برو اول

خواب رفتن را برای کودک آسان تر کنید .

خواب رفتن را برای کودک آسان تر کنید .

خواب رفتن برای کودک را آسان تر کنید .

با انجام موارد زیر می توانید به کودکتان کمک کنید تا راحت تر و آرام تر به خواب رود .

کودک را سر یک ساعت مشخص به رختخواب  ببرید.
ممکن است خود کودک نتواند زمان خواب را بگوید اما بدن او می تواند بگوید که وقت خوابش فرا رسیده است .پس به رختخواب رفتن در ساعت مشخص به کودک از لحاظ ذهنی و فیزیکی کمک می کند تا برنامه مشخصی برای خواب پیدا کند .هرچند در روزهای تعطیل و تابستان بچه ها دوست دارند دیرتر بخوابند ولی بهتر است ساعت خواب کودک تغییر نکند.

تلویزیون را خاموش کنید.

از تلویزیون برای آرام کردن کودک قبل از خواب استفاده نکنید .تمام برنامه های تلویزیونی می توانند خواب کودک را تحت تاثیر قرار دهند .برنامه های مختلف می توانند احساساتی ا ز قبیل ترس و استرس را درکودک بیدار کند . تحقیقات نشان می دهد که حتی گوش دادن به اخبار می تواند برای کودکان ترس ایجاد کرده و خواب رفتن را سخت کند .حتی برنامه های آرام هم می توانند خواب را مختل کنند .زیرا قرار گرفتن در برابر منبع نور قبل ازخواب به بدن این پیام را می دهد که هنوز روز است .

برنامه داشته باشید .
یک برنامه متشکل از چند کار می تواند به کودک برای آرام شدن وآمادگی برای خواب کمک کند .برنامه می تواند پوشیدن لباس خواب ، مسواک زدن و کتاب خواندن باشد .در مورد نوجوانان شاید بهتر باشد بنشینید و در مورد اتفاقات روز خیلی آرام  با هم صحبت کنید. به هر حال بهتر است که یک برنامه آرام و مشخص داشته باشید .

کودک را زود به رختخواب ببرید .
پروفسور جودی میندل می گوید : والدین اغلب نمی دانند که زود خوابین به بهتر خوابیدن می انجامد .زیرا هنگامی که کودکان بیش از حد خسته می شوند آرام شدن و به خواب رفتن برایشان به مراتب سخت تر می شود .میندل پیشنهاد می کند که کودکان دوره ابتدایی بین ساعت هفت و نیم تا هشت و نیم بخوابند.

یک جدول رسم کنید .
برای پیش دبستانی ها می توانید یک جدول خواب تهیه کنید تا تمام مراحل آمادگی برای خواب را مشاهده کنند .تصویری از دستشویی ، لباس خواب و تعداد دقیق کتابهایی که برای کودک می خوانید را بکشید.میندل می گوید :اگر کودک از شما خواست که کتاب دیگری بخوانید می توانید به 

جدول اشاره کنید و بگوییید فقط 2 کتاب باید خوانده شود .

در یک جهت حرکت کنید .
وقتی که کودک برای خواب آماده می شود دقت داشته باشید که تمام کارها و حرکات شما در یک مسیر باشد .مسیر اتاق خواب کودک .برای مثال اول بالا نروید .بعد به اتاق کودک برای پوشیدن لباس خواب و بعد به آشپزخانه .

به پیام های هنگام خواب نه بگویید .
اگر کودک از رختخواب بیرون می آید و شما را صدا می کند و یا برای مثال آب می خواهد بار اول به خواسته های او پاسخ دهید .او را درآغوش بگیرید و سپس به رختخواب برگردانید .اگر اینکار را تکرار کرد یک نه محکمم بگویید و یا اینکه رفتار و صدای او را نادیده بگیرید و در سکوت او را به رختخوابش هدایت کنید .به گفته پروفسور میندل متخصص خواب کودک مصمم بودن و وضع قوانین به تکرار خواسته خاتمه می دهد .هرچند ممکن است در اوایل کمی اوضاع وخیم شود ولی به محض اینکه کودک درک کرد والدین معنای رفتار او را می فهمند به این کار خاتمه می دهد .

یک بهشت خواب برای او درست کنید .
تخت کودک را به جای مناسبی برای خواب تبدیل کنید .در تابستان به اندازه کافی خنک و در زمستان هم به اندازه کافی گرم کنید .از پرده مناسب استفاده کنید .یک بالش خوب خواب کودک را بهتر می کند .اگر با نور احساس بهتری می کند یک نور ملایم در اتاق برایش ایجاد کنید و دقت داشته باشید که رختخوابش پر از اسباب بازی نباشد .

تلفن و وسایل الکترونیکی را از او دور کنید .
متاسفانه خیلی از کودکان در اتاق خواب خود تلویزیون و یا کامپیوتر دارند .داشتن انواع گیم ها و تلفن خواب رفتن برای کودک را سخت می کند .بچه ها دوست دارند در بازی به مرحله بعد بروند یا یک پیام دیگر را جواب بدهند و بعد به خواب بروند .متاسفانه وسائل الکترونیکی اعتیاد آور هستند و وجود نور روشن ترشح هورمون خواب یعنی ملاتونین را به تاخیر می اندازد.

کافئین را قطع کنید .
کافئین می تواند کودک را به قدری فعال کند که نتواند به راحتی برای خواب آرام شود .380 میلی لیترنوشابه در حدود 25میلی گرم کافئین دارد ولی یک آب پرتقال گازدار و یا یک آیس تی می تواند بیشتر از 40 میلی گرم کافئین داشته باشد.کافئین می تواند به مدت 6 ساعت یا بیشتر در بدن شما بماند پس دقت داشته باشید که بعد از نیمه روز دیگر به کودک مواد غذایی حاوی کافئین دار ندهید .

کودک در طول روز حرکت داشته باشد.
مطمئن باشید که کودک در طول روز به اندازه کافی فعالیت کرده است و شب هنگام پر از انرژی نیست .فعالیت بدنی در طول روز خواب خوبی برای کودکان به ارمغان می اورد .فقط توجه داشته باشید که کودک قبل از خواب خیلی فعال نباشد .و بازی ها و دو چرخه سواری و رقص را دو ساعت قبل از خواب تمام کرده باشد .

به چرت کودک دقت کنید .
چرت زدن و خوابیدن در طول روز برای کودکان زیر 3 سال طبیعی می باشد .این خواب کمک می کند کودک نیاز 12 ساعته به خواب را جبران کند .کودکان نوپا بالای 18 ماه معمولا فقط یک بار در روز به مدت یک تا سه ساعت می خوابند .سعی کنید کودک را د رانتهای روز یا عصر نخوابانید زیرا خواب شب برای کودک بسیار سخت خواهد شد .در ضمن کودکان بالای 5 سال به چرت روزانه نیاز ندارند .

احساس گناه نکنید .
ممکن است برای شما خیلی سخت باشد که کودک را به زور به رختخواب بفرستید وقتی هنوز برای یک کتاب دیگر یا کمی بیدار ماندن التماس می کند .اما به یاد داشته باشید که کودک شما به خواب نیاز دارد پس احساس گناه نکنید .یک خواب خوب می توانند در رفتار ، روحیه و حتی ظاهر کودک تاثیر شایانی داشته باشد.یک روانشناس می گوید از خواب کودک خود محافظت کنید این یکی از بهترین کارهاییست که می توانید انجام دهید .