برو اول

نگهداری از بنفشه آفریقایی .

نگهداری از بنفشه آفریقایی .

بنفشه آفریقایی از معدود گیاهانیست که تقریبا تمام سال گل می دهد حتی در روزهای سرد زمستانی می تواند با زیباییش دل شما را گرم کند .
در واقع نگهداری این گل خیلی هم سخت نیست مخصوصا اگر به چند نکته واقف باشید . این چند نکته کلیدی را بخوانید و به یاد داشته باشید .شاید هم هنوز بنفشه ای در خانه ندارید و با خواندن این مطلب فردا به سراغ یکی از گل فروشی ها بروید .

دمای مناسبی را که بنفشه ها دوست دارند فراهم کنید .

در غیر اینصورت گل های شما خیلی خوشحال نخواهند بود .
دمای مورد علاقه این گل در طول روز 18 تا 24 درجه سانتیگراد 
در طول شب 15 تا 18 درجه سانتیگراد 
نور مناسب را به آنها بدهید .
از تابش نور مستقیم و تند خورشید جلوگیری کنید .

این نور برگ ها را پژمرده و بی رمق می کند . اگر نور مناسب را برای بنفشه ها مهیا کنید تمام مدت برای شما گل می دهند .
در طول روزهای سرد زمستان ممکن است گل از نور جنوبی پنجره ها لذت ببرد ولی به طور کلی به یاد داشته باشید که بنفشه آفریقایی نور مصنوعی را بیشتر دوست دارد مثل نوری که در ادارات وجود دارد .
با آب آن را خنک کنید !
سریع ترین راه برای کشتن بنفشه آفریقایی آبیاری بیش از اندازه آن است .این گیاه علاقه دارد که اکثر اوقات مرطوب باشد .بهترین راه برای آبیاری آن استفاده از آب همدمای محیط و از زیر گلدان است . ازگلدانی که زیر گلدانی مناسب دارد استفاده کنید و هنگام آبیاری فقط کافیست زیر گلدانی را پر از آب کنید . گیاه تا جایی که نیاز دارد آب را جذب می کند .پس حتما باقی آب را دور بریزید .

بنفشه آفریقایی کود را دوست دارد .
اگر آنها را به شکل مناسب تغذیه کنید بیشتر از همیشه گل خواهند داد . بعد از مخلوط کردن کود با آب یک شب آن را در ظرف نگه دارید و روز بعد پای گلدان بریزید .
هر 6 ماه تا یکسال یکبار گلدان را عوض کنید .
خاکی که برای گلدان استفاده می کنید حتما باید زهکشی خوبی داشته باشد این نکته کلید یست .خاک مناسب را از گل فروشی ها بخواهید و حتما گلدان مناسبی برای گل انتخاب کنید . قطر گلدان تقریبا باید یک سوم قطر گل باشد .یعنی در حقیقت بنفشه ها گلدان بزرگ دوست ندارند.

نکته 1: حتما اگر گیاه شما گیاهک دیگری در کنارش پدید آورد هر چه سریع تر آن را به گلدان منتقل کنید و از در خاک گرفتن گردن یا ساقه در خاک مطمئن شوید .

نکته 2: فراموش نکنید که این گیاه هم مانند اکثر گیاهان به رطوبت کافی نیاز دارد .پس قرار دادن آنها در مکان های مناسب و مرطوب توصیه می شود .

برای تکثیر گیاه غیر از جدا کردن گیاهک اطراف می توانید یک برگ را جدا کرده و داخل خاک مناسب قرار دهید و روی آن را کیسه نایلونی کشیده و منتظر ریشه دهی شوید .بعد از حدود یک ماه جوانه کوچکی از کنار ساقه قبلی پدیدار خواهد شد .

و کم کم یک خانواده پربرگ بنفشه پیدا خواهند شد .( من از یک قالب کیک یکبار مصرف به عنوان یک گلخانه کوچک استفاده می کنم .) و احتمالا شما را هم مانند من بسیار ذوق زده می کند .لذتی وصف ناپذیر از تولد یک جوانه !