفرنیا می گوید : رفتارهای ما تاثیر بومرنگی دارند یعنی به سمت خود ما باز خواهند گشت.
در نتیجه بهترین راه برای مقابله با این نوع رفتار کودکان ابتدا اصلاح رفتار خودمان است تا الگو و مدل مناسبی برای آنها تشکیل داده شود .ولی واقعا از کجا باید شروع کرد این خیلی واضح نیسست زیرا عادت چیزیست که شما بدون فکر کردن انجام می دهید .اگر شما قادر به شکستن عادت های بد باشید مطمئن باشید که در مسیر درستی برای داشتن خانواده ای سالم پیش می روید .

1. شما در تمام 24 ساعت روز در حال انتقاد هستید .پس منطقی ترین پاسخ نادیده گرفتن شماست .
وقتی پسر 7 ساله شما کفش های ورزشی اش را در سالن جا گذاشته است شما چشمهای خود را درشت کرده و داد می زنید "بازم اینکار را کردی تو همیشه یه چیزایی را جا میزاری".
این مسیله چه اثری روی کودک شما می گذارد ؟در بعضی مواقع از کوره در رفتن و طغیان کردن خیلی طبیعیست .ولی باید بدانیم اگر شما برای همه مسایل عکس العمل شدید نشان بدهید حتی مسایل در کل اهمیت چندانی ندارند .کودک شما از اهمیت  مسایل و برخورد مناسب با پایینی و بلندی ها ی زندگی بی خبر می ماند .
برای کودک سخت است که بفهمد  کدام رفتار مناسب است و یا کدام خیلی بد است زیرا شما مدام صدای خود رابلند کرده و در حال بزرگنمایی اتفاقات هستید و از کلماتی از قبیل  "تو همیشه  "و" تو هرگز " استفاده می کنید .در نتیجه کودک می گوید : "تو بدترین مامان دنیایی تو اصلا عادل نیستی ". چرا ؟؟؟ چون اجازه نداده اید که قبل از خواب بستنی بخورد .و بدترین حالت زمانی اتفاق می افتد که یک رفتار واقعا ناشایست است  و شما می خواهید او راکنترل کنید در حالیکه او شما را بلاک می کند. زیرا این دیالوگ ها شبیه دیالوگ های روزمره شما هستند .پس خیلی سریع باید خود را تغییر دهیم . تمام جملات و هشدارها نباید با یک شدت و حالت بیان شوند .
ترک عادت کنید .رفتارهای کودک را از 0 تا 10 طبقه بندی کنید. 0 برای حرکاتی که خیلی مهم نیستند مثل گذاشتن لباس روی میز تحریر و 10 برای حرکاتی از قبیل ماندن انگشت کودک لای در ماشین . سعی کنید برای رفتارهایی که نمره آنها زیر 8 است مادر خشمگینی نباشید . بعد به مرور تفاوت بین این رفتارها را درک خواهید کرد .

سبک مادر و پدر شدن شما چیست ؟؟؟
احساسات خود را بروز دهید .
2.  همه چیز روبراه است و زندگی مثل یک رنگین کمان زیباست .
ماشین شما به تعمیر نیاز دارد .دوست عزیزتان از شهر شما رفته است وشما خیلی ناراحت هستید ..کودک از شما می پرسد اتفاقی افتاده ؟ شما جواب می دهید همه چیز روبراه است .
چگونه روی کودک اثر می گذارد؟درست است که باید مثبت باشیم ولی نباید احساسات واقعی خود را مخفی کنیم .کودک شما نیاز دارد تا عصبانی بودن ، ناراحت بودن یا خسته بودن را بیاموزد .و واقعیت این است که شما هرچه تلاش کنید تا احساسات خود را مخفی کنید آنها با رادار های قوی که دارند  حرف های نگفته شما را هم می شنوند .اگر شما به شکلی مناسب احساسات خودرا در میان نگذارید او یاد می گیرد که احساساتش را مخفی کند و راجع به آنها دروغ بگوید.در ضمن ممکن است کودک فکر کند که خود مسئول این ناراحتی شماست .
ترک عادت با نشان دادن احساسات شما از قبیل کمی ناراحت بودن ، خسته بودن و یا ترسیدن شروع می شود .کودکان به رل مدل هایی برای صحبت راجع به احساساتشان نیاز دارند .یک اسم برای احساس خود بگذارید و دلیل آن را به زبان ساده برای کودک توضیح دهید .و آن را به یکی از تجربیات کودک ربط بدهید .برای مثال بگویید .من یک رییس جدید دارم ونمی دانم او چگونه ادمی است ؟ یادت می آید تو هم قرار بود معلم جدیدی داشته باشی و از این موضوع نگران بودی . برای بچه های بالای 7 – 8 سال توضیحات بیشتری بدهید و از جزییات حرف بزنید .چون این کودکان توانایی درک جزییات را دارند .آنها می توانند واقعیت را درک کنند ونیاز ی به ساختن داستان های فانتزی نیست .

