برو اول

10 جمله ای که هرگز نباید به کودکتان بگویید !

10 جمله ای که هرگز نباید به کودکتان بگویید !

احتمالا شما دیگر از جملات "وایسا بابات بیاد خونه ، بهش می گم " یا اینکه" کاش تو هم مثل خواهرت بودی " برای تربیت یا ترساندن کودک استفاده نمی کنید....اما جملات دیگری هم هست که بهتر است شما از بکار بردن آنها خودداری کنید .

عالی بودی.
تحقیقی که جن برمان نویسنده کتاب پرورش کودک شاد  انجام داده است می گوید : وقتی کودک مهارتی را کسب می کند استفاده از کلمه چه دختر خوبی و یا کارت خیلی عالی بود کودک را بیشتر از انگیزه های خودش به تایید شما وابسته می کند .این جملات را برای زمانی که واقعا به آن نیاز دارند نگه دارید .مثلا وقتی به شما کمک می کند به جای اینکه بگویید تو فوق العاده ای، بگویید چه کمک خوبی کردی چقدر خوب وظایفت را انجام می دهی.

نابرده رنج گنج میسر نمی شود .
این درست است که کودک شما هرچه بیشتر تلاش کند مهارت هایش قوی تر خواهند بود .اما این حکم می تواند کودک را تحت فشار بردن یا باختن قرار دهد.دکتر جو فیش نویسنده کتاب، 101 راه برای والدین بهتری بودن ، می گوید این جمله به این معنیست که اگر شما شکست خوردید، تلاشتان کافی نبوده است .او می گوید من کودکانی را دیده ام که خودشان را می زدند و می گفتند چرا من موفق نشدم درحالی که خیلی تلاش کردم .به جای گفتن این جمله کودکتان را تشویق کنید که سختکوش باشد زیرا در حین تلاش پیشرفت خواهد کرد و از تلاش خود لذت خواهد برد .

تو حالت خوبه.(چیزیت نیست)
وقتی کودک شما زمین خورده ، نشسته است و گریه می کند .شما می خواهید او را قانع کنید که اتفاقی نیفتاده و حال او خیلی بد نیست .ولی بدترین چیزی که می توانید در این شرایط به او بگویید این است که تو حالت خوبه.دکتر برمان می گوید"او گریه می کند چون حالش خوب نیست. وظیفه شما کمک کردن به او در درک و مقابله با احساسات اوست نه تخفیف دادن احساساتش.او را بغل کنید و سعی کنید احساسش را بفهمید.می توانید بگویی "خیلی بد افتادی .چسب بزنم یا بوس کنم خوب میشه  ؟؟؟"

عجله کن .
کودک شما با آرامش صبحانه می خورد و کم مانده که مدرسه اش دیرشود .شما می گویی "عجله کن " و با این جمله استرس زیادی به او وارد می کنید .بهتراست بگویید بیا عجله کنیم  چون وقت کمی داریم .با این جمله هردوی شما در یک تیم قرار می گیرید .حتی می توانید با او در لباس پوشیدن مسابقه بگذارید.

من رژیم دارم .
مراقب وزن خود هستید . این مسئله را برای خود نگه دارید.اگر کودک ، شما را مرتب در حال وزن کردن و گفتن جملات من چقدر چاقم و ....ببیند ممکن است که تصویر غلطی از بدن برای خود بسازد.می توانید بگویید " من غذاهای سالم می خورم ، چون با این غذاها حال بهتری دارم .و به جای گفتن من به ورزش احتیاج دارم بهتر است بگویید" هوا خیلی خوب است بهتر است پیاده روی کنم ."شاید کودک شما هم به شما بپیوندد.

ما نمی توانیم این رابخریم .
گفتن این جمله وقتی کودک برای خریدن یک اسباب بازی گریه و التماس می کند خیلی آسان است .اما شما با گفتن این جمله این پیام را به کودک می دهید که شما توانایی کنترل مالی زندگی را ندارید و وقتی بزرگتر شد ممکن است بخاطرچیزی که می خرید، شما را سرزنش کند .به جای این جمله می توانید بگویید" ما این اسباب بازی را برای تو نمی خریم ، چون باید پولمان را برای خریدن وسایل ضروری تری پس انداز کنیم ".در اینصورت در دوران نوجوانی کودک هم می توانید راجع به پس انداز و فواید آن با او صحبت کنید.

با غریبه ها صحبت نکن.
این موضوع برای درک کودک بسیار سنگین است .زیرا ممکن است فرد غریبه به نظر کودک دوست داشتنی برسد .این جمله می تواند کودک را از پلیس یا آتش نشان هم بترساند و کودک در صورت نیاز نتواند به آنها مراجعه کند .بهتر است به کودک بگوییم اگر فردی غریبه چیزی به تو تعارف کرد باید چگونه با او برخورد کنی.و از آنجایی که تحقیقات نشان می دهد اکثر کودکان فریب خورده توسط آشنایان فریب خورده اند بهتر است این جمله را بگویید: " اگر کسی تو را ناراحت کرد و یا تو را ترساند باید بلافاصله به من اطلاع دهی."

دقت کن ، مواظب خودت باش.

گفتن این جمله زمانی که کودک در پارک مشغول بازیست بیشتر باعث می شود که او بیافتد. زیرا با این کار تمرکز او را به هم می زنید.اگرخیلی نگران او هستید به او نزدیک شوید تا بتوانید کمکش کنید و تا جایی که می توانید آرام و ساکت باشید.

تا غذاتو نخوری از دسر خبری نیست .
با استفاده از این اصطلاح باعث می شوید کودک درک دیگری از این رفتار داشته باشد و دیگر از غذایش هم لذت نبرد.بهتر است بگویید " ما اول غذا را می خوریم و بعد به سراغ دسر می رویم .فقط با تغییر دادن کلمات تاثیر شما روی کودک متفاوت خواهد بود .

بگذار کمکت کنم .
وقتی کودک به زحمت مشغول ساختن یک خانه و یا درست کردن پازلش می باشد خیلی نرمال است که بخواهید به او کمک کنید .ولی این کار را نکنید .اگر زود به کمکش بروید او را برای همیشه به دیگران وابسته خواهید کرد.ازاو سوالاتی بپرسید که کمک کننده باشند .مثلا " فکر نمی کنی اینجا باید قطعه بزرگی را بگذاری؟ یک امتحانی بکن .