برو اول

آنچه باید والدین در مورد اختلال وسواس اجباری (OCD) بدانند .

آنچه باید والدین در مورد اختلال وسواس اجباری (OCD) بدانند .

 

اختلال وسواس اجباری اختلال اضطرابیست که ناراحتی زیادی برای مبتلایان ایجاد می کند .تصاویر دایمی و ناخواسته و افکار ناراحت کننده ای هم پیش می آید که باعث استرس و ناراحتی بسیار زیادی می شود . این اختلال اکنون در امریکا سه میلیون نفر را مبتلا کرده است .و تخمین زده می شود که کمتر از ده درصد از این افراد تحت درمان هستند .درمان کودک دارای این اختلال بسیار حیاتیست و به تاخیر انداختن آن سلامت کودکان را به خطر می اندازد . این کودکان ممکن است از جنبه های مهم رشد خود عقب بیفتند اختلال وسواس بسیار گمراه کننده است .در برخی از افراد بعد از گذشت زمان علایم می توانند خفیف تر شوند ولی در عین حال زندگی آنها را از حالت عادی خارج می کند .این افراد نمی توانند در محل کار ، مدرسه و یا جاهای دیگر عملکرد خوبی داشته باشند .پس ضروریست که قبل از درگیر کردن تمام زندگی کودک به تشخیص و درمان این اختلال در کودکان بپردازیم .

علایم و نشانه های OCD

نگرانی افراطی ( در مورد همه چیز از میکروب ها گرفته تا مرگ )

ترس بی نهایت از چیزبدی که قرار است اتفاق بیفتد.

داشتن این احساس که همه چیزباید به شکلی باشند که مریض باور دارد .

داشتن افکار ناخوشایند و آزاردهنده در مورد آسیب زدن به دیگران / داشتن افکار ناخوشایند درمورد مسائل جنسی

کودکان ممکن است مدام نیاز به شستن دست داشته باشند .مرتب کنترل کنند که آیا چراغ ها خاموش است یا نه ؟بعضی چیزها را مرتب جابجا کنند تا به نظم دلخواه برسند .عذرخواهی را مرتب تکرار کنند و مدام منتظر تاکید و تایید از طرف شما باشند .و به خرافات اعتقاد قوی پیدا کنند .

درمان کودک مبتلا به اختلال وسواس اجباری

اگر این افکار تخریب گر و وسواسی زندگی روزانه کودک را درگیر کنند پزشک تشخیص می دهد که کودک دچار این اختلال است .در این جریان باید بدانید که هیچ کس نه شما و نه فرزندتان نباید در این مورد سرزنش شوید .زیرا شما مسئول این اتفاق نیستید .بسایر مهم است که مثبت باشید و روی درمان تمرکز کنید .OCDدرمان ندارد ولی تراپی های خاصی هستند که در درمان کارآمد هستند .کمی وقت بگذلرید ، روش های جدید را بررسی و تحقیق کنید با پزشکان مختلف در این مورد صحبت کنید و درمان مناسب فرزند خود را بیابید .

درمان اخیر

اخیرا روش درمانی که بسیار نتیجه بخش بوده است قرار گرفتن در معرض و جلوگیری از پاسخ ( ERP) نامیده می شود .همانطور که از اسم پیداست این درمان به بچه ها می آموزد که چگونه با ترس ها و دلواپسی هایشان روبرو شوند بدون اینکه دچار وسواس شوند . درمان حتما باید تحت نظر یک متخصص بیماری های روحی انجام شود .نکته کلیدی در این روش درمانی هدایت پاسخ فرد به محرک هاست .

گاهی نیاز است پزشکان دارو را هم همراه با این تراپی ها تجویز کنند . هرچند در کودکان تراپی ERP بسیار نتیجه بخش است . دقت داشته باشید که دارو را فقط پزشک می تواند تجویز کند .ولی شما باز هم از پزشکتان در مورد روش های درمانی دیگر سوال کنید .

اهمیت حمایت خانوادگی

اختلال وسواس باعث می شود که کودک احساس کند تنهاست پس حمایت خانواده و دور گرفتن کودک بسیار اهمیت دارد .بهتر است بدانیم که اختلال وسواسی مشکلی است که خیلی افراد با آن کنار آمده و یاد می گیرند که بر آن غلبه کرده و از زندگی بیشتر لذت ببرند ، زندگی شاد و موفقی داشته باشند .

منبع :https://childdevelopmentinfo.com/

ترجمه : دست سبز