برو اول

تکثر گیاهان از طریق قلمه زدن برگ

تکثر گیاهان از طریق قلمه زدن برگ

قبل از اینکه بخواهید گل هایتان را به روش قلمه زدن برگ ها تکثیر کنید باید این نکات را بدانید .

قبل از اینکه برگ های یک گیاه را به منظور تکثیر آن جدا کنید حتما باید گل را خوب آبیاری کرده باشید .تقریبا یک روز قبل گل را آبیاری کنید . با اینکار برگ ها آب کافی خواهند داشت و قبل از ریشه دادن پلاسیده نمی شوند .

قبل از اینکه برگ را جدا کنید مطمئن شوید که برگ سالم است ،  آفت ندارد و نمونه خوبی برای گیاه شما محسوب می شود .

بهتر است از برگ های جوان استفاده کنید تا زودتر ریشه دهند .

بعد از کندن برگ ها و قرار دادن آنها در خاک مناسب  ( از همین خاکی که در عکس می بینید تهیه کنید.این خاک بسیار سبک است و شما حتی کاکتوس ها را هم می توانید در این خاک پرورش دهید .) باید آنها را دور از نور مستقیم قرار دهید تا خشک نشوند .بهترین مکان مقابل پنجره ای است  که سایه دارد و خنک می باشد .  در تمام طول ریشه دادن خاک را مرطوب نگه دارید .بهترین روش کشیدن یک پلاستیک روی گلدان است .بعد از ریشه دهی می توانید پلاستیک را جدا کنید . (من از ظرف  کیک پلاستیکی برای اینکار استفاده می کنم .در واقع به این طریق یک گلخانه کوچک درست می کنم .)

بعضی گیاهان از جمله بگونیا به مقدرای از ساقه هم نیاز دارند .دقت داشته باشید که اندازه ساقه باقی مانده روی گیاه اصلی خیلی کوتاه نباشد .زیرا گیاه خشک خواهد شد . پس از شمردن چند برگ ساقه را از نزدیکی برگ پایین ببرید .

با استفاده از چاقو برش مورب به برگ بدهید و در خاک قرار دهید . آنها را آبیاری کنید و روی ظرف را بپوشانید و درمحل گرم و با نور کم قرار بدهید . بعد از بزرگ شدن گیاه آنها را به گلدان های مناسب منتقل کنید .

من بیشتر گل ها را با همین روش تکثیر کرده ام .بنفشه که دیگر جای خود را دارد .خیلی راحت با این روش تکثیر می شود ولی سعی کنید در مورد بنفشه برگ ها را از زیر گلدانی یعنی پایین آبیاری کنید .

می توان گیاهان  استرپتوکارپوس ( گیاهی همیشه سبز که گلهایی شبیه پامچال دارد و برای نگهداری در آپارتمان مناسب است ) را از طریق سمت کردن برگ هایشان تکثیر کرد. یک برگ سالم بردارید روی تخته قرار دهید و آن را به قطعات 5 سانتی تقسیم کنید .با چاقو در خاک 2 سانت جا باز کنید و قطعه برگ را در آن فرو کنید .

می توانید از قطعات مثلثی نیز استفده کنید .این قطعات بهتر از برگ های مربعی شکل در خاک جای می گیرند و راحت تر ریشه می دهند . سعی کنید از برگ مثلث هایی ببرید که نوک آنها به سمت محل قطع شدن از ساقه باشد .داخل گلدان را از ماسه و پیت مرطوب به اندازه مساوی پر کنید و بعد مثلث را درون آن قرار دهید .

همینطورکه می بینید روش های زیادی برای تکثیر گیاهان داریم . با کمی علاقه و دقت بیشتر گیاهان را می توانید خودتان در منزل تکثیر کنید و از بودنشان در منزل لذت ببرید .