برو اول

چرا برگ گیاهان قهوه ای می شود ؟

چرا برگ گیاهان قهوه ای می شود ؟

قهوه ای شدن برگ ها ممکن است در گیاهان داخل منزل یا گیاهان باغچه رخ دهد و شما را نگران کند .
اگر در گیاه شما برگ های کاملا قهوه ای که همه جای آنها کاملا قهوه ای شده است مشاهده کردید ممکن است ناشی از هزاران دلیل باشد .ولی قهوه ای شدن کناره برگ ها فقط حاکی از یک مشکل است .گیاه دچار استرس شده است .
بیشترین دلیل قهوه ای شدن نوک و کناره های گیاهان به این دلیل است که گیاه به مقدار کافی آب دریافت نکرده است . این اتفاق به چند دلیل رخ می دهد .

  • گیاه آب کافی بارانی را دریافت نمی کند .این اتفاق در مورد گیاهان بیرونی صادق است . در این مورد شما باید آب کمکی بارانی به گیاه برسانید . یعنی از بالا روی گیاه آبپاشی کنید .
  • جای ریشه ها خیلی تنگ شده است و نمی تواند آب کافی را جذب کند . این مورد درمورد گیاهان داخل گلدان بسیار صدق می کند .که در اینصورت باید گلدان عوض شود .
  • خاک آب را به خوبی حفظ نمی کند .خاک های ماسه ای این خاصیت را دارند . در این صورت یا باید مواد ارگانیک به خاک اضافه کنید تا آب بلافاصله تخلیه نشود و یا اینکه دفعات آبدهی را زیاد کنید .
  • ریشه ها آسیب دیده اند .گاهی غرق آب شدن ریشه ها می تواند باعث پوسیده شدن ریشه ها شود .که در اینصورت باید گیاه دوباره ریشه دار شده و در خاک مناسبی قرار بگیرد .
  • گاهی هم وجود نمک زیاد در خاک باعث قهوه ای شدن برگ ها می شود . این نمک ممکن است در خود خاک وجود داشته باشد مثل خاک کنار دریاها و یا حتی در گلدان های شما به دلیل کود دهی و تقویت زیاد ویا رسوب نمک زیادی در آب ایجاد شود . که در مطلب جداگانه ای به روش شستشوی گیاهان داخل منزل اشاره کرده ایم . اما اگر کنار دریا زندگی می کنید و گیاهان باغچه شما برگ هایشان را قهوه ای کرده اند کار زیادی نمی شود انجام داد .
    هر چند قهوه ای شدن برگ ها هشداری در مورد نگه داری گیاه به شما می دهد ولی معمولا خیلی آسان برطرف می شود .