3. شما همیشه درخواست های خود را با سوال مطرح می کنید .شما می خواهید که پسر 4 ساله شما مرتب باشد و به او می گویید .ممکنه الان اسباب بازیهاتو کنار بزاری ؟؟؟
چگونه اثر می کند .وقتی شما سوال می پرسید و یا در آخر سوال می گویید باشه ؟؟؟.به او این پیام را منتقل می کنید که او می تواند نه بگوید .در واقع با تغییر زبان و نوع درخواست کردن کودک را از کاری که باید بکند دور می کنید .در نهایت  شما مجبور به تکرار خواسته و از دست دادن صبرتان خواهید شد .در نتیجه هیچ کدام شاد نخواهید بود .
ترک عادت  با شفاف بودن شما آغاز می شود . واین کار با نقطه گذاشتن پایان جملات شما شروع می شود ." برو حاضر شو تا پارک بریم "یا " تلویزیون را همین حالا خاموش کن " . البته دستورات روشن دادن به کودک به تمرین و تاکید نیاز دارد . این امر باعث می شود تا شما کنترل را در دست بگیرید و کودک بفهمد که باید از شما اطاعت کند .

4.  شما یک منتقد هستید نه یک مربی .
شما هر اشتباه کودک را موشکافی می کنید .وقتی کارنامه او پر است از نمره های بالا شما نمره پایین را در کارنامه پیدا می کنید و او را سرزنش می کنید .
این چگونه روی کودک اثر می کند .اگر انتقاد های شما بیش از اندازه باشد کودک یا شما را نادیده می گیرد و یا حالت دفاعی می گیرد و در هر دو حالت انتقاد شما جنبه سازنده نخواهد داشت .و بدتر از همه اینکه کودک اعتماد به نفس خود را از دست خواهد داد زیرا او همیشه از شکست خوردن و سرزنش شدن می ترسد .و یا ممکن است کمالگرا شود تا عشق شما را از دست ندهد .اگر شما مدام به او بازخوردهای منفی نشان دهید و یا روی نقاط ضعف او توجه کنید نه نقاط قوتش ، او فکر خواهد کرد که موفق نیست و نخواهد شد .
ترک عادت . شما همیشه کودک را بیشتر از سرزنش تشویق کنید .این به معنای این نیست که شما نباید در مورد اشتباهات کودک به او تذکر بدهید بلکه به معنای دیدن بیشتر پیشرفت ها ی کودک است .مثلا هنگام دیدن کارنامه ابتدا به نمره های خوب توجه کنید او را تشویق کنید و سپس با اشاره به نمره بد به او بگویید که برای تست بعدی باید بیشتر تمرین کند .
به طور کلی به جای تاکید روی نقاط منفی چیز های خوب را به یاد بیاورید و تکرار کنید .در اینصورت کودک برای شنیدن انتقادها مشتاق تر خواهد بود زیرا او می داند که شما رفتارهای خوب او را هم می بینید .