برو اول

مزایای شیر دهی برای مادر

مزایای شیر دهی برای مادر


در مادرانی که به نوزادشان شیر می دهند ، جمع شدن و برگشت رحم به حالت طبیعی سریع تر انجام می گیرد. برگشت سریع رحم به حالت طبیعی و دیرتر شروع شدن عادت ماهیانه از کم خونی مادر جلوگیری می کند .
تغذیه انحصاری با شیر مادر باعـث تعویق عادت ماهیانه و تخمک گزاری می شود و در نتیجه احتمال بارداری مجدد کم می شود .هرچند باز هم احتمال بارداری هست ومادارن باید تمهیدات لازم را بیاندیشند .
مادرانی که شیر می دهند زودتر وزن کم می کنند زیرا برای تولید شیر از چربی بدن آنها استفاده می شود .پستان ها و اندام شان نیز به همین دلیل زودتر به حالت طبیعی برمی گردد. 
احتمال ابتلا به سرطان پستان و تخمدان ، شکستگی لگن ، پوکی استخوان و دیابت و مولتیپل اسکلروزیس در زنانی که به فرزندانشان شیر می دهند بسیار کمتر است .
تماس های مکرر کودک با بدن مادر در جریان شیر دهی باعث رضایت خاطر و آرامش مادر می شود . به خصوص در مادران سزارین شده این عمل باعث بهتر شدن وضع روحی و عاطفی می گردد.
مادرانی که با شیر خود کودکشان را تغذیه می کنند به دلیل ترشح هورمون خاصی شاداب تر بوده و کمتر افسرده می شوند .
در عین حال خوب است بدانیم که شیر مادر به حفاظت از محیط زیست کمک می کند .شیر مادر به بسته بندی نیاز ندارد .هزینه بر نیست وآلودگی ایجاد نمی کند .مصرف آن محتاج تهیه آب سالم ، شوینده و بطری و پستانک نیست . این موارد نه تنها به خانواده و جامعه هزینه هایی را تحمیل می کنند بلکه به عنوان مواد غیر قابل برگشت وارد محیط زیست می شوند .
شیر مادر بزرگترین و باارزش ترین هدیه است که یک مادر به کودکش ارزانی می دارد .

برگرفته از انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر 
ویرایش و بازنویسی  : دست سبز